nu finns stora pakethållare till Touring att köpa nytt..!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

BD-Robert wrote:ärligt talat så tycker jag tidningseran är passe´
man skulle lika gärna bara ha den i PDF format
o sen miljöaspekten??
är definitivt ingen miljötomte...
men jag tycker inte att papperstidningen är såå viktig..
varför inte göra som MOC gör "Messerschmitt owners club UK" gör..
man betala lite mindre i medlavg o få den skickat som mail i pdf format..
Den charm som en skrift på papper har, finns ingen möjlighet att ersätta med nåt som finns i datorn. Gamla tidskrifter kan man gå tillbaka o bläddra i.
Framförallt, inte kan man väl sitta på muggen & läsa en nätblaska? :(
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

jag kör med jordgubbslukt i min olja..
det är gränsen på min miljöengagemang
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote:
vet inte hur det är idag, men förr var det så pass viktigt att man hade en person som satt och sålde in annonser för att få pengar den vägen. en tryckt tidning är ingen billig sak att ta fram.
Men e de inte så, att som medlem betalar man nån krona?
visst, men det handlar ju om hur många medlemmar klubben har, vet inte om medlemspriset höjs i takt med tryckkostnaderna.
De e bara & höja avgiften, eller göra tidningen billigare. Båda alternativen fullt möjliga. :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

BD-Robert wrote:jag kör med jordgubbslukt i min olja..
det är gränsen på min miljöengagemang
Lika mycket som när nån käring fiser på bussen.. :-?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

ganska coolt detta.
info om en pakethållare slutar med hur vi ska göra om klubbens tidning..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:eller göra tidningen billigare. Båda alternativen fullt möjliga. :)
du menar häftade svartvita laserkopior?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

BD-Robert wrote:ganska coolt detta.
info om en pakethållare slutar med hur vi ska göra om klubbens tidning..
hade jag vetat det, hade jag låtit gamarna hållas...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:eller göra tidningen billigare. Båda alternativen fullt möjliga. :)
Javisst, att hoppas på en bättre genomtänkt kostnadssänkning vore ju alldeles för fantasifullt, eller?
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Jag kommer nog att bli medlem nu det sista kvartalet.
Detta blir jag nästan bara på grund av tidningen.
Skulle inte den finnas så skulle jag klara mig bra med att läsa i forumet.

Jag tror inte man skulle förlora så mycket i annonsintäkter på att skapa en tråd där företagare annonserar sina delar.
Företagen kan ju fortfarande, för en billig peng, synas både på förstasidan och i tidningen.
Man kan ju ha en försöksperiod om inte annat?

Jag är med på diverse Harleyforum och där är det inga sura miner när någon företagare talar om när denna tagit fram en ny del.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
Javisst, att hoppas på en bättre genomtänkt kostnadssänkning vore ju alldeles för fantasifullt, eller?
problemet med något mellanting är att riktigt tryck har en viss startkostnad oavsett upplagan, och att trycka så få ex som tusen är väldigt lite. Startkostnaden blir här säkert mer än halva summan. alternativ kan vara att göra en tunnare tidning. Antalet färger och papperskvalitet spelar en viss roll, men det är först på större upplagor man kan spara pengar genom att använda sämre papper. Digitaltryck är också en metod, men här är upplagan i stället för stor och jag skulle gissa att det är dyrare än riktigt tryck, digitaltryck är billigt vid väldigt små upplagor då startkostnaden är mindre men varje ark kostar mer.
Sedan är bindningen av tidningen (häftning/vikning) en kostnad oavsett tryckmetod, likaså är portot det samma.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Klubbtidningar är nog både klubbarnas största utgift & även den största orsak för folk att vara med.
Endast klistermärken o tygdito ger knappast nån klubbkänsla. :-?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

framförallt är innehållet viktig
inte utseendet..
och gärna en tidning 6 * om året på 30 sidor var än 12 * om året
med endast 10 sidor där 40% är reklam..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote: du menar häftade svartvita laserkopior?
problemet med något mellanting är att riktigt tryck har en viss startkostnad oavsett upplagan, och att trycka så få ex som tusen är väldigt lite. Startkostnaden blir här säkert mer än halva summan. alternativ kan vara att göra en tunnare tidning. Antalet färger och papperskvalitet spelar en viss roll, men det är först på större upplagor man kan spara pengar genom att använda sämre papper. Digitaltryck är också en metod, men här är upplagan i stället för stor och jag skulle gissa att det är dyrare än riktigt tryck, digitaltryck är billigt vid väldigt små upplagor då startkostnaden är mindre men varje ark kostar mer.
Sedan är bindningen av tidningen (häftning/vikning) en kostnad oavsett tryckmetod, likaså är portot det samma.
OK då, höj priset, scooterister har ändå för mycket pengar.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: Javisst, att hoppas på en bättre genomtänkt kostnadssänkning vore ju alldeles för fantasifullt, eller?
OK då, höj priset, scooterister har ändå för mycket pengar.
Eller så dubblar man medlemsantalet, då kan avgiften sänkas betydligt. Att trycka 2000ex i stället för 1000 är betydligt billigare än dubbla kostnaden, bara portot som ökar dubbelt.
Last edited by Federico on Tue 15 Sep 2009, 12:08, edited 1 time in total.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

BD-Robert wrote:framförallt är innehållet viktig
inte utseendet..
Finns det så många som upplever scooterister som en så köpstark samhällsgrupp att reklam återbetalar sig? :-?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
BD-Robert wrote:framförallt är innehållet viktig
inte utseendet..
Finns det så många som upplever scooterister som en så köpstark samhällsgrupp att reklam återbetalar sig? :-?
visst, annonspriserna är inte direkt som i "vanliga" tidningar.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:[Eller så dubblar man medlemsantalet, då kan avgiften sänkas betydligt. Att trycka 2000ex i stället för 1000 är betydligt billigare än dubbla kostnaden, bara portot som ökar dubbelt.
Svenska Indiansällskapet gjorde detta genom att tidingen utökades med Danska indianklubbens tidning.
Blev tjockare med större upplaga.
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

...men en klubb är ju sina medlemmar. Alltså, så länge det inte finns en professionell (läs som får betalt) redaktion så är tidningen summan av de artiklar som engagerade scooterister själva bidrar med. Jag tror alla skulle tycka det var fantastiskt med 32 sidar varannan månad, men jag tror inte att det finns tillräckligt med insänt material för att klara det. Porto och tryckkostnader ökar naturligtvis också - men i våras omförhandlades tryckkostnaden, och den sjönk markant, bra jobbat av en engagerad styrelsemedlem!

Jag tror tyvärr att det ideella föreningsarbetet är i nedan, det är mycket enklare att engagera sig i sitt egna. Jag tycker dock att om man känner att något i en klubb inte fungerar på det sätt man gillar så finns det två absoluta krav för att man ska få göra sin talan hörd:
1. Var medlem i klubben!
2. Försök att genom engagemang (t ex styrelsearbete) påverka på ett positivt sätt i den riktning man tycker är den rätta.

PS. I ovanstående tidningsresonemang har jag utelämnat de viktiga uppgifterna en redaktör och layoutare har, bara artiklar räcker inte.

Med utomordentligt vänlig hälsning
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har varit på semester i två veckor, så därav förklaras min underlåtenhet att omedelbart stänga tråden.

Regeln är enkel (precis som vid alla andra tillfällen): Reklam för egna produkter/firmor är inte tillåtet på forumet. Väldigt enkelt.

Det finns massor med andra lämpliga ställen där man kan annonsera sina varor.

/Guran - admin
moorflax wrote:Verkar som att moderatorerna lyser med sin frånvaro här.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Locked