Tändstift ???
Tändstift ???
Vilket tändstift rekommenderas till min Primavera-80??
Re: Tändstift ???
NGK B7HS ska du ha vara om den är original (otrimmad).op wrote:Vilket tändstift rekommenderas till min Primavera-80??
-
- Lärling
om cylindern är en original primavera 125 cylinder med tillhörande originaltopp så behöver du inte kallare stift än original 125cc vilket borde vara ett B7HS. Sätter du på ett B8HS så får du precis de problem som beskrivs, svårstartad när den är kall, troligtvis omöjlig att starta i minusgrader.anz wrote:Och vilket tändstift ska man ha vid trimning av vespa 50?
Orginalet sitter i och det funkar fint, fast det är alltid extra svårt att få den att starta första gången. När den är varm startar den alltid på första kicken.
Jag har satt i större cylle, (125 cc, 19 mm förgasare)...
Om du däremot har en trimcylinder med högre komp så är det kallare stift som gäller.
Federico
-
- Lärling
exakt vilken trimcylinder har du? en DR har ganska lågt komp även om det ligger över originalkompet, jämför med Polinis vassare smallframecylindrar så kräver de flera steg kallare stift.anz wrote:Det är precis det jag har, en trimcyllinder, ska jag hålla mig till B7HS eller ta B6HS, eller prova med bägge, det verkar ju inte vara så dyrt med tändstift...
Det är viktigt för dig att kolla upp exakt vilken cylinder du har eftersom det kan skilja vilken förtändning man bör ha. Felaktigt ställd tänding påverkar också hur lätt eller svårstartad den är, men framför allt så du inte kör hål i kolven.
Federico
Ännu viktigare är bestyckningen...Federico wrote:men framför allt så du inte kör hål i kolven.anz wrote:Det är precis det jag har, en trimcyllinder, ska jag hålla mig till B7HS eller ta B6HS, eller prova med bägge, det verkar ju inte vara så dyrt med tändstift...
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
självklart, men fel eller rätt bestyckning löser inte problemet; kall - svårstartad / varm - lättstartadmarre wrote:Ännu viktigare är bestyckningen...Federico wrote:men framför allt så du inte kör hål i kolven.anz wrote:Det är precis det jag har, en trimcyllinder, ska jag hålla mig till B7HS eller ta B6HS, eller prova med bägge, det verkar ju inte vara så dyrt med tändstift...
Federico