Har sökt i forumet, men hittar ingen tråd där skillnaderna mellan de olika V50-modellerna beskrivs.
Själv har jag en V50R 1974 och jag funderar bland annat på följande:
Har R-modellen limpa eller sadel i originalutförande? Eller fanns det både och?
Har alla modeller kromad lyktsarg?
Och ska alla modeller ha det lilla blåa piaggio-emblemet på benskölden?
Någon som har koll på detaljerna?
//Nelson
Skillnad mellan R, L och N
Re: Skillnad mellan R, L och N
Har inte 100% koll på R,L,N.Nelson wrote:Har sökt i forumet, men hittar ingen tråd där skillnaderna mellan de olika V50-modellerna beskrivs.
Själv har jag en V50R 1974 och jag funderar bland annat på följande:
Har R-modellen limpa eller sadel i originalutförande? Eller fanns det både och?
Har alla modeller kromad lyktsarg?
Och ska alla modeller ha det lilla blåa piaggio-emblemet på benskölden?
Någon som har koll på detaljerna?
//Nelson
Men nya logon kom under andra halvan av 1967 års produktion, då byttes fyrkantig pressning i ramen mot sexkantig. Samma år förlänger man ramen ca 1".
Normalt sitter ingen kromsarg originalmonterad, men det verkar som "L" hade det från fabrik.
Här kommer en kopierad text från en tysk hemsida, en del är landsspecifikt men ändringar på ram/emblem mm verkar gälla även de svenska.
Typkunde der Vespa 50 N, L, R, Spezial Baureihe
Alle Modelle haben eine Höchstgeschwindigkeit von 40 km/h.
Für das Modell Vespa 50 S siehe -> Modelle 50 S
1963 Beginn der Vespa 50 Baureihe
Vespa 50/ Vespa 50 N (D)
V5A1T 1001 mit Motor V5A1M
Auszug aus Typgutachten
Änderung:
1967 Verlängerter Rahmen, höheres Gewicht ab V5A1T 200001
Neues Piaggio Zeichen (6 Eck) vor der Kennung V5A1T am Rahmen.
Auszug aus Typgutachten Nota 2
Änderung:
1968 wahlweise auch mit Einmann Sitzbank ab V5A1T 228001
Auszug aus Typgutachten Nota 3
Die Vespa 50 Baureihe endet 1971 mit V5A1T 283299.
Vespa 50 R/ Vespa 50 N (D)
Ersetzt 1969 das Modell Vespa 50 (Baugleiche Nachfolgerin).
Beide Modelle werden bis 1971 parallel produziert.
Die Vespa 50 R startet 1969 mit 700001 und Motor V5A1M.
Ab 1972 mit Fahrgestell Nummer V5A1T 752189
Model mit Motor V5A2M (Typ Vespa 50 Spezial, leistungsstärker)
Auszug aus Typgutachten Nota 7
Bemerkung: Maßangaben falsch (Modell Daten 1963),
müssten die von 1967 (verlängerter Rahmen, siehe Nota 2) sein.
Die Baureihe endet 1982 mit V5A1T 938761.
Vespa 50 L (nicht in D vertrieben)
1966 Modell Vespa 50 L
V5A1T 500001 mit Motor V5A1M
Modell mit verbessertem vorderer Stoßdämpfer
Auszug aus Typgutachten Nota 1
Änderung:
1967 Verlängerter Rahmen, höheres Gewicht ab V5A1T 540001
Neues Piaggio Zeichen (6 Eck) vor V5A1T
Auszug aus Typgutachten Nota 2
Änderung:
1968 wahlweise auch mit Einmann Sitzbank ab V5A1T 567001
Auszug aus Typgutachten Nota 3
Die Baureihe endet 1970 mit V5A1T 637063.
Vespa 50 Spezial/ Vespa 50 N Spezial (D)
Nachfolgerin der Vespa 50 L
1969 Modell Vespa 50 Spezial
V5A2T 1001 mit Motor V5A2M (leistungsstärker)
Auszug aus Typgutachten Nota 5
Ab 1975 V5B3T 1101 mit 4 Gang Motor V5A4M.
Ab 1976 V5B3T 72201 mit 2 fach Blinkanlage in Deutschland.
Ab 1978 V5B3T 199603 mit 4 fach Blinkanlage in Deutschland.
Die Baureihe endet 1983 V5B3T 565056.
Vespa 50 Spezial Elestart/ Vespa 50 N Elestart (D)
1970 Modell Vespa 50 Spezial Elestart/ Vespa 50 N Elestart (D)
V5A3T 1001 mit Motor V5A3M
Höheres Gewicht von 145,5 Kg
Auszug aus Typgutachten Nota 6
Ab 1975 V5B4T 1101 mit 4 Gang Motor V5A5M.
Die Baureihe endet 1976 mit V5B4T 1533.
Datengrundlage: Typgutachten Vespa 50 Modell V5A
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 28
- Joined: Mon 06 Apr 2009, 22:38
- Location: Kalmar
vad som är "original" när det gäller sadel är lite beroende på vad man menar.
I svenska reklamblad ser man följande: V50 (30 moppe) alltid med trekantig enkelsadel. Däremot är frågan om hur 50L levererades, troligtvis med mono-limpa, men jag har aldrig sett den i ett svenskt reklamblad (någon som har). 50S däremot (MC-versionen) har långsadel (limpa) i reklamblad och den sadeln har jag sett på ett antal ex i verkligheten.
Men vad som byttes i butik innan fordonet levererades till kund kan ingen veta. Jag minns att EHR hade en hel hög med avskruvade nya sadel/tankramar till V50 som troligtvis blivit över från de kunder som ville ha en sportigare sadel till sin moppe, kanske monterades 50S sadeln som ett tillval.
I svenska reklamblad ser man följande: V50 (30 moppe) alltid med trekantig enkelsadel. Däremot är frågan om hur 50L levererades, troligtvis med mono-limpa, men jag har aldrig sett den i ett svenskt reklamblad (någon som har). 50S däremot (MC-versionen) har långsadel (limpa) i reklamblad och den sadeln har jag sett på ett antal ex i verkligheten.
Men vad som byttes i butik innan fordonet levererades till kund kan ingen veta. Jag minns att EHR hade en hel hög med avskruvade nya sadel/tankramar till V50 som troligtvis blivit över från de kunder som ville ha en sportigare sadel till sin moppe, kanske monterades 50S sadeln som ett tillval.
Federico