Har en Popolino från -60, med förgasaren på cylindern. Jag har fixat till portarna och polerat och haft mig. Nu undrar jag om man kan ta och plana toppen lite också, eller är det inte lönt? Hade tänkt mig en millimeter eller en halv kanske. Det är en kolv med "skidbacke" på.
MVH
/Filip
Plana toppen???
Om du ska trimma den motorn, så bör du nog ta och kolla upp dom grundläggande bitarna först, så som vev, lager och koppling, innan du ökar effekten i nån större omfattning.
Plana toppen kan man göra, men troligtvis skulle ett utbyte av kolven ge mera, samt en omdirigering av flödet i cylindern. Skidbackskolvar är inte direkt kända för sin förmåga att komprimera bränsleblandningen. Kanske man kunde byta till en annan cylinder?
Mvh
/GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Har en Popolino från -60, med förgasaren på cylindern. Jag har fixat till portarna och polerat och haft mig. Nu undrar jag om man kan ta och plana toppen lite också, eller är det inte lönt? Hade tänkt mig en millimeter eller en halv kanske. Det är en kolv med "skidbacke" på.
MVH
/Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Plana toppen kan man göra, men troligtvis skulle ett utbyte av kolven ge mera, samt en omdirigering av flödet i cylindern. Skidbackskolvar är inte direkt kända för sin förmåga att komprimera bränsleblandningen. Kanske man kunde byta till en annan cylinder?
Mvh
/GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Har en Popolino från -60, med förgasaren på cylindern. Jag har fixat till portarna och polerat och haft mig. Nu undrar jag om man kan ta och plana toppen lite också, eller är det inte lönt? Hade tänkt mig en millimeter eller en halv kanske. Det är en kolv med "skidbacke" på.
MVH
/Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hejsan!!
Jag har tänkt på att byta både cylinder och topp men vet inte vad jag skall hitta cylinder till dem. Det är ju en motor med förgasaren på cylindern, plus att slaget är 54 mm. Har för mig att man kan fixa till någon cylinder till nån japanare, är det nån som vet om det finns nån som kan modifieras att passa???
//Filip
Jag har tänkt på att byta både cylinder och topp men vet inte vad jag skall hitta cylinder till dem. Det är ju en motor med förgasaren på cylindern, plus att slaget är 54 mm. Har för mig att man kan fixa till någon cylinder till nån japanare, är det nån som vet om det finns nån som kan modifieras att passa???
//Filip
Kan bli lite knepigt att hitta en ersättningscylinder till den modellen...det är ett känt faktum.
Du kan ju såklart fila i den cylinder som du har, men jag tror att du bör byta kolven i vilket fall som helst, och kanske också profilera om toppen så att den passar den nya kolven.
Anledningen till att kolven har en s.k skidbacke, är att den är daterad till tiden innan man kom på hur man kunde rikta portarna i cylindern så att färskgaserna stannade kvar och inte pös ut genom avgasporten. Så riktar man om portarna snett uppåt (får man räkna på vilken vinkel som blir bäst), gör dom större och ökar öppettiderna, byter till 'normal' kolv, fixar toppen och insuget, samt kanske sätter i en större gasare...då borde man få ut en hel del mer hästar ur den. Fast som sagt, jag undrar hur resten av motorn kommer att gilla det.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
Jag har tänkt på att byta både cylinder och topp men vet inte vad jag skall hitta cylinder till dem. Det är ju en motor med förgasaren på cylindern, plus att slaget är 54 mm. Har för mig att man kan fixa till någon cylinder till nån japanare, är det nån som vet om det finns nån som kan modifieras att passa???
//Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan ju såklart fila i den cylinder som du har, men jag tror att du bör byta kolven i vilket fall som helst, och kanske också profilera om toppen så att den passar den nya kolven.
Anledningen till att kolven har en s.k skidbacke, är att den är daterad till tiden innan man kom på hur man kunde rikta portarna i cylindern så att färskgaserna stannade kvar och inte pös ut genom avgasporten. Så riktar man om portarna snett uppåt (får man räkna på vilken vinkel som blir bäst), gör dom större och ökar öppettiderna, byter till 'normal' kolv, fixar toppen och insuget, samt kanske sätter i en större gasare...då borde man få ut en hel del mer hästar ur den. Fast som sagt, jag undrar hur resten av motorn kommer att gilla det.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
Jag har tänkt på att byta både cylinder och topp men vet inte vad jag skall hitta cylinder till dem. Det är ju en motor med förgasaren på cylindern, plus att slaget är 54 mm. Har för mig att man kan fixa till någon cylinder till nån japanare, är det nån som vet om det finns nån som kan modifieras att passa???
//Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">