Demontering av Touring 1962

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast

Demontering av Touring 1962

Post by janove »

Da er jeg igang med demontering av min Touring innan lackering, og har da naturligtvis ett par frågor.

Fram skjermen: Jeg har skrudd den løs sånn at den henger og dinglar, men hur i h.....e får jeg av den av fram gaffeln. Jag har vendt och vridit til alla håll och kanter men får den inte av.

vidare har jag problemer med at få av den aluminums delen på handbrom sidan som handbroms handtaget och switchen til ljus osv sitter på.

Jag har skruvat loss det som ska skruvas av inne i lamphuset, och det gikk bra at få av veksel sidan, men inte en sjanse at få loss den andra.

Hoppas någon kan tipsa meg om metodikken så snart som møjligt med tanke på at jag skall til lakkeraren i morgon.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

fär att få av skärmen måste du knacka av nedre lagerbanan samt damskyddet till styrlagret.

handtaget är pressat i styrtoppen (tror jag och är ganska svår att få av).
---------------------------------------------------------
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

lambrittan wrote:fär att få av skärmen måste du knacka av nedre lagerbanan samt damskyddet till styrlagret.

Kan du beretta om hur man gjør det rent praktiskt? det jeg har sett så er det en grei som kullagret låg i. Ær det damskyddet? Hur ser i så fall lagerbanan ut?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Takker for svar. Det blev til og bruka den syd afrikanska modellen. Det som ikke går med v¨ld går med mer våld.

Bara att hitta på en sånn sak som at montera det på detta viset der du måste fram med en stor hammare er ju sjukt :lol:
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

janove wrote:
lambrittan wrote:fär att få av skärmen måste du knacka av nedre lagerbanan samt damskyddet till styrlagret.

Kan du beretta om hur man gjør det rent praktiskt? det jeg har sett så er det en grei som kullagret låg i. Ær det damskyddet? Hur ser i så fall lagerbanan ut?
man kan ta t.ex en hårdträstav som drivdorn (typ hammarskaft), slå sedan på damskyddet (som i sin tur driver av lagerbanan), fördela med lättare slag runt om från alla håll annars sätter sig lagerbanan. man behöver ingen jätte hammare bara rätt teknik.
Federico
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

janove wrote:Takker for svar. Det blev til og bruka den syd afrikanska modellen. Det som ikke går med v¨ld går med mer våld.

Bara att hitta på en sånn sak som at montera det på detta viset der du måste fram med en stor hammare er ju sjukt :lol:
Det är inte speciellt konstigt att sätta fast saker med presspassning, tvärtom.

På min Lambretta var jag tvungen att värma som en tok och slå som en gnu på dammskyddet för att få bort lagerbanan. Lagerbanan vill man inte göra direkt i styrstången (det skulle bli dyrt) och eftersom lagerbanan ska vara en del av styrstången är det naturligt att den sitter som berget. Det är ju väldigt stora krafter den utsätts för också och man vill inte att lagerbanan är det som ger upphov till att styret helt plötsligt är glappt.

Fan när jag läste igenom stycket ovan märkte jag att meningsbyggnaden är skitkass men jag orkar inte ändra. Ni fattar säkert.
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Jeg fatter prinsippen i hvorfor det er gjort som det er, men at gjenga kan umuligt kosta mer en dette, og da har man en reel sjanse for å få av det hela utan at risikera at slå sønder damskyddet.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

samtidigt ger det här dig en möjlighet att byta till ett nytt, blankt dammskydd! :D :D :D :D :D
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

janove wrote:Jeg fatter prinsippen i hvorfor det er gjort som det er, men at gjenga kan umuligt kosta mer en dette, og da har man en reel sjanse for å få av det hela utan at risikera at slå sønder damskyddet.
Klart det kostar mer att gänga. Betydligt enklare att bara svarva en rundstång som kan ha lite vilken tolerans som helst än att göra en gänga. Speciellt eftersom lagerbanan är gjord i härdat stål.

Dammskyddet är just en "offerprodukt" också. Den är till för att skydda mot smuts och skit men är en billig skitgrej som det inte gör om man slår sönder. Min nya kostade en femtilapp tror jag, lagerbanan om man ska byta den går säkert på en femhundring.

Här ser du skillnaden mellan den nya och den gamla som jag slog bort med mycket värme och våld. Dammskyddet tog stötarna och lagerbanan klarade sig galant. :-)
Image
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Zikes wrote:
janove wrote:Jeg fatter prinsippen i hvorfor det er gjort som det er, men at gjenga kan umuligt kosta mer en dette, og da har man en reel sjanse for å få av det hela utan at risikera at slå sønder damskyddet.
Klart det kostar mer att gänga. Betydligt enklare att bara svarva en rundstång som kan ha lite vilken tolerans som helst än att göra en gänga. Speciellt eftersom lagerbanan är gjord i härdat stål.

Dammskyddet är just en "offerprodukt" också. Den är till för att skydda mot smuts och skit men är en billig skitgrej som det inte gör om man slår sönder. Min nya kostade en femtilapp tror jag, lagerbanan om man ska byta den går säkert på en femhundring.

Här ser du skillnaden mellan den nya och den gamla som jag slog bort med mycket värme och våld. Dammskyddet tog stötarna och lagerbanan klarade sig galant. :-)
Image
:lol: jeg ser at du brukte mye mer våld en meg. min er litt småbucklig, men jeg kommer naturligtvis at bestille et nytt.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

janove wrote:
Zikes wrote:

:lol: jeg ser at du brukte mye mer våld en meg. min er litt småbucklig, men jeg kommer naturligtvis at bestille et nytt.
Hehe, det är väl lite skillnad på Vespa och Lambretta också kan man tänka sig. Samt att en presspassning som sagt är väldigt individuell, ibland blir det ju skithårt och ibland bara lite lagom hårt. :-)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Lambrettagafflar har två hål där man kan banka upp lagerbanan med dorn eller dylikt.
/P
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Paka wrote:Lambrettagafflar har två hål där man kan banka upp lagerbanan med dorn eller dylikt.
/P
Japp, i den undre, men inte den övre, den som sitter i ramen.
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

om undre lagerbanan skulle vara gängad skulle man inte då vara tvungen att ha en gängad låsring för att säkra att lagerbanan inte skruvar upp sig? så är ju övre lagerbanan säkrad, likaså andra konstruktioner med gängade lagerbanor (typ Fauber vev till cykel)
Om undre lagerbanan skulle vara gängad och av någon anledning skulle dra sig uppåt blir väl följden att styrningen låser sig? men det gör den ju även om lagret går sönder.
Zikes wrote:
Paka wrote:Lambrettagafflar har två hål där man kan banka upp lagerbanan med dorn eller dylikt.
/P
kan man inte driva ut lagerbanan med en längre stång uppifrån i röret, så som man beskriver bytet av svinglager på Vespa. Förutsättingen är att det finns en kant att slå på.

Image
Federico
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Federico wrote:
Zikes wrote:
/P
kan man inte driva ut lagerbanan med en längre stång uppifrån i röret, så som man beskriver bytet av svinglager på Vespa. Förutsättingen är att det finns en kant att slå på.

Image
Hmm, det skulle man ev. kunna göra, jag drev ur kromsargen och styrets lagerbana med en pinne. Kromsargen får man inte värma men jag behövde nog värma lite grann på den andra övre biten ändå. Den är dock bara insatt typ två centimeter. Den nedre sitter typ fyra centimeter in och det är hyfsat tight i röret. Sticky (husguden) sa att bästa sättet är att värma och slå om man ändå ska lacka om, vilket jag gjorde. Jag hade lite brist på bra pinnar att använda som mothåll också. :-)