nu finns stora pakethållare till Touring att köpa nytt..!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det verkar inte riktigt gå fram att det här forumet är en del av Svenska scooterklubbens hemsida. En klubb som till viss del finansierar sin verksamhet (tidning, webbplats m.m.) med annonsering både som banners och tryckta annonser i tidningen Scooteristen, givetvis är medlemsavgiften den största inkomsten för klubben.

I väldigt många år har scooterföretag i Sverige (även Tyskland) bildragit med pengar genom kontinuerlig annonsering.

Kan någon förklara för mig varför man helt plötsligt ska få annonsera gratis på SSK webben? Webben har ju ännu större genomslagskraft än annonser i tidningen.

Hur ska SSK då kunna motivera att ta betalt för annonser i Scooteristen?

Att jämföra detta med ett forum som fixedgear är helt fel, men det kanske måste vara tydligare för den som använder forumet att detta är en del av en stor förening.

Skulle vara intressant att veta var SSK står i denna fråga, jag tror att de flesta som säljer scooterdelar i Sverige skulle vara intresserade av att få använda forumet som gratis reklamplats.
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Tänkte inte på det. Då blir det mer logiskt varför ni gnabbar om det. Då håller jag med dom som tycker att tråden borde låsas och tas bort. Även om jag tycker att reklam i ett såpass smalt område är viktigt så kanske den bör lösas på annat sätt
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:Alltså, vad jag inte kan förstå är varför den här tråden kan få fortgå...

Jag tyckte det var jättekul att se att Robert tagit fram en replika av touringpakethållaren, men finns det regler som säger att reklam inte är tillåten finns det väl det.

Även om jag anser att 1. reklamen i detta fall är från ett så pass litet företag att det knappast kan anses som stötande och 2. jag är övertygad om att jag aldrig skulle hittat produkten om den inte postades här.

Jag skulle antagligen sökt på EM's, scootercenters och scootrs's hemsidor, men skulle inte fått för mig att söka reda på Roberts hemsida, och i slutänden köpt någon helt annan pakethållare.

Vad jag däremot inte kan förstå är tonen på svaren i tråden, speciellt inte det första svaret.

Även jag kommer ihåg turerna för ett par år sedan, men som jag ser det får de väl anses som glömda och begravda för flera år sedan.

För att knyta an till inledningen så är det i slutänden så att eftersom det finns regler som moderatorerna är ålagda att följa, precis som i de flesta andra seriösa forum jag är medlem i, är det oerhört märkligt att 1. tråden inte omedelbart låstes för svar, 2. raderades och 3. respektive inläggspostare kontaktades med standardformulerade meddelanden som meddelade att vare sig reklam som inlägg formulerade som det första svaret inte är välkomna på forumet och att upprepade övertramp kommer att beivras.

Nu vet jag inte vem som är moderator, jag bryr mig än midre, men ovanstående procedur är vad som bör utföras
.
Victor, Victor, du verkar ha mycket tid över, du har säkert haft tid o fixa din framfjäder, eller?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:
victor wrote:Alltså, vad jag inte kan förstå är varför den här tråden kan få fortgå...

Jag tyckte det var jättekul att se att Robert tagit fram en replika av touringpakethållaren, men finns det regler som säger att reklam inte är tillåten finns det väl det.

Även om jag anser att 1. reklamen i detta fall är från ett så pass litet företag att det knappast kan anses som stötande och 2. jag är övertygad om att jag aldrig skulle hittat produkten om den inte postades här.

Jag skulle antagligen sökt på EM's, scootercenters och scootrs's hemsidor, men skulle inte fått för mig att söka reda på Roberts hemsida, och i slutänden köpt någon helt annan pakethållare.

Vad jag däremot inte kan förstå är tonen på svaren i tråden, speciellt inte det första svaret.

Även jag kommer ihåg turerna för ett par år sedan, men som jag ser det får de väl anses som glömda och begravda för flera år sedan.

För att knyta an till inledningen så är det i slutänden så att eftersom det finns regler som moderatorerna är ålagda att följa, precis som i de flesta andra seriösa forum jag är medlem i, är det oerhört märkligt att 1. tråden inte omedelbart låstes för svar, 2. raderades och 3. respektive inläggspostare kontaktades med standardformulerade meddelanden som meddelade att vare sig reklam som inlägg formulerade som det första svaret inte är välkomna på forumet och att upprepade övertramp kommer att beivras.

Nu vet jag inte vem som är moderator, jag bryr mig än midre, men ovanstående procedur är vad som bör utföras
.
Victor, Victor, du verkar ha mycket tid över, du har säkert haft tid o fixa din framfjäder, eller?
Öh? Tid? Njae, inte direkt...

Vilken framfjäder syftar du på? Min SS mår jättebra med den förstärkta fjäder Cph-Jon tog fram för ett par år sedan. Min GTs ännu bättre med sin bitubo. Vad som återstår är väl en renovering av hela framgaffeln på min Tv men det får väl lämnas att diskuteras i en annan tråd, medans vi väntar på att denna tråd låses och på att diskussionen om reklamens vara eller ikke-vara fortsätter i en för ämnet avsatt tråd i lämplig kategori.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På 60-talet fanns i Stockholm ett "klotterplank" ett plank avsett för pöbeln att klottra dit sina starka åsikter i olika triviala frågor. När det blev fullklottrat målades alla viktiga budskap över, och det klottrades på ny kula.

Finns inget sånt i Rom?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

no
ma ci sta il vaticano con il papa...

nej
men det finns vatikanplatsen med påven...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

johansjogren wrote:Tänkte inte på det. Då blir det mer logiskt varför ni gnabbar om det. Då håller jag med dom som tycker att tråden borde låsas och tas bort. Även om jag tycker att reklam i ett såpass smalt område är viktigt så kanske den bör lösas på annat sätt
Låsa tråden (och andra trådar innehållande reklam) eller så välkomnar man alla andra att fritt annonsera. Därför är det viktigt att SSK bekräftar om det är ok med annonsering eller inte.

Att lägga gratisannonsering under en speciell del i forumet är en bra idé, som sagt, då kan man välja bort den delen om man vill.
Federico
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

egentligen är det den absolut bästa lösningen
för då kan man gå där o se vilka företag som säljer vilka delar
eller om man inte vet kan man ställa frågor och få förhoppningsvis svar
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote: Därför är det viktigt att SSK bekräftar om det är ok med annonsering eller inte.
Man får intrycket av att SSK är en orubblig överhet, med en samling träiga gubbar, och att reglerna är något som Moses gick en ny vända upp på berget o hämta.

Inte

en samling glada skitar som har en gemenskap i scooterkörning & mekande med en ordförande som kvistar runt på en Lambrettachopper...
:D :D :D :D :D :D
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

@ fritte.
Det där tycker jag var ett fånigt och onödigt inlägg.
Det finns säkert möjlighet för dig att anmäla dig till att ingå i styrelsen och lägga stor del av din fritid på att jobba för SSK.
Kanske du kan ändra denna "attityd" då.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote: Därför är det viktigt att SSK bekräftar om det är ok med annonsering eller inte.
Man får intrycket av att SSK är en orubblig överhet, med en samling träiga gubbar, och att reglerna är något som Moses gick en ny vända upp på berget o hämta.

Inte

en samling glada skitar som har en gemenskap i scooterkörning & mekande med en ordförande som kvistar runt på en Lambrettachopper...
:D :D :D :D :D :D
det är inte samma styrelse år efter år, forumreglerna skrevs för många år sedan.

gör en omröstning på forumet (jag vet inte hur man gör)

-gratisreklam, ja tack

eller

-beltald reklam, ja tack

eller

-ingen reklam alls tack

Jag tror att styrelsen lyssnar på forumdeltagarna om tillräckligt många röstar.

kan någon lägga upp en omröstning?
Federico
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Verkar som att moderatorerna lyser med sin frånvaro här.

Jag tycker det är en jättebra idé att man talar om vad som finns i produktväg.
Syftet (delvis iaf) med klubben är väl att vi ska hjälpa varandra att hitta delar? Om det sedan görs omöjligt av en eller annan anledning så har ju idén med klubben gått förlorad.
För medlemsavgiften får man ju en välgjord och fin tidning, men det kanske man kan få även om man inte har annonser?
Så väldans mycket pengar kan väl ändå inte annonserna dra in??
Och förresten så kanske det inte behöver inverka negativt på annonseringen heller.
På många forum bereder man plats för företagen i egna trådar.
Varför kan man inte göra det här också? Vill man som företag synas på förstasidan eller i tidningen så kan man ju fortfarande få betala för detta.
Jag tror inte att intäkterna skulle bli så förskräckligt mycket mindre.
Jag tror det är viktigt att detta diskuteras och att låsa tråden nu vore illa.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag är inte betrodd av SSK att rösta..Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

moorflax wrote:Verkar som att moderatorerna lyser med sin frånvaro här.

---

Jag tror det är viktigt att detta diskuteras och att låsa tråden nu vore illa.
Problemet är att tråden inte låses och raderas. Nu förs en generell diskussion av intresse för en majoritet av forumets medlemmar i en tråd under namnet "Touringpakethållare" istället för "Annonseringsregler i forumet".

Det är p g a detta som endast ca 7 personer läser och kommenterar tråden.

Jag, Fritte, BD-Robert, Federico, Patrik, Börjesson och någon till...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:Det är p g a detta som endast ca 7 personer läser och kommenterar tråden.

Jag, Fritte, BD-Robert, Federico, Patrik, Börjesson och någon till...
Grattis moorflax du blev någon till..
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Tack Fritte!
Känns bra :D
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Entusiast

Post by BD-Robert »

det där med annonsering är lite av ett moment 22 för mig...
varför annonsera jag så lite i ssk tidning eller site??
enkelt för jag känner mig inte riktig välkommen där..

skulle klubben visa mer intresse för mina delar och förmedla till klubbens medlm att det finns ett företag som tagit fram delar som INGEN annan har så skulle jag SJÄLKLART betala mer för annonseringar, sponsringar mm.
det har tom gått så långt att man nekat ge mig sponsring i form av priser mm men sagt att om jag vill sponsra ska jag betala deras räkningar !!!
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Varför hänger ni här om allt med SSK är så himla dåligt?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

först o främst är jag inte medlm..
för det andra så är det genom diskussioner som man kan ändra på saker o ting
inte genom stilla tiga
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

moorflax wrote: Så väldans mycket pengar kan väl ändå inte annonserna dra in??

vet inte hur det är idag, men förr var det så pass viktigt att man hade en person som satt och sålde in annonser för att få pengar den vägen. en tryckt tidning är ingen billig sak att ta fram.
Federico
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

ärligt talat så tycker jag tidningseran är passe´
man skulle lika gärna bara ha den i PDF format
o sen miljöaspekten??
är definitivt ingen miljötomte...
men jag tycker inte att papperstidningen är såå viktig..
varför inte göra som MOC gör "Messerschmitt owners club UK" gör..
man betala lite mindre i medlavg o få den skickat som mail i pdf format..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:

vet inte hur det är idag, men förr var det så pass viktigt att man hade en person som satt och sålde in annonser för att få pengar den vägen. en tryckt tidning är ingen billig sak att ta fram.
Men e de inte så, att som medlem betalar man nån krona?
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Ja, jösses. Vi 2-taktsentusiaster måste tänka på miljön! :D

Är inte Fritte heller medlem?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

BD-Robert wrote:det där med annonsering är lite av ett moment 22 för mig...
varför annonsera jag så lite i ssk tidning eller site??
enkelt för jag känner mig inte riktig välkommen där..

skulle klubben visa mer intresse för mina delar och förmedla till klubbens medlm att det finns ett företag som tagit fram delar som INGEN annan har så skulle jag SJÄLKLART betala mer för annonseringar, sponsringar mm.
det har tom gått så långt att man nekat ge mig sponsring i form av priser mm men sagt att om jag vill sponsra ska jag betala deras räkningar !!!
Men det är väl inte SSK:s styrelse som köper dina delar, huvudsaken att medlemmarna (de som ser dina annonser och köper) visar intresse? när man betalar för en annons måste ju kostnaden täckas och mer där till. Jag menar, om du tjänar pengar på att annonsera är det väl inget att bry sig om vad SSK tycker om dig. Huvudsyftet med verksamheten är väl ändå att tjäna pengar, du har väl inte blivit nekad att annonsera?
Last edited by Federico on Tue 15 Sep 2009, 11:21, edited 1 time in total.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:

Men e de inte så, att som medlem betalar man nån krona?
visst, men det handlar ju om hur många medlemmar klubben har, vet inte om medlemspriset höjs i takt med tryckkostnaderna.
Federico
Locked