Nuvarande toppfart: 55 km/h, hur trimma enklast?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Nuvarande toppfart: 55 km/h, hur trimma enklast?

Post by tompa5 »

Hej!
NU har jag "toppat" besten och vi kom upp i rasande 55km/h.
Inne i samhället är det ju inga bekymmer men när man vill lite längre känns det lite trist att det inte går fortare.

Jag har sökt här på forumet och letat efter bästa trimförslag och många väljer att byta till en px-motor har jag förstått.
Det känns lite sisådär att skaffa sig en px för 8000 - 10000:- och slakta den på en gång :(

Det jag funderar på är malossi´s 136-kit:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx
eller Malossi 166:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx

Vad bör man satsa på och vad mer kommer jag/kommer jag troligen behöva? Förgasare, ljuddämpare..hjälp?

grunden att bygga på är en motor VNB§§ 125cc.

jag tar gladeligen emot hjälp med detta...
//Tompa
beep beep, vrooom
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hej,
I och med att du har en largeframe motor så har du rätt många möjligheter att trimma relativt enkelt.
Har du 3 eller 4 växlar i motorn nu? VNB motorer finns med både och. Håller tummarna för att du har en 4-växlad
Har du 8" eller 10" hjul?
En VNB borde göra mer än 55km/h i original med 8" hjul. Med 10" borde toppfarten öka ytterligare.

I och med att du har samma slaglängd, 57mm, samma som på alla 150cc largeframe motorer så kan du sätta på ett trimkit avsett för dessa motorer, dessa cylindrar har oftast 3 portar och jag har för mig att jag läst här på forumet att det är lite dåligt med gods för att täta ordentligt på Popolino motorer (VNB), så en lösning är att bygga upp med kemisk metall på blocket där den tredje porten är för att sluta tätt. Jag har själv behövt göra det på en -59 150cc Touring motor och det är väldigt enkelt.
Du kommer alltså inte använda 3 portar utan dina befintliga 2 som finns i blocket.
Ett annat alternativ är att ta fram svetsen om man är en hejare på att bearbeta aluminium. Då kan du även ta upp en tredje port i blocket och få ut mer effekt av trimkitet.

Man bör även gå igenom bestyckningen på förgasaren, eller hellre byta till större om man väljer att sätta på en trimkit med 166 eller 177 i slagvolym. Någon av dessa förgasare är att rekommendera: Dellorto 20/17(original till 150cc) eller 20/20(original till 180cc). Man bör helst ta upp insugsarean i blocket om man byter förgasare. Men sätter du på en 20/17 bolt on så kommer det att bli skillnad ändå tillsammans med översyn av bestyckning.

Sist men inte minst så är det även lämpligt att byta ljuddämpare till en avsedd för trim.

När man trimmar så belastar man motorn hårdare än vid original utförande, så det kan även vara läge att se över hela motorns skick med utbyte av slitdelar m.m. Men det är ju inte ett måste om man vill ut o köra. Vi har ju ett helt vinterhalvår till för sånt.

Du bor ju i Örebro trakten så det är bara att höra av dig om du behöver låna specialverktyg eller undrar över nåt.

Kolla länken här under för att se mer av Örebros scooterscen
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hej. Du kan få en hel del bara genom att porta blocket (3: port, insug) och sätta på 177cc. Originalavgas till PX125 fungerar väldigt bra och låter inte mer än det du har idag, annars är SITO+ ett alternativ.

Egentligen spelar det inte så stor roll om du har 8 eller 10" hjul, frågan är om man får in ett 3,50 däck då 8" framgaffeln är en annan än 10" gaffeln.
Federico
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

tackar för snabba svar!
Jag har fyra växlar och 10"-hjul vilket är en bra start.
Jag och Die Frau tog vespan på kantarellturné idag och det är lagom spännande att åka två på den. :(
strax under 40km/h innan punkteringen såg till att det blev promenad istället.
Nåja, ny slang och däck på plats och trimtankarna har fått förankring hos Die frau ;)
Where do I begin...
beep beep, vrooom
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Det låter som att motorn inte riktigt mår som den ska i nuvarande skick. Lika bra att trimma lite :twisted:

Då har du en VNB5M el VNB6M motor?

Börja med att välja ut trimkit(cylinder, topp och kolv). Jag skulle ta ett 177cc kit, lika bra att sikta lite högre på en gång, DR el Polini är mycket effekt för pengarna.
Skaffa en större förgasare, 20/20 samt en SITO+ ljuddämpare för original look eller Polini pipa för några hundralappar mer.
Förrutom att bara skruva på alla delarna måste du ställa om tändningen enligt kitets rekommendationer samt justera förgasaren med rätt munstycken.
Det går att köra bolt on med dessa kit och få mycket effekt, men för att få ut mest så bör man karva i blocket som nämnt tidigare och kanske även öppna upp veven lite.
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

Jag ska springa ut och se om jag kan få fram siffrorna på motorn...

Att handla hem grejerna och ev bulta dit dom ska nog till och med jag klara av, men att karva i blocket lär jag gå bet på. Kan jag månne få en smula assist med detta samt ställa in förknasare och tändning när det börjar bli dags?
beep beep, vrooom
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Absolut, bara att hojta. Måste tillägga att man bör också sätta i ett kallare stift NGKs B8HS till exempel och grada av portarna i cylindern och kolven, alltså fila alla kanter runda och mjuka
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

VNB5M med lite siffror gav: You have a 1964 Vespa 125 motor
då vet jag ju ialla fall vad jag ska kolla på delar till :)

Tusen tack för all hjälp.
Mike Tropic, ses vi inne på torget nästa söndag?
beep beep, vrooom
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Javisst, vid statyn längst upp på torget nästa söndag kl.17 är det uppställning
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Pinasco har et kit som passer rakt på som bare har to porter, ellers helt likt som treports 177. Da blir det ingen strul med kjemisk metall osv.

Jeg har akkurat montert det på en 4vakslad popolino med st. px avgass ock 20/20 forgaser. Funker veldig bra. Jeg åpnet litt på veven ock i insuget etter pinasco's anvisninger.
Post Reply