Få bort gamla klistermärkesrester

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Få bort gamla klistermärkesrester

Post by Andréas »

Ja då var man tillbaka i Vespaträsket igen. Denna gången med Primavera!

Köpte en 81a som ägaren flitigt att belamrat med klistermärken och självklart följer inte hela skiten med. Är det någon som har några bra tips på att få bort resterna utan att skada lacken?
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Man brukar använda värme. Med en varmluftspistol värmer man upp klistermärket, som blir mjukare och går inte sönder lika lätt när man drar i det. OBS. Testa med lite värme tills du har lärt dig tekninken. Det brukar gå fort :)
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

anz wrote:Man brukar använda värme. Med en varmluftspistol värmer man upp klistermärket, som blir mjukare och går inte sönder lika lätt när man drar i det. OBS. Testa med lite värme tills du har lärt dig tekninken. Det brukar gå fort :)
Det låter jobbigt. Har heller ingen tillgång till värme. Finns inga "magiska" borstar? :D
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Varmluftspistol är ett måste till dekaler som suttit länge. Kostar inga stora pengar idag och är värdefull till att värma trätofflor i ett vinterkallt garage :lol:

Under värmningen skrapar jag försiktigt med trästickor. Förr jagades gamla cigarraskar som fick donera sidorna. Numera kan man köpa en säck för en spottstyver på Biltema. http://www.biltema.se/products/product. ... mId=152166 En sådan förpackning räcker hela livet. Jag slipar dem lite spetsiga (modell stämjärn) för att kunna arbeta bättre. Ofta blir det ändå kvar klisterrester. Klistret tvättar jag bort med terpentin. Fettet från terpentinen tvättas bort med T-röd.
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

När vi demonterar dekor från fordon värmer vi med varmluftspistol. Det är ett måste, framförallt på gamla dekaler. Vanlig bensin duger gott till att tvätta bort limrester med. Det finns mekaniska magiska borstar, men dom skadar tyvärr lacken.

/Hans
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej.
Det gick betydligt lättare än väntade, avfettningsmedel och gnuggande med nagel fick bort en hel del.

En annan fråga när det gäller lacken. Hur ska man behandla lacken för att få fram den lyster som en gång fanns?
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Det är lätt. Man polerar lacken!

Det allra lättaste är ändå att man tar rubbing eller polerpasta som det heter och polerar lacken, kör gärna med maskin, men går bra för hand, vespor är inte så stora och tar inte så lång tid.

När du ändå har polerat lacken, tvätta bort polermedlet, och vaxa in lacken. Det håller väldigt bra!

Vilken färg har du på vespan? En del kulörer oxiderar med tiden, som röd och orange, det enda som hjälper mot det är klarlack över färgen!

Har man djupa repor kan man sticka i färg, slipa det med fin slippapper, typ 1500 mikron, och polera. Många gånger behöver man inte lacka om detaljer...
Post Reply