Da har vi primaveran uppe och går efter komplett renovasjon. Ett par saker har jag en utmaning med.
Bromsljus frambroms och bakbroms funkar inte.
Blinkers funkar inte.
Har någon några tips på vad som kan va fel?
Behøver också en link til kopplings skjema til primavera med blinkljus, någon som kan linka meg?
kopplings skjema Primavera 1982
kopplings skjema Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
lyfter denne opp igjenn. Snakket med erik på EM Scooters idag.
Utifra det han sier finnes det ikke noen kobblings skjemaer til Primavera med blinklys. Stemmer det? det må ju vara noen som en eller annen gang hatt samme problem som meg.
Og hvis ikke det finns, kan jeg bruke kobblings skjema til noen annen modell?
Utifra det han sier finnes det ikke noen kobblings skjemaer til Primavera med blinklys. Stemmer det? det må ju vara noen som en eller annen gang hatt samme problem som meg.
Og hvis ikke det finns, kan jeg bruke kobblings skjema til noen annen modell?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Har aldrig sett något schema till modellen du beskriver men det borde fungera så här.
För blinkers går det en tråd till blinkreläet från antingen bromsljuskontakten eller kopplingsboxen. Reläet ska vara "på/kortslutet" i normalläget och öppna när det flyter ström och värms upp. Sladden från reläet går till mittpolen i blinkomkopplaren och sedan kopplas denna till antingen höger eller vänster lampa. lamporna är jordade ute i styret.
Bromsljuskontakten har två brytare, en vid foten och en i styret som sluter när man bromsar. Matningen till kontakterna bör komma från kopplingsboxen på motorn. Om ingen av dem tänder lampan är nog felet i bromsljuset. Antingen trasig lampa eller dålig jordning/oxiderade kontaktytor
mvh/HB
För blinkers går det en tråd till blinkreläet från antingen bromsljuskontakten eller kopplingsboxen. Reläet ska vara "på/kortslutet" i normalläget och öppna när det flyter ström och värms upp. Sladden från reläet går till mittpolen i blinkomkopplaren och sedan kopplas denna till antingen höger eller vänster lampa. lamporna är jordade ute i styret.
Bromsljuskontakten har två brytare, en vid foten och en i styret som sluter när man bromsar. Matningen till kontakterna bör komma från kopplingsboxen på motorn. Om ingen av dem tänder lampan är nog felet i bromsljuset. Antingen trasig lampa eller dålig jordning/oxiderade kontaktytor
mvh/HB
Hei Henrik, som vanligt er det du som pekar meg i rett rettning
Som det ser ut så har jeg en gul kabel som går fra kobblings dosan til relæet.
Gul vidare fra relæet til brytarn på styret.
vi har målt kablarna og vi har ikke noen brudd i dem.
det som forvirrer meg er at det kun er en kabel fra kobblings boksen. Denne går til relæet. Dette innebærer at det er konstant strøm dit så lenge motorn går. vidare her fra går kabeln vidare upp til brytarn før blinklysen. Det innebærer ju at relæet står og går konstant.
Blink ljusen har ju kun en kabel som går fra brytarn ut til høgre eller venstre blinkers. och rent logiskt innebærer detta at blink lysen blir aktiverade når di får strøm gjenom at man aktiverer brytarn.
Frågan er da hvis det ikke er enklere at kable om det hele en å prøve å finne feilen. jeg har ju strøm i lampan så lenge motorn går och da er det en enkel ting og kobble seg derfra ut til blink lys og broms.
da vet jeg at di får strøm og ikke minst hvor den kommer fra.
Tankar og komentarer?

Som det ser ut så har jeg en gul kabel som går fra kobblings dosan til relæet.
Gul vidare fra relæet til brytarn på styret.
vi har målt kablarna og vi har ikke noen brudd i dem.
det som forvirrer meg er at det kun er en kabel fra kobblings boksen. Denne går til relæet. Dette innebærer at det er konstant strøm dit så lenge motorn går. vidare her fra går kabeln vidare upp til brytarn før blinklysen. Det innebærer ju at relæet står og går konstant.
Blink ljusen har ju kun en kabel som går fra brytarn ut til høgre eller venstre blinkers. och rent logiskt innebærer detta at blink lysen blir aktiverade når di får strøm gjenom at man aktiverer brytarn.
Frågan er da hvis det ikke er enklere at kable om det hele en å prøve å finne feilen. jeg har ju strøm i lampan så lenge motorn går och da er det en enkel ting og kobble seg derfra ut til blink lys og broms.
da vet jeg at di får strøm og ikke minst hvor den kommer fra.
Tankar og komentarer?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600