Tändstift ???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
op
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Tändstift ???

Post by op »

Vilket tändstift rekommenderas till min Primavera-80??
Woodstock

Re: Tändstift ???

Post by Woodstock »

op wrote:Vilket tändstift rekommenderas till min Primavera-80??
NGK B7HS ska du ha vara om den är original (otrimmad).
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Och vilket tändstift ska man ha vid trimning av vespa 50?

Orginalet sitter i och det funkar fint, fast det är alltid extra svårt att få den att starta första gången. När den är varm startar den alltid på första kicken.

Jag har satt i större cylle, (125 cc, 19 mm förgasare)...
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Om du inte får allt för svårt att starta den med ett B8HS stift så kör med det.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

anz wrote:Och vilket tändstift ska man ha vid trimning av vespa 50?

Orginalet sitter i och det funkar fint, fast det är alltid extra svårt att få den att starta första gången. När den är varm startar den alltid på första kicken.

Jag har satt i större cylle, (125 cc, 19 mm förgasare)...
om cylindern är en original primavera 125 cylinder med tillhörande originaltopp så behöver du inte kallare stift än original 125cc vilket borde vara ett B7HS. Sätter du på ett B8HS så får du precis de problem som beskrivs, svårstartad när den är kall, troligtvis omöjlig att starta i minusgrader.

Om du däremot har en trimcylinder med högre komp så är det kallare stift som gäller.
Federico
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Du ÄR en trollkarl.
Ska byta ut det med detsamma!
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Det är precis det jag har, en trimcyllinder, ska jag hålla mig till B7HS eller ta B6HS, eller prova med bägge, det verkar ju inte vara så dyrt med tändstift...
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hej, är det en trimcylinder du har ska du nog passa dig för att ta ett varmare stift dvs B6HS, stiften må vara billiga, men kolvar är lite dyrare :)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

anz wrote:Det är precis det jag har, en trimcyllinder, ska jag hålla mig till B7HS eller ta B6HS, eller prova med bägge, det verkar ju inte vara så dyrt med tändstift...
exakt vilken trimcylinder har du? en DR har ganska lågt komp även om det ligger över originalkompet, jämför med Polinis vassare smallframecylindrar så kräver de flera steg kallare stift.

Det är viktigt för dig att kolla upp exakt vilken cylinder du har eftersom det kan skilja vilken förtändning man bör ha. Felaktigt ställd tänding påverkar också hur lätt eller svårstartad den är, men framför allt så du inte kör hål i kolven.
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Federico wrote:
anz wrote:Det är precis det jag har, en trimcyllinder, ska jag hålla mig till B7HS eller ta B6HS, eller prova med bägge, det verkar ju inte vara så dyrt med tändstift...
men framför allt så du inte kör hål i kolven.
Ännu viktigare är bestyckningen...
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

marre wrote:
Federico wrote:
men framför allt så du inte kör hål i kolven.
Ännu viktigare är bestyckningen...
självklart, men fel eller rätt bestyckning löser inte problemet; kall - svårstartad / varm - lättstartad
Federico
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Hmmm. Vilken cylle som sitter i har jag ingen aning om, jag har fått cyllen, den har suttit på en 50 cc. Allt jag vet är att det 54mm cylle med ny kolv/kolvringar, motorn går fint när det har startat/varm, men väldigt svårstartad. Jag ska prova en NGK B7HS, ska jag ställa in tändningen också?
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Jippiii.
Så fort jag bytte från B6HS till B7HS fungerade motorn direkt, den tom startade på andra kicken! Tack för hjälpen...
Post Reply