Vespan käkar lampor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
whocan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Mon 07 Sep 2009, 01:06
Location: Göteborg

Vespan käkar lampor

Post by whocan »

Hej

Skulle behöva tips från någon som är duktigare på en Vespa 50:s el än jag. Symtomet är att glödlamporna (både fram och bak) bränner ut sig när jag är ute och kör.

När nya lampor monteras lyser de fint på tomgång och hel- och halvljusomkopplaren funkar som den skall (även dödaren och tutan funkar). Vet inte om det spelar någon roll, men jag har extern tändspole monterad.

Några tips om var jag skall börja?

// Håkan
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Kolla först att du har rätt watt-tal. En svensk V50 ska ha 15/15W fram och 18W i baklampan, båda 6V. Lamporna ska vara kopplade i serie.

mvh/HB
whocan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Mon 07 Sep 2009, 01:06
Location: Göteborg

Post by whocan »

Japp, lamporna är av rätt wattal. Något tips på hur man lättast kollar så de är i serie? Om man monterar båda fungerande lamporna och tar bort en bör då systemet vara brutet och även andra lampan slockna? Eller tänker jag fel?

Fick även tips idag om en 6-voltssregulator (tackar), vilket verkar vara ett vettigt alternativ ifall jag inte får ordning på det på annan väg. Någon som har erfarenhet av sådana?

// Håkan
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Nedan koppling bör kanske funka, klarar dock bara 1,5A

http://www.clover.se/ct/kablar.html#regulator
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

SIGGE_1 wrote:Nedan koppling bör kanske funka, klarar dock bara 1,5A

http://www.clover.se/ct/kablar.html#regulator
Då måste man sätta in en likriktare också, Primavera har bara AC-system.

mvh/Henrik B
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

whocan wrote:Japp, lamporna är av rätt wattal. Något tips på hur man lättast kollar så de är i serie? Om man monterar båda fungerande lamporna och tar bort en bör då systemet vara brutet och även andra lampan slockna? Eller tänker jag fel?

// Håkan
Precis så ska det göra om lamporna är seriekopplade. Testa bara med motorn på tomgång, sitter de felaktigt parallellt kommer lampa 2 att smälla när lampa 1 tas bort om motorn varvar.

mvh/Henrik B
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

OM både brinner ut samtidigtså är de nog inte seriekopplade för då kan bara en lampa paja åt gången eftersom den andra slocknar då automatiskt.

Så här http://www.scooterklubben.com/forum_new ... hp?p=37215 gjorde jag för att få bättre framljus, 12V 25W fram, högst 1W 12V LED bak. Då kan man tom se vägen i strålkastarljuset.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej Aryan

Testade du utan likriktare också eller finns det polaritets-angivelse på lamporna? Annars ser det ut som om man kunde sätta dem på vilket håll som helst (vilket vore ovanligt för diodlampor)

mvh/HB
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja jag använder en diod som likriktare tillbakljuset så här

Image
(som du ser en för hel och en för halvljuset)

Det skulle säkert gå att strunta i dioden eftersom ljusdioderna redan spärrar åt ena hållet men de klarar inte så hög spänning och kan paja. Dessutom kollade jag på en kondensator parralell med diodlampan för att den å tomgång inte skulle pulsere och lysa kraftigare och då måste man ha diod(erna) i som likriktare.

Det finns ingen polaritetangivelse på lampan om jag minns rätt men sitter den åt fel håll så lyser de helt enkelt inte.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
whocan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Mon 07 Sep 2009, 01:06
Location: Göteborg

Post by whocan »

Tackar för alla fina tips, nu har jag lite olika versioner att testa. Skall bara få igång vespan igen efter dagens haveri.. Problem hopar sig, Oljeläckage, elstrul, kopplingsdilemma och nu totalt stendöd. Dagens stopp föregicks av misständning på höga varv. Har egentligen inte en aning om vad det kan vara, men fick en känsla att tändstiftet är ett bra ställe att börja felsökningen. (och inte nog med det, datorn avgav en suspekt smäll igår och sen dess funkar inte den heller, inte mitt turdygn det här inte..)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Om det är rätt lampor och de är seriekopplade så kan du mäta spänningen över respektive lampa när du kör på tomgång. På tomgång bör det ligga kring 5V för att gå upp till max 7V när du varvar. Kolla även att lamporna inte blinkar eftersom det kan tyda på glapp, i så fall kommer tändandet/släckandet snart att ta död på lampan

mvh/HB
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

fast det är bara 15W framlampan som når 7V i seriekopplingen, 18W spollampan bak har en lägre motstånd än framlampan och därför en lägre spänning.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
whocan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Mon 07 Sep 2009, 01:06
Location: Göteborg

Post by whocan »

så, då kan jag äntligen börja undersöka belysningsproblemet då. Det visade sig att "haveriet" var av löjeväckande art, strömkabeln till den externa tändspolen hade hoppat loss. Skall börja med att mäta lite spänningar och se vart jag hamnar.

Köpte även värmetålig silikonaktig pasta som skall som förhoppningvis skall lösa mitt oljeläckageproblem temporärt (fixa helicoil eller dyl, blir del av vinterprojektet.)
Post Reply