Nu har oljeläckaget blivit ett så akut problem att jag inte vågar köra mer.
Jag vet inte vad som är orsaken. En sprucken tank, anslutningar eller slangen. Tanken skall i alla fall ur och jag är orolig för bensinkranen och "pitten" dvs oljenivåglaset när jag lyfter tanken.
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Finns det reservdelar i Sverige? Säsongen är inte slut här i söder, så jag vill ha tag i bitar fort om det behövs.
Det är inget att gruva sig för. Jag hade samma problem för ett antal år sen och då var det nivåglaset för oljan. Jag tror det räckte med att dra åt det eller om jag bytte packning, minns inte riktigt. Det är inte så svårt att fixa och jag är verkligen ingen mekarkung.
jencla wrote:Allt finns som reservdelar och bör finnas att köpa hos din favorit-scooterhandlare, även här i Sverige. Både oljetank, nivåglas och packning.
/jens
Aha. Ligger alltså inte på webbshopen. Telefonen gäller istället.
Då var det provisoriskt fixat. Muttern till nivåglaset gick att dra ett halvt varv. Det var även sprickor i nivåglaset, så jag tätade det provisoriskt med att smeta på silikon på utsidan. Det skall bytas snarast. Det var rätt mycket som fick demonteras innan jag kunde lyfta tanken. Sadel, pakethållare, nummerskylt och det vanliga som att öppna till förgasaren. Passade även på ett köra luftfiltret i ultraljudstvätten.