Packning på tub Versus "vanlig"
Packning på tub Versus "vanlig"
Var tvungen til og klyva motorn idag igjenn siden jeg ikke klarte av og væxla. i samband med dette så røk dom nya packningarna på ett par stællen. Har nu anvænt silikon packning som skall tåla allt fran værme til bensin.
Ær det någon som har en mening om denna typen av packning på tub ær något att ha, eller om jag borde bestælla nytt packnings sett.
Ær det någon som har en mening om denna typen av packning på tub ær något att ha, eller om jag borde bestælla nytt packnings sett.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Den ser jeg skeptiskt på med tanke på at pappers packningarna er 0,1-0,2 mm. och tub pakningen bygger inte så pass mycket mindre en 0,1 mm.
Man skall inte glømma at detta ær maskiner som ær rundt 50 år gammla och presisjonen och inte minst små avvik på 0,XX mm inte ær direkt ovanligt.
Men takkar før inspelet och ser fram til och se hur många andra som inte er eniga med meg
Man skall inte glømma at detta ær maskiner som ær rundt 50 år gammla och presisjonen och inte minst små avvik på 0,XX mm inte ær direkt ovanligt.
Men takkar før inspelet och ser fram til och se hur många andra som inte er eniga med meg

Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Jo da klart at di målte i mm. men du får inte glemme hvor dette minimale "avvik" kommer. det er ikke en eneste del i motorn som kan ta skade av et avvik på 0,1 mm i form av at pakkningen er tunnare.
Om du ser på avvik i denna storleken på andra delar, så er jeg helt enig med deg at det helt klart gjør stor skillnad.
Men huvud frågan her var hvis pakkning på tub tettar lika bra / dårligt som denna tunna pappers varianten.
Om du ser på avvik i denna storleken på andra delar, så er jeg helt enig med deg at det helt klart gjør stor skillnad.
Men huvud frågan her var hvis pakkning på tub tettar lika bra / dårligt som denna tunna pappers varianten.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
hur bra packning på tub är beror på hur man lägger på den, gör man det rätt så fungerar det.janove wrote:Men huvud frågan her var hvis pakkning på tub tettar lika bra / dårligt som denna tunna pappers varianten.
risken med flytande packning är att man lägger på för mycket som sedan trycks ut och blir till skräp som lossnar inne i motor och vevhus.
för att lyckas med applicering har jag följande tips.
1. arbeta ut packningen i ett tunnt lager, så pass tunnt att man ser aluminiumet igenom. fingertopp är bästa verktyget, och man "duttar" ut det så ytan blir lite skrovlig.
2. när packningsmassan är fördelad på tätytan så brukar jag dra bort någon millimeter på båda kanterna med fingret medan packningen är "blöt", på så sätt slipper man att massan läcker ut när halvorna dras samman.
3. låt ytan torka en aning innan montering, klibbfri brukar ge ett bra resultat.
glöm inte att fetta av ytan innan applicering.
angående förgasarpackning så är de något tjockare än motorpackningen, hur mycket flytande packning bygger är omöjligt att säga, själv använder jag det tillsammans med papperspackning på motorer med skadade tätningsytor.
Federico
-
- Lärling

Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Gör det. Jag rekommenderar verkligen att köra utan packningar. Visste ni att man kan skita i att montera nya packboxar också, bara att dra en lagom tjock ring med packningsmassan runt hålen där packboxen skulle sitta.fritte wrote:Visst, o skulle det inte funka så kan du ju skylla på att enligt Federico skulle det gå bra!janove wrote:Så om jeg nå kommer frem til at det ikke betyr noe. kan jeg da si at det ikke spiller noen rolle siden jeg da har praxis på det?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sedan kan man shimsa växellådan med klippta ringar av gammal ölburk, bara att fylla på med ringar tills spelet är rätt. Tyska importölsburkar kan vara något tjockare i materialet vilket bör öka livslängden.
Nä allvarligt. Packningar bör man så klart ha, jag vet inte var Fritte läser att jag säger något annat, har bara pratat om hur man lägger på flytande packning.
Men om man ändå skulle vara tvungen att riva och sätta ihop i dikeskanten med flytande packning om papperspackningen gått sönder.
Finns den någon del i en Vespamotor från 60-talet och framåt som inte klarar att flyttas in någon tiondel eller mer. Växellådans yttre axellagring sitter i ett nållager. veven klarar det. skulle i så fall vara pinnbultarna till cylindern, men det brukar vara bra spel i både cylinder och toppens hål för bultarna. nackdelen kan också vara att vissa delar ar inslitna efter tidigare mått med packning.
Federico
Re: Packning på tub Versus "vanlig"
När jag tätat med packning på tub har jag upplevt att det fungerat precis lika bra som papperspackning.janove wrote:Var tvungen til og klyva motorn idag igjenn siden jeg ikke klarte av og væxla. i samband med dette så røk dom nya packningarna på ett par stællen. Har nu anvænt silikon packning som skall tåla allt fran værme til bensin.
Jag har inte heller lagt på sådär tunt som Fredrik gjort; jag har istället blaskat på ordentligt för att vara säker på att fylla ut eventuella håligheter.
Vad gäller tjockleken tror jag inte den tiondels millimeter man förlorar gör någon som helst skillnad. Jag skulle snarare tro att det var viktigt med tjockar papperspackningar på 50-talet för att kanske inte anläggningsytorna mellan blocken kunde garanteras att vara helt plana, och för att en tjockare papperspackning bättre garanterar att fylla ut en eventuell repa...
Frågan är om det kan innebära något problem med eventuellt "gjutskägg" av silikon i transmissionen... Själv tror jag det inte, men jag låter det vara osagt

Mjukare gång?victor wrote:eventuellt "gjutskägg" av silikon i transmissionen..

-
- Lärling
Fördelen med packningar är att de sväller och därmed tätar bra mot ytan.
Motorblock ska ju enligt utsago vara inslipade för att passa motsatt sida perfekt så packning på tub bör vara fullgott då packningen knappast sväller upp mellan blockhalvorna där trycket är som störst utan "inne" i blocket där oljan och oljedimmorna finns och kommer åt packningen.
Hur tåligt packning på tub är mot olika kemikalier, etanol, tillsatser i olja osv återstår väl att se, men det kommer ju hela tiden nya produkter.
Ha en trevlig lördag förresten!
Motorblock ska ju enligt utsago vara inslipade för att passa motsatt sida perfekt så packning på tub bör vara fullgott då packningen knappast sväller upp mellan blockhalvorna där trycket är som störst utan "inne" i blocket där oljan och oljedimmorna finns och kommer åt packningen.
Hur tåligt packning på tub är mot olika kemikalier, etanol, tillsatser i olja osv återstår väl att se, men det kommer ju hela tiden nya produkter.
Ha en trevlig lördag förresten!

om det garanterat bara ligger i botten på växellådan är det säkert ingen fara, men blockhalvorna tätar också vevhuset. i vevhuset sitter på vissa modeller små kanaler som styr bensin/olje blandningen så vevlagren ska smörjas ordentligt, jag skulle inte vilja ha ett sånt hål täppt med silikon. Likaså sitter det smörjhål på julgranen som förser dess lagring med växellådsolja, inte något jag heller skulle vilja täppa till.victor wrote:janove wrote: Frågan är om det kan innebära något problem med eventuellt "gjutskägg" av silikon i transmissionen... Själv tror jag det inte, men jag låter det vara osagt
Eftersom flytande packning trycks ut till kanten med min metod så anser jag det är fullt tillräcklig mängd. det "gjutskägg" du pratar om gör ju ingen nytta för tätningen, också ett tecken på att du använder för mycket. det viktiga är ju att man lägger på överallt.
Federico
Jo, det är ju klart bättre att inte ta några onödiga risker, det räcker ju att det tätarFederico wrote:Fast är det inte så pass högt tryck/fart på oljan och så pass mycket roterade dreve etc där inne att det torde malas sönder på nolltid?victor wrote:om det garanterat bara ligger i botten på växellådan är det säkert ingen fara, men blockhalvorna tätar också vevhuset. i vevhuset sitter på vissa modeller små kanaler som styr bensin/olje blandningen så vevlagren ska smörjas ordentligt, jag skulle inte vilja ha ett sånt hål täppt med silikon. Likaså sitter det smörjhål på julgranen som förser dess lagring med växellådsolja, inte något jag heller skulle vilja täppa till.janove wrote: Frågan är om det kan innebära något problem med eventuellt "gjutskägg" av silikon i transmissionen... Själv tror jag det inte, men jag låter det vara osagt
Eftersom flytande packning trycks ut till kanten med min metod så anser jag det är fullt tillräcklig mängd. det "gjutskägg" du pratar om gör ju ingen nytta för tätningen, också ett tecken på att du använder för mycket. det viktiga är ju att man lägger på överallt.

-
- Mästare
Jag har testat med silikonpackning på tub men tycker inte att den är riktigt bra, just för att det lätt blir små klumpar av silikon och att den pressas ut extremt tunt på vissa ställen och att man måste regöra så minutiöst.
Däremot använder jag ibland Permatex, svart packningsklister?, som komplement till papperspackningen när någon tidigare ägare delat motorblocket med skruvmejsel mellan blockhalvorna.
Bra eller inte? Har fungerat på mina scootrar..
mvh/Henrik B
Däremot använder jag ibland Permatex, svart packningsklister?, som komplement till papperspackningen när någon tidigare ägare delat motorblocket med skruvmejsel mellan blockhalvorna.
Bra eller inte? Har fungerat på mina scootrar..
mvh/Henrik B