vespa pk50 tänder inte längre

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare

vespa pk50 tänder inte längre

Post by hampo »

hej, körde med min vespa i över 1 år utan problem , sen tog jag ur motorn för ännu mer trimning , kom underfund med att jag behöver en motorställning för att kunna mecka lättare och lättare så börja bygga ett mtorställ , när jag skulle förstärka det så hade jag motorn i ställningen för att snabbare och lättare se om det var stabilt.

nu idag när jag kolla gnistan i motorn efter att ha meckat med den så kom de ingen gnista :( kolla då och såg " jusste har ju tändningslås på denna motorn " så jag tjuvkoppla den lite fort ( rätt säker på att de blev rätt ) och kicka igen , samma resultat , såg att jord sladden från spolen som sitter utanpå motorn hade en sladd som skulle vara jordad i motorn så fixade det och prova igen , fortfarande inget resultat ! klippte av en bit av tändkablen och bytte stift och tändhatt och ja det mästa...

sen kom jag och tänka på " undra om kondensatorn eller någon annan del i tändningen kan ha skadats när jag hade motorn i ställningen och svetsade "

tycker ni det låter rimligt ? eller andra förslag ? hela idén med det är att den ska vara körklar 19 september , altså hinner jag inte skicka efter delar tror jag , har heller ingen svänghjuls avdragare så jag kan komma in till tändningen och kolla :(
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

mitt tips til deg ar at gå in på em scooters hemsida och kolla under mecktips, dær har du vverdierna på primær spole och pickup spole. Hadde samma problem med min PK50, och kom fram til at det var pickupspolen som var defekt
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply