Stolt nybliven ägare av en Vespa 50
Stolt nybliven ägare av en Vespa 50
Äntligen hittade jag en pärla!!!
Enligt Scooterhelp.com ska man kolla dom två sista siffrorna i serienumret för att se vilket år den är ifrån = 67, WOW 42 år gammal å i ett underbart originalskick! Har dock ett par frågor...
1. Vart i Sverige köper man delar?
2. Är det svårt att trimma upp dom lite så att dom gör ca. 50-55 km/h?
3. Den slirar när man kickar, och vill bara starta om man springer igång den.
Även då slirar den men nyper efter ett tag och startar, Vad kan vara fel?
Har tänk att plocka ner hela motorn i vinter för att få den tipp topp, men skulle gärna vilja köra med den hösten ut innan jag påbörjar det.
Jag har ju ingen aning om hur motorn är skött av förra ägaren, så är det något jag måste kolla extra noga för att inget ska hända med den?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Enligt Scooterhelp.com ska man kolla dom två sista siffrorna i serienumret för att se vilket år den är ifrån = 67, WOW 42 år gammal å i ett underbart originalskick! Har dock ett par frågor...
1. Vart i Sverige köper man delar?
2. Är det svårt att trimma upp dom lite så att dom gör ca. 50-55 km/h?
3. Den slirar när man kickar, och vill bara starta om man springer igång den.
Även då slirar den men nyper efter ett tag och startar, Vad kan vara fel?
Har tänk att plocka ner hela motorn i vinter för att få den tipp topp, men skulle gärna vilja köra med den hösten ut innan jag påbörjar det.
Jag har ju ingen aning om hur motorn är skött av förra ägaren, så är det något jag måste kolla extra noga för att inget ska hända med den?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Finns hur mycket info som helst, Sök runt här och på nätet.
kolla in här:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841
kolla in här:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841
Bara det är gjord av plåt så....
Kolla här:
http://goto.glocalnet.net/krymla/chassie_nr.htm
eller:
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html
Mvh// Sigge
http://goto.glocalnet.net/krymla/chassie_nr.htm
eller:
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html
Mvh// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
1975 V5A1T 861871-878151
Men andra ord är min en 75:a
Trodde verkligen att den var en 67:a.
Ja ja, men fin är den i alla fall!!!

Ja ja, men fin är den i alla fall!!!
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Hej, min var exakt likadan då jag hämtade den. Frågan du ställer är troligen den vanligaste frågan som är ställd om gamla V50.
Har du tur kan det bli bättre efter oljebyte till "rätt" olja. Sök på olja på forumen, jag kör gräsklipparolja från OK.
Har du mindre tur så är det fjädern i kopplingen som är för svag. Montera i nya lameller och byt till starkare fjäder (ganska lätt gjort) så löser det sig.
Mvh // Sigge
Har du tur kan det bli bättre efter oljebyte till "rätt" olja. Sök på olja på forumen, jag kör gräsklipparolja från OK.
Har du mindre tur så är det fjädern i kopplingen som är för svag. Montera i nya lameller och byt till starkare fjäder (ganska lätt gjort) så löser det sig.
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Någon som har provat vevstaken 390700 från EM Scooters till sin Vespa 50?
Räcker det att byta till en sådan för att få upp moppen i ca. 45 km/h? Eller måste man även byta avgassystem?
Motorn är som sagt från 75, och den lilla pärlan har inte rullat mer än 700 mil genom sitt 34 åriga liv. Så när man ändå plockar ner motorn för att byta vev, är det något annat som man bör passa på att byta då eller? Lameller, packboxar m.m.?
/TIM
Räcker det att byta till en sådan för att få upp moppen i ca. 45 km/h? Eller måste man även byta avgassystem?
Motorn är som sagt från 75, och den lilla pärlan har inte rullat mer än 700 mil genom sitt 34 åriga liv. Så när man ändå plockar ner motorn för att byta vev, är det något annat som man bör passa på att byta då eller? Lameller, packboxar m.m.?
/TIM

Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
45 är på gränsen om du bara byter vev, avgas OK men det som framför allt behöver ändras är utväxlingen. Ska du ändå dela motorn för att byta vev så passa på att uppgredera transmissionen ocksåTibby wrote:Någon som har provat vevstaken 390700 från EM Scooters till sin Vespa 50?
Räcker det att byta till en sådan för att få upp moppen i ca. 45 km/h? Eller måste man även byta avgassystem?
Motorn är som sagt från 75, och den lilla pärlan har inte rullat mer än 700 mil genom sitt 34 åriga liv. Så när man ändå plockar ner motorn för att byta vev, är det något annat som man bör passa på att byta då eller? Lameller, packboxar m.m.?
/TIM
mvh/HB
Okej, men förutsatt att jag bara byter veven, vilken utväxling bör jag sätta i då? Undrar fortfarande om någon har testat veven från EM?
Sitter på em:s hemsida och kollar runt lite, kan man inte köpa däck till 9"-hjulen med vita sidor?
I övrigt så funderar jag starkt på att plocka ner min pärla i vinter och lacka om den. Är det A & O att lacka om det i sin originalfärg, eller skulle det fungera att motivlacka den i Italiens färger "röd-vit-grön"? Eller får man massa retrotyper på sig om att man har förstört den?
Sitter på em:s hemsida och kollar runt lite, kan man inte köpa däck till 9"-hjulen med vita sidor?
I övrigt så funderar jag starkt på att plocka ner min pärla i vinter och lacka om den. Är det A & O att lacka om det i sin originalfärg, eller skulle det fungera att motivlacka den i Italiens färger "röd-vit-grön"? Eller får man massa retrotyper på sig om att man har förstört den?
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Tibby wrote:Okej, men förutsatt att jag bara byter veven, vilken utväxling bör jag sätta i då? Undrar fortfarande om någon har testat veven från EM?
Sitter på em:s hemsida och kollar runt lite, kan man inte köpa däck till 9"-hjulen med vita sidor?
I övrigt så funderar jag starkt på att plocka ner min pärla i vinter och lacka om den. Är det A & O att lacka om det i sin originalfärg, eller skulle det fungera att motivlacka den i Italiens färger "röd-vit-grön"? Eller får man massa retrotyper på sig om att man har förstört den?
Jag hittar verkligen inte några däck med vita sidor till mina 9" fälgar, är det verkligen så att du bara görs till 10"?
Ååååå, jag har sååå många frågor, vill ju göra just min vespa till forumets finaste

Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vilken prestanda får en svensk V50 med ostrypt vev men originalutväxling? Vilken utväxling har icke-svensksålda V50 i original?henrikborjeson wrote:
45 är på gränsen om du bara byter vev, avgas OK men det som framför allt behöver ändras är utväxlingen. Ska du ändå dela motorn för att byta vev så passa på att uppgredera transmissionen också
mvh/HB
Nu är operation trimning påbörjad.
Ny cylinder
Ny vev
Nytt avgassystem
Ny primärutväxling
m.m.
Alla packboxar och ramlager bytas, nya packningar.
Status: Motortvätt
Ska bli spännande å se hur detta går, har tidigare haft förmågan att plocka ner, men aldrig slutföra
Ny cylinder
Ny vev
Nytt avgassystem
Ny primärutväxling
m.m.
Alla packboxar och ramlager bytas, nya packningar.
Status: Motortvätt
Ska bli spännande å se hur detta går, har tidigare haft förmågan att plocka ner, men aldrig slutföra

Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Tibby wrote:Nu är operation trimning påbörjad.
Ny cylinder
Ny vev
Nytt avgassystem
Ny primärutväxling
m.m.
Alla packboxar och ramlager bytas, nya packningar.
Status: Motortvätt
Ska bli spännande å se hur detta går, har tidigare haft förmågan att plocka ner, men aldrig slutföra
Fix och färdig med 75cc cylla

Men fin blev den, och jädran va fint den går!!!
Vespa 50R -75 "helt original i ett otroligt fint skick"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"
Vespa 50N -68 "ska totalrenoveras i vinter"