Växlar ( Fd. Hur skall tändspolenkopplas?)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Växlar ( Fd. Hur skall tändspolenkopplas?)

Post by Il Bastardino »

Jag var nog en aning opreciserad i min föra fråga, så jag försöker förtydliga mig.

Tändplattan sitter på en Vespa 50L från 69 och har intern tändspole som sitter på tändplattan. Det jag undrar över är hur den ena kabeln från tändspolen skall kopplas. Att en skall till brytarspetsen vet jag, men vart skall den andra?

När jag tittat på kopplingsscheman tycker jag det verkar som den skall till jord. Men det verkar vara många som menar att den skall lödas fast på kondensatorn. Så mina frågor blir:

1) Löder man till kondensatorn för att jorda?

2) Om ja ovan , kan man inte då jorda den var som helst på tändplattan? T.ex på skruven som håller fast "grejen" som smörjer axeln och då slippa löda.

3) För att sammanfatta. Vart skall den?
Last edited by Il Bastardino on Sun 30 Aug 2009, 20:27, edited 1 time in total.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Här är en bild på en tändplatta från 68-69 någonting:
Image

Jag köpte en ny tändspole och den var identisk med den på den här bilden. En *kort* röd kabel ska alltså från tändspolen till plus-polen på kondensatorn, alltså till början på kabeln som går till brytarna. Man skulle förstås kunna dra den direkt till brytarna, men kablarna var för korta både på orginalet och min nya. Blå kabel (nederst) gick till jord, dvs direkt till tändplattan. den röda kabel som syns gå från brytarna är dödarkabeln. Här är kopplingsschema ur instruktionsboken:
Image

Inget behöver lödas i kondingens minuspol (utsida) den jordar ju i tändplattan och det gör även tändspolen med hjälp av den (i mitt fall) blå kabeln. Hoppas detta hjälper!
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Hej,

Tack för en mycket tydlig förklaring. Har precis samma spole och tändplatta.

Har varit mycket förvirrad över detta då jag fått olika förslag från i princip varje person jag frågat. På min var det tidigare kopplat (fast med annan spole), kabel motsvarande blå till brytare och motsvarande röd till jord.

Nu skall de nya eldelarna på plats och sen är det bara att köra, hoppas jag....
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Nu är allt på plats enligt ovan. Jag får gnista, men den ser väldigt svag ut.
Det är ny spole, kondensator och brytare. Vad kan den svaga gnistan bero på. Kan det vara avståndet mellan brytarna som är orsaken?
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Hurra!!

Nu är den igång. Det visade sig att gaswiren var av. Med lite gas hoppade motorn igång direkt och smattrade vackert mellan husväggarna till grannarnas stora "glädje". Nåja, jag var ju tvungen att få njuta lite av ljudet efter över en månads problem.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Kul! Så gnistan var OK ändå? Eller gjorde du något mer sedan förra inlägget? Hursomhelst - grattis :)
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

jag byte tändstift från B7HS till B6HS och då gick den igång, efter stort antal kickar, i ca 10 till 20 sek. på mycket låga varv. Det var när motorn inte varvade upp jag fick för mig att kolla gas wiren som visade sig vara av.

Jag börjar misstänka att gaswiren kan vara orsaken till det ursprungliga motorstoppet. Vilket iofs. inte förklarar hur det kom sig att gnistan sedan var borta. Men det skulle ju kunna bero på att flera delar i tändningen varit halvkassa trots att ingen av dem i sig var helt trasig, gnistan har kommit och gått fram tills jag bytte eldelarna. Bl.a. hade tändkabeln legat emot svänghjulet och var nästan helt avskavd. Och att gaswiren gått medans den stått parkerad förefaller ju otroligt.

Förövrigt hoppade även växelwiren 5min efter motorstoppet, mycket skit på en gång.

Men nu återstår bara att montera gaswiren, spänna växlarn samt justera upp tomgången sen ska det köras. Hoppas på en sen vinter.

Sen har man ju fått en liten grundkurs i Vespameck, vilket nog kan vara bra. För att inte tala om tillfredsställelsen av att på egen hand, nåväl med en hel del hjälp från forumet, fått den att starta igen. Mina tidigare meck erfarenheter sträcker sig till att ha byt gaswire på en Ciao för sisådär 15-20 år sedan. Så nu är man tillbaka där man startade, bytandes gaswire på en Piaggiomoped.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Nu är allt på plats, men växlarna strular. Den växlar upp hur bra som helst men ner går det bra mellan tre till två sen ok till neutral ettan går inte ens att hitta. Detta efter att jag spänt den ena wiren (den som verkade slapp), innan detta var det svårare att växla ner mellan samtliga fast ettan gick att hitta. Någon som vet vad som bör göras?

Ett ytterliggare problem är att wirerna där bak pekar rakt in mot motorn vilket gör dem nästan omöjliga att spänna. Wirerna pekar alltså åt höger sett bakifrån, inte rakt bakåt, vilket jag har fattat att de skall göra. Vad kan detta bero på. Annan modell, eller kan hela paketet vridit sig?

Sista frågan, för tillfället, är det skadligt att växla direkt från neutral till tvåan och skippa ettan? Det är nämligen enda sättet att köra på nu och det funkar rätt bra.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Något som kan skapa problem med växlarna är för stora (långa) vajernipplar nere under motorn. Jag har varit med om att för långa nipplar tagit emot blocket och gjort att t ex ettan inte går att få i.

Det där med att vajern går åt höger låter skumt. Har du möjlighet att lägga upp en bild?

Att du startar på tvåan lär kunna slita på kopplingen i längden + att det kanske sliter på imagen när man startar o-elegant :)
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Image Image

Här kommer en ungefärlig bild av hur det ser ut (den vänstra). Jag undrar om det skall vara så att även vajern till höger sett bakifrån skall gå genom "öglan som sitter kl. nio, som i bilden till höger. Det där med för stor/lång nippel låter annars som att det kan vara felet, eller en del av det.

För övrigt beter sig växlarna väldigt skumt efter att ha kört några varv runt kvarteret har allt ändrats. Nu är ettan och tvåan lätta att få in, neutral lite klurig och trean går inte.

Funderar på två nya wirerar och montera enligt högra figuren ovan. Verkar det vettigt? Det borde ju också göra att problemet med nippel som klämmer mot blocket försvinner.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Jag är inte säker på att jag förstår dina bilder, är de små fyrkanterna nipplarna? Nipplarna ska sitta klockan tre och klockan nio (om framåt på scootern är klockan tolv), i "krokarna" på växelskiftargrejen, sedan finns en annan krok för att haka vajerändarna i, klockan sex, den ska man haka båda vajrarna i, men det är mest för att hålla undan dem från locket.

Hoppas du förstår min förvirrade beskrivning, annars försöker jag ta ett foto imorgon!
Post Reply