Billig inspektionskamera.

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Billig inspektionskamera.

Post by Martin O »

Clas i sjön har fått en billig inspektionskamera i sitt sortiment. Naturligtvis hade den inte dykt upp i butik i Malmö, så jag fick beställa den. Två arbetsdagar senare hade jag den i min hand.

En inspektionskamera är normalt en dyr historia. Detta är enkelt sagt en liten webbkamera monterad i en 65 cm lång svanhals med lysdioder närmst kameran. Lysdiodernas styrka kan ställas steglöst och med en knapp på handtaget tar man en stillbild. USB-kabeln är hela 2 meter lång, så man kan arbeta på betryggande avstånd från datorn. Dessutom medföljer en magnet man kan sätta på kameran för att plocka upp skruvar och mindre verktyg.

Jag har inte använt den i fält ännu, men de första testerna under soffan var hårresande. Uj vad det fanns prylar och skit där. :roll:

Testet utfördes på en liten Asus Eee 900 notebook, en dator som är lätt att ta med sig i garaget. Det gäller att försöka hålla kameran still för att få en skarp bild.
För oss scooterfantaster är den framför allt användbar när man tittar på ett nytt objekt. Man slipper krypa under scootern för att leta rost och att inspektera under skärmar är en barnlek.

Nackdelen med kameran är att den är 14mm i diameter, så skall man tex inspektera tröskellådor i en bil krävs det ett ganska stort hål.

Med tanke på det låga priset, 399kr, är det en användbar pryl och en förvaringsväska i plast medföljer.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134171262
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Billig inspektionskamera.

Post by fritte »

Martin O wrote: Jag har inte använt den i fält ännu, men de första testerna under soffan var hårresande. Uj vad det fanns prylar och skit där. :roll:
Testa bakom spisen oxå! :D
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Ojoj! Det där lät ju hur kul som helst!
Hur har man kunnat klara sig utan en sådan?????
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Lärling

Post by Martin O »

moorflax wrote:Ojoj! Det där lät ju hur kul som helst!
Hur har man kunnat klara sig utan en sådan?????
Jag började med en Dremel som "Home Dentist Set" Nu kan jag göra rektoskopi hemma. :D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Dags att shoppa! Vilket jättefint tips, tack!
Post Reply