Stolt nybliven ägare av en Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Stolt nybliven ägare av en Vespa 50

Post by Tibby »

Äntligen hittade jag en pärla!!!
Enligt Scooterhelp.com ska man kolla dom två sista siffrorna i serienumret för att se vilket år den är ifrån = 67, WOW 42 år gammal å i ett underbart originalskick! Har dock ett par frågor...

1. Vart i Sverige köper man delar?
2. Är det svårt att trimma upp dom lite så att dom gör ca. 50-55 km/h?
3. Den slirar när man kickar, och vill bara starta om man springer igång den.
Även då slirar den men nyper efter ett tag och startar, Vad kan vara fel?

Har tänk att plocka ner hela motorn i vinter för att få den tipp topp, men skulle gärna vilja köra med den hösten ut innan jag påbörjar det.

Jag har ju ingen aning om hur motorn är skött av förra ägaren, så är det något jag måste kolla extra noga för att inget ska hända med den?


Tacksam för all hjälp jag kan få!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Finns hur mycket info som helst, Sök runt här och på nätet.
kolla in här:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841
Bara det är gjord av plåt så....
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Efter att ha kollat runt lite på internet blir jag lite osäker på årsmodellen, hur vet jag vilket år min vespa är ifrån!? Mitt ramnummer slutar på 67, betyder det att det är en 67:a?
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

1975 V5A1T 861871-878151

Post by Tibby »

Men andra ord är min en 75:a :-( Trodde verkligen att den var en 67:a.

Ja ja, men fin är den i alla fall!!!
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Ja, ja, inget att vara ledsen över. Jag köpte enligt uppgift av säljaren en 67:a jag med, den var från 1970. Du fick ju iallafall en 75:a....

Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Fick ge 11.500kr för den, är det ett okej pris?


Fråga...

När jag kickar den så får jag komp ca. 3 gången, sen bara "glider" den utan att motorn går runt. Vad kan det vara?


/Tim
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Hej, min var exakt likadan då jag hämtade den. Frågan du ställer är troligen den vanligaste frågan som är ställd om gamla V50.

Har du tur kan det bli bättre efter oljebyte till "rätt" olja. Sök på olja på forumen, jag kör gräsklipparolja från OK.

Har du mindre tur så är det fjädern i kopplingen som är för svag. Montera i nya lameller och byt till starkare fjäder (ganska lätt gjort) så löser det sig.

Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Någon som har provat vevstaken 390700 från EM Scooters till sin Vespa 50?
Räcker det att byta till en sådan för att få upp moppen i ca. 45 km/h? Eller måste man även byta avgassystem?

Motorn är som sagt från 75, och den lilla pärlan har inte rullat mer än 700 mil genom sitt 34 åriga liv. Så när man ändå plockar ner motorn för att byta vev, är det något annat som man bör passa på att byta då eller? Lameller, packboxar m.m.?


/TIM :-?
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Tibby wrote:Någon som har provat vevstaken 390700 från EM Scooters till sin Vespa 50?
Räcker det att byta till en sådan för att få upp moppen i ca. 45 km/h? Eller måste man även byta avgassystem?

Motorn är som sagt från 75, och den lilla pärlan har inte rullat mer än 700 mil genom sitt 34 åriga liv. Så när man ändå plockar ner motorn för att byta vev, är det något annat som man bör passa på att byta då eller? Lameller, packboxar m.m.?


/TIM :-?
45 är på gränsen om du bara byter vev, avgas OK men det som framför allt behöver ändras är utväxlingen. Ska du ändå dela motorn för att byta vev så passa på att uppgredera transmissionen också

mvh/HB
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Okej, men förutsatt att jag bara byter veven, vilken utväxling bör jag sätta i då? Undrar fortfarande om någon har testat veven från EM?

Sitter på em:s hemsida och kollar runt lite, kan man inte köpa däck till 9"-hjulen med vita sidor?


I övrigt så funderar jag starkt på att plocka ner min pärla i vinter och lacka om den. Är det A & O att lacka om det i sin originalfärg, eller skulle det fungera att motivlacka den i Italiens färger "röd-vit-grön"? Eller får man massa retrotyper på sig om att man har förstört den?
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Tibby wrote:Okej, men förutsatt att jag bara byter veven, vilken utväxling bör jag sätta i då? Undrar fortfarande om någon har testat veven från EM?

Sitter på em:s hemsida och kollar runt lite, kan man inte köpa däck till 9"-hjulen med vita sidor?


I övrigt så funderar jag starkt på att plocka ner min pärla i vinter och lacka om den. Är det A & O att lacka om det i sin originalfärg, eller skulle det fungera att motivlacka den i Italiens färger "röd-vit-grön"? Eller får man massa retrotyper på sig om att man har förstört den?

Jag hittar verkligen inte några däck med vita sidor till mina 9" fälgar, är det verkligen så att du bara görs till 10"?

Ååååå, jag har sååå många frågor, vill ju göra just min vespa till forumets finaste :-) Snälla hjälp mig!
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Nu är saken klar, Min pärla kommer lackas i Italiens färger, å då menar jag inte alla färger som finns i Italien, utan deras flagga! Är övertygad om att det kommer bli sååå snyggt!
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 13 May 2007, 16:41
Location: Sweden

Post by franke »

henrikborjeson wrote:
45 är på gränsen om du bara byter vev, avgas OK men det som framför allt behöver ändras är utväxlingen. Ska du ändå dela motorn för att byta vev så passa på att uppgredera transmissionen också

mvh/HB
Vilken prestanda får en svensk V50 med ostrypt vev men originalutväxling? Vilken utväxling har icke-svensksålda V50 i original?
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Nu är operation trimning påbörjad.

Ny cylinder
Ny vev
Nytt avgassystem
Ny primärutväxling

m.m.

Alla packboxar och ramlager bytas, nya packningar.

Status: Motortvätt


Ska bli spännande å se hur detta går, har tidigare haft förmågan att plocka ner, men aldrig slutföra :-(
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Tibby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Fri 04 Sep 2009, 01:19

Post by Tibby »

Tibby wrote:Nu är operation trimning påbörjad.

Ny cylinder
Ny vev
Nytt avgassystem
Ny primärutväxling

m.m.

Alla packboxar och ramlager bytas, nya packningar.

Status: Motortvätt


Ska bli spännande å se hur detta går, har tidigare haft förmågan att plocka ner, men aldrig slutföra :-(

Fix och färdig med 75cc cylla :-) Gör ca. 75 km/h, kanske lite i överkant...

Men fin blev den, och jädran va fint den går!!!
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Bilder på pärlan, finns det?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Post Reply