Olja bland tändplattan..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Olja bland tändplattan..

Post by Thomas »

Hej jag har en läcka från vevaxeln in vid tändplattan hur kan det
komma sej..?
Är vevhuset fyllt med olja.?
Den har varit svår att starta ett tag fram över nu men i
går såg jag att det var fullt med olja under och på tändplattan.
Jag har en V50 med 75cc 1967.
Hoppas någon har tid med råd eller förslag till detta problem.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Packboxen runt vevaxeln är skadad. Riv & byt samtliga packboxar.. :)
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

fick samma fel på min 133 V50 under en mopeddragracing
inte kul.. tur det var i finalen
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

du kan byta den packningen utifrån (förhoppningsvis är den inre okej)
Ta det försiktigt när du tar ur den gamla och se till att du inte repar, skadar vevaxelns tätyta.

Finns en massa sätt att ta ut den, jag brukar använda en liten skruvmejsel, men att dra in en plåtskruv i packboxen och rycka ut den är ocskå lätt.

Efter infettning av den nya packboxen tryvker du bara in densamma, se till att den kommer rakt in bara
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Hej Calle
Den innre...? finns det en innre packbox.
Det känns som om det var hundra år sen jag bytte min vev
kommer inte ihog bara kullager och packbox..
Jag har klyvit motorn och kolven var trasig och kolvringarna i många delar
cylindern klarade sej bra.
Vet ej hur det har hänt smuts stenbit från angränsande universum....
Och det var fullt av olja o vevhuset men packningen runt motorhalvorna och vevhuset såg hel ut... så jag vet inte hur eller var oljan har tagit sej in.
Kan man ta reda på det..? Finns det tecken slitytor eller annat som jag
kanske har missat.
Tack för alla råd/förslag
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Som jag nu har lärt mej finns det faktiskt en inre packbox och den har jag
bytt samt alla yttre/andra.
Har beställt en ny kolv 75cc Pinasco V50 47mm.
Jag har sen tidigare Racing Cylinder 75cc DR och då kom
kolven med cylindern.
Jag har monterat kolven "Pinasco" men jag kan inte få liv i den.
Har jag köpt helt fel kolv till den cylindern jag har..?
Eller kan jag använda den ?
Måste jag ställa om tändningen med en annan kolv.?(..tcd...?)
Jag har försökt att hitta övre dödpunkten med hjälp av tändstift med
skruv i...
Jag har markerat 17 till 19 grader före men inget tycks hjälpa.
Har bytt brytarn kablar tändkabel och stift kondensator lött allt
fast och gjort rent från olja.
Ska tillägga att först när jag hadde satt dit kolven kom det ingen soppa
fast jag chokade gasade kom det ingen soppa.
bytte då flotörnål och gjorde rent....
Sen kom det bara soppa,tändstiftet är väldigt blött fast jag har stängt ner allt.
Jag tycker att jag borde få lite reaktion fast det kommer mycke bensin.

Hjälp jag är utan ider :|
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Du skulle köpt en DR kolv men passar den du har i loppet bör det funka. Förgasaren har tydligen blivit felmonterad, nu verkar inte flottören stänga. Ta den förgasaren, montera av flottörhuset o pilla på flottören samtidigt som du blåser i förgasaren bensinanslutning. Då märker du om flottörnålen sluter tätt. :D

Lycka till!
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Hej igen..
Har provat med en ny kolv men inget resultat vridigt tändplattan åt
alla håll och porvat start gas gjort ren förgasaren och har bensin..
Kolven passade men ingen reaktion alls,den är förkompakt
och har portningen högre upp mot kolvringarna....
Jag kan inte hitta dr 75cc racing kolv på sip eller andra ställen för jag tror att det har att göra med jacken/portningen i kolven som spelar roll.
Finns det någon av er som vet vart jag kan leta efter en DR 75cc racingkolv...Eller som har bra förslag på vad jag kan göra,som jag har missat. :(
Post Reply