Har snokat omkring inkognito här på forumet ett tag, men nu är det dags att träda fram i ljuset. Är en 30+are med gammalt 2-taksintresse, som numera har tagit helt Italienska proportioner. Efter ett längre sökande efter rätt kandidat (ville helst ha en halvrisig men körbar Vespa) insåg jag att det var lättare sagt än gjort, men hursomhelst kom jag över en nyrenoverad Vespa 50R från 72, som tur är har den lite fix kvar, för mekandet är även det en trevlig del av upplevelsen för mig.
SIGGE_1 wrote:Tjusig scooter! Ser dock inte ut som det är så mycket kvar att göra på den? Hur ser planerna ut?
Mvh// Sigge
Rent karossmässigt är det mest finslip, korta av några skruvar, montera de sista listerna etc. Hastighetsmätardrev skall också på plats. Finns väl även en fundering att byta till limpsadel.
Motorn är var det mesta mekandet sker. Brottas just nu med ett oljeläckage som förhoppningsvis får sin lösning imorgon när jag skaffat en ny oljeplugg. Sen har jag standardproblemet med en koppling som "drar" och friläge som är lurigt att hitta, skall testa att spänna koppligen en aning och hoppas på att den inte slirar istället.. Har även en fundering på att återställa motorn till lite mer "orginal". Just nu är hela kittet gjort på den, större cylle, förgasare, primärdrev, vevstake, avgas, 10"-hjul.. och den går nästan läskigt fort. Har ännu inte hittat en tillräckligt bra raksträcka (utan fartgupp...) för att kunna helt testa fartresurserna. Så kanske montera tillbaka orginalcylinder och förgasare för lite mer sansad fart.
Hej, är du sugen på att byta till limpa kan du byta med mig då jag söker singelsadel som du har. Hör av dig på pm om det skulle vara intressant.
Mvh // Sigge
SIGGE_1 wrote:Hej, är du sugen på att byta till limpa kan du byta med mig då jag söker singelsadel som du har. Hör av dig på pm om det skulle vara intressant.
Mvh // Sigge
Tack, men nej tack, ifall jag byter vill jag ha kvar singelsadeln om jag skulle ångra mig