Hej! Jag tror det börjar bli dags att ytskydda den fina expansionskammaren på avgassystemet.
Saken är den att tigsvetsarna och värmeanlöpningarna är
ju ren "poesi" så en värmetålig klarlack hade ju varit snyggt, men finns det?
Har hört att det skall funka med någon sorts lack man använder till grundning av kvistar i snickerier
(märke Lapon eller Ponal) men det låter ju lite suspekt i mina öron...
Åk till någon som sysslar med pulverlack och säg att du vill ha klar pulverlack som tål värme. tror det är rätt vanligt så dom borde kunna fixa det. annars så är ett rostigt och välanvändt system mycket snyggare enligt min mening.
mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Truls wrote:Åk till någon som sysslar med pulverlack och säg att du vill ha klar pulverlack som tål värme. tror det är rätt vanligt så dom borde kunna fixa det. annars så är ett rostigt och välanvändt system mycket snyggare enligt min mening.
mvh
Truls
Jag trodde att pulverlack var en av de lacktyper som tål värme sämst av alla, det är ju ett plastpulver som smälter ut på ytan. Men det kanske finns olika typer av pulver?
Nu har jag ringt runt till olika svenska och internationella grossister och tillverkare bla DuPont i västervik. Ingen har något som är stabilt och transparent i över 80grader.
Jag tror du surfat inloggad truls, jag kommer ej åt GSF sidan du länkar till. Skall försöka googla den. Sen blir det babelfish
Undra vad polini och simonini lägger på sina blanka system har för mig dom är transparentlackade ? Vid leverans dock....
Vet inte exakt hur det går till rent tekniskt, men jag hade det på gång för ett par år sedan. Han som skulle göra det fick aldrig tummen ur så jag tröttnade och köpte värmetålig sprayfärg istället.
Men enligt utsago så skulle det bli en aluminiumtäckning av ytan.
En kompis har lämnat in här: ESKILSTUNA BLäSTRINGSTEKNIK AB
Vi kan Blästring, Sprutförzinkning, Aluminiumsprutning, Rostskyddsmålning, av karosser, ramar, axlar, fälgar, mm.
Fräsargatan 5, 632 29 Eskilstuna. Tel: 016-14 27 15. och var väldigt nöjd med resultatet.
Ring innan du åker ner, han lär ha lite udda öppettider.
Bäst o ringa o kolla om de finns kvar i dessa underliga tider.
primavera133 wrote:Annars kan man väl aluminisera blåset. Rostskyddande och värmetåligt utan kulör.
/JM
Ingen som har bilder på ett system behandlat med denna metod?
Värmetålig klarlack funkar ok!
Dock läs på burken! -Tunna skikt och härdar vid upphettning.....
Någon som provat att montera ett avgassystem på en smallframe dränkt i klister???
Skämt åsido, jag la på ganska tjockt så det blev tyvärr lite struktur i det färdiga resultatet. Härdning gick fint med varmluftspistol i kröken.
Får återkomma med hållbarhetsutlåtande,
tror dock att denna metod inte lämpar sig på vardagsscootern.
primavera133 wrote:Annars kan man väl aluminisera blåset. Rostskyddande och värmetåligt utan kulör.
/JM
Ingen som har bilder på ett system behandlat med denna metod?
Värmetålig klarlack funkar ok!
Dock läs på burken! -Tunna skikt och härdar vid upphettning.....
Någon som provat att montera ett avgassystem på en smallframe dränkt i klister???
Skämt åsido, jag la på ganska tjockt så det blev tyvärr lite struktur i det färdiga resultatet. Härdning gick fint med varmluftspistol i kröken.
Får återkomma med hållbarhetsutlåtande,
tror dock att denna metod inte lämpar sig på vardagsscootern.
Nu har den gått ett par mil....
Värmetålig klarlack var ingen estetisk hit på ett vespa system. Verkar som att klarlacken mjuknar vid varje upphettning, mao all skit fastnar i den.
Funkar säkert ypperligt på stillastående objekt.
Blir att lacka systemet med rock`n´roll färg till vintern nu då....trist..