Värmetålig klarlack..... Finns det?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Värmetålig klarlack..... Finns det?

Post by subitus »

Hej! Jag tror det börjar bli dags att ytskydda den fina expansionskammaren på avgassystemet.

Saken är den att tigsvetsarna och värmeanlöpningarna är
ju ren "poesi" så en värmetålig klarlack hade ju varit snyggt, men finns det?

Har hört att det skall funka med någon sorts lack man använder till grundning av kvistar i snickerier
(märke Lapon eller Ponal) men det låter ju lite suspekt i mina öron... :-?

Några tips?
-1967 Primavera 154cc-
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Åk till någon som sysslar med pulverlack och säg att du vill ha klar pulverlack som tål värme. tror det är rätt vanligt så dom borde kunna fixa det. annars så är ett rostigt och välanvändt system mycket snyggare enligt min mening.

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Truls wrote:Åk till någon som sysslar med pulverlack och säg att du vill ha klar pulverlack som tål värme. tror det är rätt vanligt så dom borde kunna fixa det. annars så är ett rostigt och välanvändt system mycket snyggare enligt min mening.

mvh

Truls
Jag trodde att pulverlack var en av de lacktyper som tål värme sämst av alla, det är ju ett plastpulver som smälter ut på ytan. Men det kanske finns olika typer av pulver?
Federico
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Pulverlack använder man ju på gjutjärnsspisar och vedugnar så det borde tåla värme ganska hyfsat
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Truls wrote:Pulverlack använder man ju på gjutjärnsspisar och vedugnar så det borde tåla värme ganska hyfsat
Det är väl emalj på spisar, ett glaspulver. Emaljerat avgassystem, kanske skulle vara häftigt.
Federico
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Ja emalj använde man nästan alltid för, men nu är det rätt vanligt att man använder pulverlack.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Truls wrote:Ja emalj använde man nästan alltid för, men nu är det rätt vanligt att man använder pulverlack.
där ser man. gäller att hitta någon som har den typen av pulverlack, kanske härdar den på något sätt?

det jag har lackat med pulver värms på i max 200 grader, borde vara svårt att använda på ett avgasystem.
Federico
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

I tyskland finns i alla fall pulverlack som tål 600 grader och dom har gjort det på säkert ett 50-tal blås.

Om det finns någon firma i göteborg vet jag ej, men det är ju bare att googla i så fall

http://www.germanscooterforum.de/GSF_Sp ... ig+auspuff : för dom som vill läsa tyska
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Pulverlack hade jag missat...Tack truls!

Nu har jag ringt runt till olika svenska och internationella grossister och tillverkare bla DuPont i västervik. Ingen har något som är stabilt och transparent i över 80grader.

Jag tror du surfat inloggad truls, jag kommer ej åt GSF sidan du länkar till. Skall försöka googla den. Sen blir det babelfish :lol: :roll:

Undra vad polini och simonini lägger på sina blanka system har för mig dom är transparentlackade ? Vid leverans dock.... :-?

Fortsättning följer...
-1967 Primavera 154cc-
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Dom har bara gjort svarta blås på gsf.

har du pratat med dom som lackar pulverlack i gbg?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

-1967 Primavera 154cc-
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Annars kan man väl aluminisera blåset. Rostskyddande och värmetåligt utan kulör.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

primavera133 wrote:Annars kan man väl aluminisera blåset. Rostskyddande och värmetåligt utan kulör.

/JM
Tänker du på aluminiumsprutning? :)
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Vet inte exakt hur det går till rent tekniskt, men jag hade det på gång för ett par år sedan. Han som skulle göra det fick aldrig tummen ur så jag tröttnade och köpte värmetålig sprayfärg istället.

Men enligt utsago så skulle det bli en aluminiumtäckning av ytan.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hmm, typ termisk sprutning. Ska kolla med gubbarna på jobbet, tycker det verkar intressant.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

En kompis har lämnat in här:
ESKILSTUNA BLäSTRINGSTEKNIK AB
Vi kan Blästring, Sprutförzinkning, Aluminiumsprutning, Rostskyddsmålning, av karosser, ramar, axlar, fälgar, mm.
Fräsargatan 5, 632 29 Eskilstuna. Tel: 016-14 27 15.
och var väldigt nöjd med resultatet.
Ring innan du åker ner, han lär ha lite udda öppettider.

Bäst o ringa o kolla om de finns kvar i dessa underliga tider. :-?
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Åh, fasen...mina krokar, ju! Kanske vore värt ett försök. :)
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

primavera133 wrote:Annars kan man väl aluminisera blåset. Rostskyddande och värmetåligt utan kulör.

/JM
Ingen som har bilder på ett system behandlat med denna metod?

Värmetålig klarlack funkar ok!
Dock läs på burken!
-Tunna skikt och härdar vid upphettning..... :roll:
Någon som provat att montera ett avgassystem på en smallframe dränkt i klister???

Skämt åsido, jag la på ganska tjockt så det blev tyvärr lite struktur i det färdiga resultatet. Härdning gick fint med varmluftspistol i kröken.

Får återkomma med hållbarhetsutlåtande,
tror dock att denna metod inte lämpar sig på vardagsscootern.
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

subitus wrote:
primavera133 wrote:Annars kan man väl aluminisera blåset. Rostskyddande och värmetåligt utan kulör.

/JM
Ingen som har bilder på ett system behandlat med denna metod?

Värmetålig klarlack funkar ok!
Dock läs på burken!
-Tunna skikt och härdar vid upphettning..... :roll:
Någon som provat att montera ett avgassystem på en smallframe dränkt i klister???

Skämt åsido, jag la på ganska tjockt så det blev tyvärr lite struktur i det färdiga resultatet. Härdning gick fint med varmluftspistol i kröken.

Får återkomma med hållbarhetsutlåtande,
tror dock att denna metod inte lämpar sig på vardagsscootern.

Nu har den gått ett par mil....

Värmetålig klarlack var ingen estetisk hit på ett vespa system.
Verkar som att klarlacken mjuknar vid varje upphettning, mao all skit fastnar i den.
Funkar säkert ypperligt på stillastående objekt.

Blir att lacka systemet med rock`n´roll färg till vintern nu då....trist..
-1967 Primavera 154cc-
op
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 18 Jan 2009, 23:00

Post by op »

Det finns värmetålig klarlack av samma fabrikat som de som tillverkar typ Hot paint som tål 800 grader :o
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

op wrote:Det finns värmetålig klarlack av samma fabrikat som de som tillverkar typ Hot paint som tål 800 grader :o
Pröva, men tyvärr finns möjligheten att du blir besviken.. :-? :(
Post Reply