Gnistan igen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Gnistan igen

Post by Scooter »

Hej, jag ligger däckad i influensa, men efter 3 dagar i sängen kokar jag av iver och gick i febersvettning ut i garaget för att luska lite i varför vespan saknar gnista.

Jag tog bort kylflänsarna, och genom inspektionsluckorna såg jag att brytarna såg skapliga ut, öppnade med bra avstånd. Jag kopplade bort dödarkabeln och provade ett NYTT stift som jag jordade mot cylindern.

Ingen gnista.

Va fa ... n.

Vid det här läget var jag helt skakis av feberfrossa så jag ger upp för tillfället.

Tips tack ...

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

ÖÖÖÖÖÖHHH, tändspolen kanske.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

För stort gap kanske? Vi förlorade gnistan på Super Sporten när gapet förstorades. Men den är kanske litet extra känslig.
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

nix

Post by Scooter »

gapet var exakt 0,4 mm, och nu har jag tagit bort svänghjulet. Allt ser jättefint ut, inga skavda kablar, brytarna ser fina ut... det är kanske kondensatorn ändå? kan man mäta den på något sätt?

Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Allt går att mäta men är det lön´t?
Om kondensatorn är gammal så byt!
Undrar lite angående tidigare inlägg om gap! det vespaco kanske menade är tändstiftets gap. Brytarspetsen ska vara 0.4 mm.
Har viss erfarenhet om att för stort gap kan ställa till det, det bör vara c:a 0.5 mm. Ett nytt stift har ungefär 0.7 i gap så en justering behövs.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kolla att brytarna verkligen har kontakt (eller: dubbelvikt fint sandpapper och sedan tvätta med rödsprit)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

magneten

Post by Scooter »

Hur vanligt är det att magneterna i svänghjulet är för svaga?

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Visst händer det att magneterna har tröttnat. Iväg till Batteri Service och zappa svänghjulet i så fall! T.ex. bankande kan få magneterna att vissna. Kolla med skiftnyckel modell större om den hålls fast när du svänger svänghjulet neråt. Verkar det slappt så är det lika så bra att zappa då också.

Det var brytarspetsarna jag menade tidigare. Det var något klurigt att de inte hann stänga i tid och då kom ingen gnista.
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

zappa

Post by Scooter »

vespaco wrote:Visst händer det att magneterna har tröttnat. Iväg till Batteri Service och zappa svänghjulet i så fall! T.ex. bankande kan få magneterna att vissna. Kolla med skiftnyckel modell större om den hålls fast när du svänger svänghjulet neråt. Verkar det slappt så är det lika så bra att zappa då också.

Det var brytarspetsarna jag menade tidigare. Det var något klurigt att de inte hann stänga i tid och då kom ingen gnista.
Öhhhh.... "zappa"? Vad är det? Laddar man upp magneterna med ström eller? Defilbrator? Ready .... Clear!! ZAP!!!

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: zappa

Post by vespaco »

Scooter wrote: Öhhhh.... "zappa"? Vad är det? Laddar man upp magneterna med ström eller? Defilbrator? Ready .... Clear!! ZAP!!!
Ungefär! 8) Har man tur kan det till och med ryka litet. Görs med en underbar urgammal mackapär.
Post Reply