Efter två säsonger med "lagom" trim är det dags för steg 2.
Nuvarande setup är:
DR "F1" 75cc
Racingvev
16.16
Trimpipa
Utväxling
Matchade avgas och insugskanaler
Vad är nästa steg?
Är ute efter ett ”racigare” ljud och lite mer klipp, dvs. högre komp. Vilken cylinder?
19.19 förgasare, Finns det något annat alternativ?
Fördelar med reed?
Listan kan göras lång med ni förstår vad jag menar.
Kom med förslag och vilda idéer!
Trimtips Vespa 50 steg 2
Tanken med denna tråd var att det skulle bli fortsättning på tråden du refererar till. Därav "STEG 2"...fritte wrote:Visst, det finns t.o.m. en tråd, Trimtips till Vespa 50? har du läst den?Niclasan wrote:Måste ju finnas massvis med folk som trimmat här?
Förslag på en vass cylle?
Vilken är den värsta 75-85cc cylindern man kan köpa över disk?
från SIP:s hemsida "The POLINI RACING is the secret king in the 75ccm cast iron class and makes the front wheel light!"Niclasan wrote:Tanken med denna tråd var att det skulle bli fortsättning på tråden du refererar till. Därav "STEG 2"...fritte wrote:Visst, det finns t.o.m. en tråd, Trimtips till Vespa 50? har du läst den?Niclasan wrote:Måste ju finnas massvis med folk som trimmat här?
Förslag på en vass cylle?
med så finns det ju 115cc kit också, vilket borde vara ännu vassare.
Personligen skulle jag välja pålitlighet i kombination med mycket effekt, kanske inte fokusera på det absoult värsta, men så kör jag ju inte Vespa 50 heller utan MC-reggad Vespa.
Federico
Då jag använder vespan varje dag är pålitlighet absolut önskvärt, Samtidigt är det ju kul att skruvaFederico wrote:från SIP:s hemsida "The POLINI RACING is the secret king in the 75ccm cast iron class and makes the front wheel light!"Niclasan wrote:Tanken med denna tråd var att det skulle bli fortsättning på tråden du refererar till. Därav "STEG 2"...fritte wrote: Visst, det finns t.o.m. en tråd, Trimtips till Vespa 50? har du läst den?
med så finns det ju 115cc kit också, vilket borde vara ännu vassare.
Personligen skulle jag välja pålitlighet i kombination med mycket effekt, kanske inte fokusera på det absoult värsta, men så kör jag ju inte Vespa 50 heller utan MC-reggad Vespa.

Har sett polinis "racing 75cc", finns ju en variant i aluminium också? fördelar nackdelar med alu-cylle?
Är det stor skillnad på Polinis "racing 75cc" och DR "F1 75cc"?
Alu är lättare och kyler bättre men är mer kostsamt att renovera. Eftersom det kyler bättre så kan man också plocka ut mer effekt innan det nyper eller överhettas. Alla moderna MC-tvåtaktare har alu-cylinder.Niclasan wrote: Har sett polinis "racing 75cc", finns ju en variant i aluminium också? fördelar nackdelar med alu-cylle?
Gjutjärn är billigare och kan borras om ett antal gånger om man får repor eller vändkanter i loppet
Federico