Fjäderlager fram

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lero
Drömmare
Drömmare

Fjäderlager fram

Post by lero »

Jag skulle ge min vespa touring 150 -64 lite vårservice och fick lite problem när jag tog bort nedre lagringen för fjädern. Den tidigare ägaren hadde med våld satt i pinnen till huset som nållagren sitter i så det var mos. Eftersom det ej går att buta lager och huset verkar svårt att få tag i, så undrar fag om nån testat att använda mässingsbussningar i stället, eller måste det vara nållagrat? Om nån har ett lagerhus i prima skick till salu så vore jag i så fall tacksam
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Alla delar till Touringgaffeln går att få tag på, dock förstår jag inte riktigt vilken del som är kass, fjädern sitter med glidlager...

Det enda nållager som sitter fram (om det nu är det du menar ? :) är till svingen

Om det är svinglagret som är kass så har EM-scooters nya kit.

Lycka till! Touring är en härlig scooter!

VH/Calle
lero
Drömmare
Drömmare

Post by lero »

Jo min vespa har nållager till nedre fjäderfäste. ytteringen är 14mm och nålarna är 2mm och tappen är 10mm och mej veterligen är inget renoverat på denna vespa. Förra våren skulle jag kolla brytare osv. och hadde då dän svänghjulet och konstaterade att brytarna aldrig bytts. vespan har gått 4000mil och är i ett fantastiskt gott skick, endast en del gummidelar som jag bytt på grund av torrsprickor.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lero</i>
<br />Jo min vespa har nållager till nedre fjäderfäste. ytteringen är 14mm och nålarna är 2mm och tappen är 10mm och mej veterligen är inget renoverat på denna vespa. Förra våren skulle jag kolla brytare osv. och hadde då dän svänghjulet och konstaterade att brytarna aldrig bytts. vespan har gått 4000mil och är i ett fantastiskt gott skick, endast en del gummidelar som jag bytt på grund av torrsprickor.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

skulle nog inte vara några probelm att byta till en måssingsbussning, de sitter på nyare modeller, frågan är bara hur man får in den i den delen som håller nålarna, är det inte en kant på båda sidor so håller dem på plats? kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut, en dålig skiss hittar du här: http://www.meshmen.com/touring/sp33.html
nummer 2457 måste vara nålarna...

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Mässing är olämpligt lagermaterial, välj en lagerbrons.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ursäkta felaktig info, visst är det glidlager på de tidiga.

Men det nyare glidlagerfästet borde passa.

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Mässing är olämpligt lagermaterial, välj en lagerbrons.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

sorry, brons. men man kallar det väl mässing för att det ser ut så till färgen.

Federico (som hade garage i Johnson metalls grannhus i flera år.....)
Post Reply