Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

puttepj wrote: "Den tillverkas ju inte av Honda så jag köper den inte av dem om jag inte måste" - Visdomsord. Gissar att det finns pengar att göra på just däck och kedja genom att vara prismedveten.

Dock när det gäller däck så verkar det lite halvsvårt att hitta våra dimensioner. Jag googlade en hel del i går kväll, bara på kul och det var allt annat än lätt att hitta rätt.

/putte
Det finns väl o-ringskedjor i rätt dimension, de bygger lite mer på bredden så där kan det bli problem..
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/a ... og_105.pdf
Däckverkstäder tar hem de däck du vill ha utan problem, de kanske även monterar. :mrgreen:
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
Location: Södra provinserna

Post by Blå Scooter »

Hej allihop, som ny Innovaägare vill jag gärna tillföra lite till diskussionen runt vindruta...

När jag köpte min så satt en Honda original ruta monterad. Körde ca 50 mil med den, både i regn och"finväder".

Rutan hjälpte till att hålla regnet borta och man satt bekvämt bakom den. För ca 10 mil sedan så monterade jah bort rutan för att testa om det blev någon skillnad.

Jag upplevde genast en stor skillnad toppfartsmässigt och även i låg fart då styrningen blev mindre känslig för vindstötar.

Som förare blev jag givetvis utsatt för fartvinden i större utsträckning, men detta är ingen som stör än. Möjligtvis kommer rutan på till hösten/vintern igen. Men tills dess får den vänta i garaget.
Jesper L
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Blå Scooter wrote:Hej allihop, som ny Innovaägare vill jag gärna tillföra lite till diskussionen runt vindruta...

När jag köpte min så satt en Honda original ruta monterad. Körde ca 50 mil med den, både i regn och"finväder".

Rutan hjälpte till att hålla regnet borta och man satt bekvämt bakom den. För ca 10 mil sedan så monterade jah bort rutan för att testa om det blev någon skillnad.

Jag upplevde genast en stor skillnad toppfartsmässigt och även i låg fart då styrningen blev mindre känslig för vindstötar.

Som förare blev jag givetvis utsatt för fartvinden i större utsträckning, men detta är ingen som stör än. Möjligtvis kommer rutan på till hösten/vintern igen. Men tills dess får den vänta i garaget.
Hej Jesper.

Alltid en lika känslig diskussion det här med vindruta och det har varit en del sådana diskussioner på det här forumet. Jag tycker det är intressant, för jag har själv funderat på OM en ruta ev tvärtom gör cykeln lite mindre vindkänslig, något som du knappast anser. Att du tappar fart med ruta har jag nog gissat, men inte att den skulle bli mindre vindkänslig utan.

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 15 Apr 2009, 18:59

Post by P.E »

Hej,

Jag funderar på en sak efter att ha kört c.a 200mil i varierande väder.
Det känns som om Innovan går sämre/segare i regn än i torr väderlek.
Typ tappar 5-10km/h i toppfart och accar segare.
Jag har även pratat med en annan Innova förare på stan som upplevde samma fenomen.
Är det någon här som upplever detsamma och vad kan det i så fall bero på?

Mvh P.E
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

P.E wrote:Hej,

Jag funderar på en sak efter att ha kört c.a 200mil i varierande väder.
Det känns som om Innovan går sämre/segare i regn än i torr väderlek.
Typ tappar 5-10km/h i toppfart och accar segare.
Jag har även pratat med en annan Innova förare på stan som upplevde samma fenomen.
Är det någon här som upplever detsamma och vad kan det i så fall bero på?

Mvh P.E
Håller med, utan att ha en bra förklaring. Vet i och för sig inte hur den 'smarta insprutningen' fungerar men jag upplever blandningen som för fet när det är fuktigt ute vilket rent logiskt borde vara hanterat i insprutningens mappning.

PapaD beskriver i en tåd någonstans här att han fick lite problem med gången i vått väder och fick dränera, vilket iofs är lätt, men inget jag behövt göra. Men visst går den oförklarligt segare i fuktigt väder.

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
Location: Södra provinserna

Post by Blå Scooter »

Har också upplevt samma "seghet" vid regn och mycket fukt. Min är dock en förgasarmodell.
Har ännu icke behövt använda "gummitutan" vid luftfiltret.
Jesper L
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

PapaD beskriver i en tåd någonstans här att han fick lite problem med gången i vått väder och fick dränera, vilket iofs är lätt, men inget jag behövt göra. Men visst går den oförklarligt segare i fuktigt väder.
Det stämmer. Min teori är att för mycket fukt dras in i luftbuken, det blir rejält blött i den. Man kan dränera med ett handgrepp för att släppa ut pölen som samlas i botten av burken, det finns en gummituta för det. Den genomskinliga fingerborgen är en indikator, finns det vätska i den har fukten passerat filtret och dras ner i motorn, både i vevhusventilationen och cylindern. Men vevhusventilationen har en s.k. flamdämpare, som bör hindra baksug av fukt, den sitter korrekt till, högt upp, så det bör inte vara ngn fara.

Min erfarenhet är att problemet försvinner efter några kilometer i torrt väglag, varför jag tror det är luftfiltret som blir blött och inte släpper igenom luft som det skall.

Mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:
PapaD beskriver i en tåd någonstans här att han fick lite problem med gången i vått väder och fick dränera, vilket iofs är lätt, men inget jag behövt göra. Men visst går den oförklarligt segare i fuktigt väder.
Det stämmer. Min teori är att för mycket fukt dras in i luftbuken, det blir rejält blött i den. Man kan dränera med ett handgrepp för att släppa ut pölen som samlas i botten av burken, det finns en gummituta för det. Den genomskinliga fingerborgen är en indikator, finns det vätska i den har fukten passerat filtret och dras ner i motorn, både i vevhusventilationen och cylindern. Men vevhusventilationen har en s.k. flamdämpare, som bör hindra baksug av fukt, den sitter korrekt till, högt upp, så det bör inte vara ngn fara.

Min erfarenhet är att problemet försvinner efter några kilometer i torrt väglag, varför jag tror det är luftfiltret som blir blött och inte släpper igenom luft som det skall.

Mvh
/PapaD
Intressant teori. Kan definitivt stämma dvs att filtret agerar svamp för fukten. Det skulle kunna förklara en del.

Här an så länge inte haft av kåporna och titta noggrannare, men det är under 200 mil till min 800 mila service dvs första servicen som jag räknar med att göra själv. Då skall jag titta lite på hur det ser ut i detalj.

Men att filtret tar åt sig och behåller för mycket fukt, kan ge en fetare blandning jag inbillar mig att hojen får.
I sådana fall finns säkert work arounds, även om jag inte vet om det behövs...

/putte
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Har nu kört över 100 mil med min Innova, 100 roliga mil. Det börjar närma sig 400 mila service och jag är lite kluven till om jag skall göra det själv eller anlita Honda.
Det enda som jag är lite orolig för om jag servar själv är andrahandsvärdet om jag så småningom ska sälja. Vad tror ni, tappar man mycket om garantin inte gäller?
Det är iofs inte omöjligt att jag har kvar den i ett par år till och då är garantin slut ändå, men man vet ju aldrig.

Trodde jag hade fått något fel på Innovan för några dagar sedan förresten. Hade varit hos en kompis till sent på kvällen och kom hem när det var mörkt, sista 7km hem är på slingrig 70-väg och Innovan betedde sig väldigt konstigt. Först trodde jag punka, fick ett obehagligt bakhjulsställ i en kurva och tendenser till sladd hela tiden.
Jag stannade och kände på däcken utan att märka något, resten av vägen hem tog jag det lugnt men det kändes mysko.

Kollade noga nästa morgon utan att hitta något, tog en provtur och när jag kört en bit märkte jag "felet". De hade lagat vägen, lagt i tjära och rullgrus i alla håligheter, slipprigt som f-n i kurvorna!!
Det syntes inte i mörkret! :smile:
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Andrahandsvärdet kan nog minska en del för vissa köpare om boken inte är stämplad. Jag själv bryr mig inte om det, jag resonerar om vad som är bäst för cykeln: om jag kan serva den själv korrekt blir det korrekt gjort. Om jag lämnar in den till någon jag inte känner vet jag inte. Men om jag har förtroende för mekanikern, ja då är det en annan sak.

En sak jag lärt mig som jag kan dela med mig av är att inte dra åt täcklocken till vev/tändningsmarkeringen för hårt. De är gjorda i ngn hemsk lättmetall och nyper tydligen lätt. :evil: Jag får inte upp det lilla locket nu, och kommer troligen behöva slå upp det och köpa ett nytt.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

OK, nu fick jag upp det lilla täcklocket för tändningsmarkeringen. Tips för er som är lika dumma som jag: varmkör motorn INNAN ni försöker öppna locket. Med motorn varm gick det hur lätt som helst...
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:OK, nu fick jag upp det lilla täcklocket för tändningsmarkeringen. Tips för er som är lika dumma som jag: varmkör motorn INNAN ni försöker öppna locket. Med motorn varm gick det hur lätt som helst...
Mvh
PapaD
Bra att du delar med dig. Jag har inte tagit bort locket ännu, men det drar ihop sig för första gången snart så då har jag den kunskapen med mig redan.

En annan fundering jag har här hur cykeln skall stå när man kollar oljan.
När cykeln står på bakhjulet kontra väger över på framhjulet så skiljer det sig ett antal millimetrar på stickan. Jag gissar att det är med bakhjulet i backen som är rätt för kontroll, men är inte säker. Åsikter?

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

1000 mil!

Post by PapaD »

Haha, idag slog mätaren över 1000 mil!!!
Känns litet stort att jag kört den lilla saken 1000 mil på bara drygt ett år. :D

Jaja, jag ÄR lättroad...

Mvh
PapaD

p.s.
Oljenivån, har jag inte tänkt på tidigare, men hur skall man göra annars än att använda centralstödet?
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: 1000 mil!

Post by puttepj »

PapaD wrote:Haha, idag slog mätaren över 1000 mil!!!
Känns litet stort att jag kört den lilla saken 1000 mil på bara drygt ett år. :D

Jaja, jag ÄR lättroad...

Mvh
PapaD

p.s.
Oljenivån, har jag inte tänkt på tidigare, men hur skall man göra annars än att använda centralstödet?
Jo så klart man skall använd centralstödet, men skall cykeln väga över på fram eller bakhjul?

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Min väger över på framhjulet av sig själv med tom packbox, så det skall väl vara framhjulet ner när man mäter oljenivån tror jag.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Har gjort service själv, enda problemet var att jag inte fick loss skruvarna som håller kåpan på sidan ovanför motorn (måste loss för att kolla luftfiltret).
De sitter som berget, har provat med slagskruvmejsel... knackat/smörjt osv.
De måste ha dragit åt dom ordentligt och lite till vid förra servicen.

Får nog åka in till Honda och fråga om de kan ta loss åt mig.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sat 15 Aug 2009, 16:42
Location: Mälaröarna

Post by lordmagus »

Igår kväll efter speedwayen på Gubbis testades mörkerkörning för första gången med Innovan i samband med ihållande regn och blåst, det var en spännande upplevelse, speciellt som Bajen körde 48-48 mot Valserna under 2 timmar med regn, så HELA jag var blöt!
Kände också av det som andra nämner nämligen det att effekten sackar lite, när jag kom hem efter 4,5 mil i regn var dränerings-"plutten" tom, vilket förvånade mig.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

800-mila servicen

Post by puttepj »

Nu har själv gjort min första service (800 mila) och därmed har jag övergett att serva hos Honda.

Dokumenterade det här
http://puttepj.webs.com/innovaservice.htm

Har inte prylarna rasat under den här första säsongen tänker jag inte ligga och betala 1500 för varje 400 mila service, bara för att upprätthålla en 5 års garanti.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Trevlig läsning Putte! Jag har själv gjort en liknande dokumentation men inte fått till min hemsida ännu, så nu slapp jag ägna tid åt det. :-)
Du har fått ett PM med en kommentar.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Trevlig läsning Putte! Jag har själv gjort en liknande dokumentation men inte fått till min hemsida ännu, så nu slapp jag ägna tid åt det. :-)
Du har fått ett PM med en kommentar.
Mvh
PapaD
Jättetack för att du korrigerade min felskrivning om kopplingen. Jag inte bara skrev fel, jag gjorde fel med justeringen, så det blir att justera om imorgon. Instruktionen är uppdaterad.

/putte
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sat 15 Aug 2009, 16:42
Location: Mälaröarna

Post by lordmagus »

Mycket trevlig läsning...
Tyvärr har jag tummen mitt i handen och är liiite för bekväm av mig så Honda lär tjäna en krona eller två på mig under min tid som Innova-ägare då de får serva min Innova enligt boken.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

lordmagus wrote:Mycket trevlig läsning...
Tyvärr har jag tummen mitt i handen och är liiite för bekväm av mig så Honda lär tjäna en krona eller två på mig under min tid som Innova-ägare då de får serva min Innova enligt boken.
Rätt resonerat. Det är val man gör och inget är rätt eller fel.

Jag har tagit beslutet att jag är beredd att tappa försäljningsvärde genom att inte ha en fullständigt ifylld servicebok, att riskera att få garantiproblem som inte Honda är beredda att ta o.s.v.

För mig har Innovan köpts av rent ekonomiska skäl. Sen blev det roligare än jag kanske insåg innan, men det är en annan diskussion. Just av ekonomiska skäl så har jag ingen lust att lägga upp till 4:- per mil i servicekostnad.

Sen har jag iofs god ekonomi, det är inte därför, vilket gör att jag har råd att ta smällen om jag tagit just fel beslut.

Kör hårt :-)

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 15 Apr 2009, 18:59

Post by P.E »

Snart dags för 400-mila service här.
För min del lämnar jag in Innovan där jag köpte den.
En sak som retar mig är att den svarta färgen har börjat flaga bort på den runda kåpan längst ut på höger sida på motorn samt på oljepåfyllningspluggen.
Jag begriper inte vad det kan komma sig och det är tråkigt när resten av
hojen ser ny ut.
Någon annan som råkat ut för samma sak?
Ska jag kräva ny motorkåpa och plugg på garantin tycker ni?

Mvh.P.E
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

P.E wrote:Snart dags för 400-mila service här.
För min del lämnar jag in Innovan där jag köpte den.
En sak som retar mig är att den svarta färgen har börjat flaga bort på den runda kåpan längst ut på höger sida på motorn samt på oljepåfyllningspluggen.
Jag begriper inte vad det kan komma sig och det är tråkigt när resten av
hojen ser ny ut.
Någon annan som råkat ut för samma sak?
Ska jag kräva ny motorkåpa och plugg på garantin tycker ni?

Mvh.P.E
Du skall nog ifrågasätta flagningen i alla fall tycker jag. Jag har lite flagningar på ljuddämparen. Det sitter crom innanför den svarta färgen, har jag upptäckt. Men i mitt fall handlar det om att jag fuskar och tvättar hojen med högtryck så ljuddämparflagningarna anser jag mig nog skuld till. Jag har inga flagningar på maskinen dock, trots högtryckssvätt.

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 01 Jul 2009, 10:33
Location: Södra provinserna

Post by Blå Scooter »

Känner mig lite mesig, börjar tycka det är kyligt med 7-8 grader, blåst och regn. Så idag åkte vindrutan på igen. Får stå ut med den under höst och vintersäsongen...
Jesper L
Post Reply