Allright, nya problem har dykt upp. Jag håller på att gå genom min första motor 50cc, en liten detalj som har blivit ett stort problem är just svänghjulsmuttern.
Jag har bytt vevaxel och när jag skulle skruva fast svänghjulet, så passade inte svänghjulsmuttern som satt i från början.
Jag har beställt en ny från emscooters, men även den har dålig passform. Man kan lätt skruva den på plats men det glappar väldigt mycket! Muttern är M11.
Jag tog mått på gängorna och det verkar vara M10 med gängning 1,5 (15 på mätbladet). sätter jag en M10 passar inte muttern eftersom gängorna inte stämmer!
När jag kollar på min andra vespa 50 så finns det förutom svänghjulsmuttern, en låsring också. Så hur sätter man fast svänghjulet, med både mutter och låsring? Och vilken svänghjulsmutter behöver jag?
Hjälp!
Svänghjulsmutter vespa 50
Låter mystiskt det där med svänghjulmuttern, du har inte lyckats deformera vevaxeln vid montering (det har jag en gång, trist)
Låsringen hjälper till att få av svänghjulet när du skruvar ut muttern. Rätt smart, på så sätt slipper man införskaffa särskilda svänghjulsavdragare. Låsringen har således ingen "låsfunktion" utan fungerar bara som avdragare.
Däremot ska det sitta en låsbricka mellan mutter och svänghjul som hindrar muttern från att skruva ut sig självmant. sitter inte detta på plats ordentligt så kan svänghjulet lossna och paja vevaxeln igen (tro mig, detta konststycke har jag också lyckats med).
Crispin
Låsringen hjälper till att få av svänghjulet när du skruvar ut muttern. Rätt smart, på så sätt slipper man införskaffa särskilda svänghjulsavdragare. Låsringen har således ingen "låsfunktion" utan fungerar bara som avdragare.
Däremot ska det sitta en låsbricka mellan mutter och svänghjul som hindrar muttern från att skruva ut sig självmant. sitter inte detta på plats ordentligt så kan svänghjulet lossna och paja vevaxeln igen (tro mig, detta konststycke har jag också lyckats med).
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Metrisk gänga M10 har stigning 1,5 normalt sett. Förmodligen har du testat med en M10 med felaktig stigning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_metric_screw_thread
http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_metric_screw_thread
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Det jag konstaterade när jag renoverade min senaste motor (V50N) är att det INTE är en M10 mutter utan en specialare. Kollade på SIP:s hemsida och hittade information om 3 st olika svänghjulsmuttrar till smallframe maskinerna.
M12x1,25 som passar bl.a PX och Cosa
M10 som passar APE samt vissa modeller av V50R och V50S
Specialaren som passar de flesta V50, den är inte M10.
.
Har en fläns för att kunna användas som avdragare (på svänhjul med låsring).
Har inte möjlighet att kolla men tror att den är M11 med lite finare stigning. Ska försöka att kolla det under dagen
M12x1,25 som passar bl.a PX och Cosa
M10 som passar APE samt vissa modeller av V50R och V50S
Specialaren som passar de flesta V50, den är inte M10.
.

Har en fläns för att kunna användas som avdragare (på svänhjul med låsring).
Har inte möjlighet att kolla men tror att den är M11 med lite finare stigning. Ska försöka att kolla det under dagen
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Vevaxeln är från en annan vespa. Jag får de flesta delarna och vet ofta inte vilken modell de kommer ifrån.
Muttern som satt på den förra vevaxel är M10 med fingänga och passar inte.
En vanlig M10 passar inte, jag får i kanske 2 gängor sen tar det stopp.
Emscooters M11 passar i gängning, men tyvärr är för glapp. Jag har mätt och det är M10, gängningen verkar vara 1.5.
Får vänta på Vespaluns svar, annars har jag två alternativ, byta vevaxel (blääää) eller låta tillverka en mutter som passar!
Muttern som satt på den förra vevaxel är M10 med fingänga och passar inte.
En vanlig M10 passar inte, jag får i kanske 2 gängor sen tar det stopp.
Emscooters M11 passar i gängning, men tyvärr är för glapp. Jag har mätt och det är M10, gängningen verkar vara 1.5.
Får vänta på Vespaluns svar, annars har jag två alternativ, byta vevaxel (blääää) eller låta tillverka en mutter som passar!
Ursäkta den sena postningen, har varit på fest i helgen
Hmmm, kanske det blev för många öl den kväll jag satte ihop motorn för mina 2 standard vevaxlar är M10 men troligen 1.25 stigning.
Hade ingen gängtolk hemma men 9 st gängor var c:a 11 mm och det blir ju c:a 1.25 stigning.
Det är nog så att det är M10 men inte 1.5 stigning.

Hmmm, kanske det blev för många öl den kväll jag satte ihop motorn för mina 2 standard vevaxlar är M10 men troligen 1.25 stigning.
Hade ingen gängtolk hemma men 9 st gängor var c:a 11 mm och det blir ju c:a 1.25 stigning.
Det är nog så att det är M10 men inte 1.5 stigning.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tack för all hjälp vänner. Problemmet är löst.
Efter mycket mätande, och test av muttrar där inget passade, trots att måttet visade M10/1,25 (1,5 ibland) fattade jag inte varför muttern inte passade.
Jag tog motorn till en maskinverkstad och de konstaterade efter ett tag att gängan var skev. Alltså någon har slagit med en hammare på vevaxeln så att gängorna blev större på ena sidan, därför fick jag mutter på axeln bara 2 varv!
Maskinverkstaden fixade till det och muttern passar nu! Det blev ändå ganska billigt (200 kr för allt), dessutom slapp jag dela motorn och byta axeln. Jag var redan beredd på det...
Skönt!
Efter mycket mätande, och test av muttrar där inget passade, trots att måttet visade M10/1,25 (1,5 ibland) fattade jag inte varför muttern inte passade.
Jag tog motorn till en maskinverkstad och de konstaterade efter ett tag att gängan var skev. Alltså någon har slagit med en hammare på vevaxeln så att gängorna blev större på ena sidan, därför fick jag mutter på axeln bara 2 varv!
Maskinverkstaden fixade till det och muttern passar nu! Det blev ändå ganska billigt (200 kr för allt), dessutom slapp jag dela motorn och byta axeln. Jag var redan beredd på det...
Skönt!