Montera ny ljuddämpare
Montera ny ljuddämpare
Hej, igår skulle nya Sitodämparen på plats, men när kröken bottnat på cyllen så hänger den ner en bra bit för att få i skruven i svingen. det diffar ca 1 cm och då tar ändå dämparen i stödets fjäderfäste i framkant. Hur gör jag? Våld?
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
-
- Lärling
-
- Mästare
Använd inte våld.
Märk ut var hålet borde vara på ljuddämparen och borra/fräs upp ett nytt hål. Svetsa igen det gamla hålet eller se till at ha en rejäl låsbricka - men svets är att föredra.
Om ljuddämparen hänger "i spänn" får du onödig belastning på cylindern och det kan läcka och/eller ta skada.
mvh/HB
Märk ut var hålet borde vara på ljuddämparen och borra/fräs upp ett nytt hål. Svetsa igen det gamla hålet eller se till at ha en rejäl låsbricka - men svets är att föredra.
Om ljuddämparen hänger "i spänn" får du onödig belastning på cylindern och det kan läcka och/eller ta skada.
mvh/HB
Sito+ är byggd för PX motorn. Du har väl modifierat fästet genom att kapa bort delen med mutter. Ska du ha den på en gammal 150 motor så kan du bara ha främre fästet kvar.
Sedan kan man byta stödfjäder mot en V50 fjäder (tor jag att jag hade), den har bara halva diametern men är ändå tillräckligt hård.
Tänk sedan på att Sito+ ger sämre markfrigång, det är inte ovanligt att den slår i asfalten om man är två passagerare och tar en kurva, jag tror att problemet är större när den sitter på en gammal scooter, PX har högre markfrigång original.
Sedan kan man byta stödfjäder mot en V50 fjäder (tor jag att jag hade), den har bara halva diametern men är ändå tillräckligt hård.
Tänk sedan på att Sito+ ger sämre markfrigång, det är inte ovanligt att den slår i asfalten om man är två passagerare och tar en kurva, jag tror att problemet är större när den sitter på en gammal scooter, PX har högre markfrigång original.
Federico
Dremel
Jag slipade upp hålet med min lilla Dremel, så efter lite bändning och fippel gick den dit, men det är grymt tajt alltså.
Måste man alltid ta bort dämparen och släppa motorn från stötdämparen för att få bort hjulet? Krångligt.
Måste man alltid ta bort dämparen och släppa motorn från stötdämparen för att få bort hjulet? Krångligt.
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Re: Dremel
räcker med att tömma luften om det är tightScooter wrote: Måste man alltid ta bort dämparen och släppa motorn från stötdämparen för att få bort hjulet? Krångligt.
Federico