Hej, jag ligger däckad i influensa, men efter 3 dagar i sängen kokar jag av iver och gick i febersvettning ut i garaget för att luska lite i varför vespan saknar gnista.
Jag tog bort kylflänsarna, och genom inspektionsluckorna såg jag att brytarna såg skapliga ut, öppnade med bra avstånd. Jag kopplade bort dödarkabeln och provade ett NYTT stift som jag jordade mot cylindern.
Ingen gnista.
Va fa ... n.
Vid det här läget var jag helt skakis av feberfrossa så jag ger upp för tillfället.
Tips tack ...
Gnistan igen
Gnistan igen
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
nix
gapet var exakt 0,4 mm, och nu har jag tagit bort svänghjulet. Allt ser jättefint ut, inga skavda kablar, brytarna ser fina ut... det är kanske kondensatorn ändå? kan man mäta den på något sätt?
Allt går att mäta men är det lön´t?
Om kondensatorn är gammal så byt!
Undrar lite angående tidigare inlägg om gap! det vespaco kanske menade är tändstiftets gap. Brytarspetsen ska vara 0.4 mm.
Har viss erfarenhet om att för stort gap kan ställa till det, det bör vara c:a 0.5 mm. Ett nytt stift har ungefär 0.7 i gap så en justering behövs.
Om kondensatorn är gammal så byt!
Undrar lite angående tidigare inlägg om gap! det vespaco kanske menade är tändstiftets gap. Brytarspetsen ska vara 0.4 mm.
Har viss erfarenhet om att för stort gap kan ställa till det, det bör vara c:a 0.5 mm. Ett nytt stift har ungefär 0.7 i gap så en justering behövs.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Visst händer det att magneterna har tröttnat. Iväg till Batteri Service och zappa svänghjulet i så fall! T.ex. bankande kan få magneterna att vissna. Kolla med skiftnyckel modell större om den hålls fast när du svänger svänghjulet neråt. Verkar det slappt så är det lika så bra att zappa då också.
Det var brytarspetsarna jag menade tidigare. Det var något klurigt att de inte hann stänga i tid och då kom ingen gnista.
Det var brytarspetsarna jag menade tidigare. Det var något klurigt att de inte hann stänga i tid och då kom ingen gnista.
zappa
Öhhhh.... "zappa"? Vad är det? Laddar man upp magneterna med ström eller? Defilbrator? Ready .... Clear!! ZAP!!!vespaco wrote:Visst händer det att magneterna har tröttnat. Iväg till Batteri Service och zappa svänghjulet i så fall! T.ex. bankande kan få magneterna att vissna. Kolla med skiftnyckel modell större om den hålls fast när du svänger svänghjulet neråt. Verkar det slappt så är det lika så bra att zappa då också.
Re: zappa
Ungefär!Scooter wrote: Öhhhh.... "zappa"? Vad är det? Laddar man upp magneterna med ström eller? Defilbrator? Ready .... Clear!! ZAP!!!