Renovering av Vespa 50
Renovering av Vespa 50
Hej, håller på med att montera min vespa 50 efter totalrenovering av kaross och motor. Motorn är nu bestyckad med Olympia 100cc med tillhörande kolv och topp, racevev, upptaget block för att passa kanaler och något upptaget insug.
Jag tänke sätta på en primavera förgasare jag fått tag på.
Undrar om någon har en liknande setup och om man kan få råd om vilket munstycke man bör börja med i förgasaren.
Funderar även på om resten av grejorna såsom choke vire osv är samma? Är det bara att flytta över från originalförgasaren?
Insugningsrör är redan bytt.
Jag har lagt upp lite bilder från renoveringen och så långt jag kommit nu på länken nedan. Hade varit kul med lite kommentarer.
https://cid-928865de66d467da.skydrive.l ... px/Vespa50
Trevlig helg// Sigge.
Jag tänke sätta på en primavera förgasare jag fått tag på.
Undrar om någon har en liknande setup och om man kan få råd om vilket munstycke man bör börja med i förgasaren.
Funderar även på om resten av grejorna såsom choke vire osv är samma? Är det bara att flytta över från originalförgasaren?
Insugningsrör är redan bytt.
Jag har lagt upp lite bilder från renoveringen och så långt jag kommit nu på länken nedan. Hade varit kul med lite kommentarer.
https://cid-928865de66d467da.skydrive.l ... px/Vespa50
Trevlig helg// Sigge.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Hej!
Snyggt jobb, imponerande.
Jag kör en liknande uppsättning.
- Olympus 100cc
- 16/16 förgasare
- 16/67 utväxling
- 10" däck
Detta fungerar utmärkt med ett 64 munstycke, de övriga är standard.
Om Du funderar så kolla gärna på http://sfs.alexander-hepp.de/ det finns inga Olympus 100cc på den sidan men det går att jämföra med DR 102.
PS! Skulle fungera bättre med 24/72 utväxling, lite för mycket drag och för lite toppfart (varvar lätt +7000, håller inte så bra i längden).
Lycka till.
Snyggt jobb, imponerande.
Jag kör en liknande uppsättning.
- Olympus 100cc
- 16/16 förgasare
- 16/67 utväxling
- 10" däck
Detta fungerar utmärkt med ett 64 munstycke, de övriga är standard.
Om Du funderar så kolla gärna på http://sfs.alexander-hepp.de/ det finns inga Olympus 100cc på den sidan men det går att jämföra med DR 102.
PS! Skulle fungera bättre med 24/72 utväxling, lite för mycket drag och för lite toppfart (varvar lätt +7000, håller inte så bra i längden).
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Munstycke
Hej och tack för svar. Kul att du tyckte det såg bra ut.
Kollade precis vad som satt i förgasaren och där sitter nu ett 80 munstycke. Det blir till att köpa ett mindre då.
Jag har primärutväxling 22/63 till skillnad från den du föreslår, har inte hajat förhållandena riktigt, jag får läsa på.
Mvh // Sigge
Kollade precis vad som satt i förgasaren och där sitter nu ett 80 munstycke. Det blir till att köpa ett mindre då.
Jag har primärutväxling 22/63 till skillnad från den du föreslår, har inte hajat förhållandena riktigt, jag får läsa på.
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Utväxling kan vara lite knepigt!
Man vill ju hamna i ett läge som passar motorn, vikten(på föraren
) och önskad toppfart.
En kompromiss måste det bli när det gäller en V50, det är lite uppenbart att den är trimmad om man åker ifrån ALLT, samt att den låter som en bålgeting!
Därför har jag satsat på just en banan-dämpare samt 16/67 utväxlingen.
Vill Du kolla lite på just utväxlingar så titta på
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html där finns en vettig kalkylator samt lite text.
Man vill ju hamna i ett läge som passar motorn, vikten(på föraren

En kompromiss måste det bli när det gäller en V50, det är lite uppenbart att den är trimmad om man åker ifrån ALLT, samt att den låter som en bålgeting!
Därför har jag satsat på just en banan-dämpare samt 16/67 utväxlingen.
Vill Du kolla lite på just utväxlingar så titta på
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html där finns en vettig kalkylator samt lite text.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Ok, nu har jag läst på lite. Om jag förstår det rätt så ger alltså teoretiskt "min" utväxling en högre toppfart än din (under förutsättning att motorn orkar med en hyffsat ranglig 82 kilos kille)
Vad gäller ljuddämpare blir jag lite fundersam, jag får inte på min original!? Den tar emot däcket. Fungerar det inte att upgradera till10" och ha kvar originaldämparen?
Det kanske hämmar effekten ändå men frågan är vad det finns för alternativ om man vill ha "vespaljud" så likt originalet som det går.
Jag har förstått att motorljudet kommer att bli ett helt annat med olympian men jag vill inte att den skall låta som ett reaplan.
Vad gäller ljuddämpare blir jag lite fundersam, jag får inte på min original!? Den tar emot däcket. Fungerar det inte att upgradera till10" och ha kvar originaldämparen?
Det kanske hämmar effekten ändå men frågan är vad det finns för alternativ om man vill ha "vespaljud" så likt originalet som det går.
Jag har förstått att motorljudet kommer att bli ett helt annat med olympian men jag vill inte att den skall låta som ett reaplan.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Opps kollade på din utväxling, jo den skulle smaka
Du kommer at få en ganska så snäll motor, kanske lite för svag för att varva ut på 3:an men kommer att gå mycket tyst och fint i hastigheter mellan 40 och 60.
Kör på orginaldämparen om Du vill ha den tyst, annars så är en ET3 (banan) dämpare inte speciellt bullrig.
Hmm Du kan få vissa problem att puttra fram i 30 km på 3:an men det kanske inte är aktuellt!
Vid 2500 rpm så är inte draget i motorn det speciellt bra
Jag tror att ditt val blir jättebra.
Lycka till.

Du kommer at få en ganska så snäll motor, kanske lite för svag för att varva ut på 3:an men kommer att gå mycket tyst och fint i hastigheter mellan 40 och 60.
Kör på orginaldämparen om Du vill ha den tyst, annars så är en ET3 (banan) dämpare inte speciellt bullrig.
Hmm Du kan få vissa problem att puttra fram i 30 km på 3:an men det kanske inte är aktuellt!
Vid 2500 rpm så är inte draget i motorn det speciellt bra

Jag tror att ditt val blir jättebra.
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Nya problem..
Hej, har nu fått dit avgasröret efter att ha slipat bort nästan en cm av den plåtkant som ljuddämparburken är samman svetsad med.
Har kopplat alla vajrar och försökt justera in.
Setupen ser alltså ut såhär:
102cc Olympia, anpassat block, öppnare vev, 16/16 förgasare.
Huvudmunstycket är nu 64 och det andra är orört.
Jag startade upp den idag, startade direkt men går bara på höga varv.
Släpper jag gasen eller försöker hålla den på något som liknar tomgång så dör den. Måste alltså parera med gasen hela tiden för att den inte skall dö.
Drar jag ut choken varvar den upp som tusan.
Jag har försökt att söka och läsa men nu börjar jag bli sugen på att kunna rulla iväg någon kilometer innan hösten kommer . Hittils har jag inte fått köra en meter
Vill någon ge vettiga tips var jag skall börja och hur jag gör för att justera in förgasaren så skulle jag vara väldigt tacksam
Mvh // Sigge
Har kopplat alla vajrar och försökt justera in.
Setupen ser alltså ut såhär:
102cc Olympia, anpassat block, öppnare vev, 16/16 förgasare.
Huvudmunstycket är nu 64 och det andra är orört.
Jag startade upp den idag, startade direkt men går bara på höga varv.
Släpper jag gasen eller försöker hålla den på något som liknar tomgång så dör den. Måste alltså parera med gasen hela tiden för att den inte skall dö.
Drar jag ut choken varvar den upp som tusan.
Jag har försökt att söka och läsa men nu börjar jag bli sugen på att kunna rulla iväg någon kilometer innan hösten kommer . Hittils har jag inte fått köra en meter

Vill någon ge vettiga tips var jag skall börja och hur jag gör för att justera in förgasaren så skulle jag vara väldigt tacksam
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Svarar på min egen fråga.
Hej, svarar på min egen fråga efter som det löst sig till slut, kanske kan det hjälpa någon annan "nybörjare" någon gång.
Anledningen till den märkliga gången var att det inte var tätt mellan insugningsrör och förgasare. Detta i sin tur berodde på att jag fått fel insugningsrör. Jag köpte ett 16/16 men fich ett 16/10 som jag redan hade.
Originalförgasaren är monterad tills vidare och vespan går finfint, ca 60-70 på rakorna.
Nu skall jag passa på att åka lite så får jag ta tag i att meka dit rätt rör under hösten.
Nytagna bilder är påfyllda i albumet på länken nedan.

Anledningen till den märkliga gången var att det inte var tätt mellan insugningsrör och förgasare. Detta i sin tur berodde på att jag fått fel insugningsrör. Jag köpte ett 16/16 men fich ett 16/10 som jag redan hade.
Originalförgasaren är monterad tills vidare och vespan går finfint, ca 60-70 på rakorna.
Nu skall jag passa på att åka lite så får jag ta tag i att meka dit rätt rör under hösten.
Nytagna bilder är påfyllda i albumet på länken nedan.

V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Tackar, tackar. En och annan timme och krona nedlagd trots att jag försökt använda allt som gått att putsa upp och återanvända.
Det var dock värt varenda timme.
Riktigt kul projekt och knappast det sista. Nu när jag har en att köra med skall jag jaga fram en annan som jag kan riva ned i bitar i lugn och ro...
Det var dock värt varenda timme.
Riktigt kul projekt och knappast det sista. Nu när jag har en att köra med skall jag jaga fram en annan som jag kan riva ned i bitar i lugn och ro...
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50