dreva om min vespa pk50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare

dreva om min vespa pk50

Post by hampo »

hej !

ska dreva om min vespa nu var det tänkt , byta primere drev då alltså.

vad jag har läst så ska man byta primere drevet och det stora drevet som tar i primere drevet , något jag bör tänka på? sökte mig fram lite och kom fram till scooterhelpen eller vad sidan nu hette , där står det något med borra ?

fins det någon guide / någon som skulle kunna förklara med bilder ?

funderar lite över drevningen oxå , hur är det egentligen ? byter upp det lilla drevet så får man byta ner det andra drevet 1 kug ? eller vad gäller ?

när jag byter upp en kugg på det lilla drevet så drevar jag upp min vespa ? eller är det tvärtom ?

skulle behöva en massa viktig information om just det här med att dreva om sin vespa ! :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: dreva om min vespa pk50

Post by fritte »

hampo wrote:när jag byter upp en kugg på det lilla drevet så drevar jag upp min vespa ? eller är det tvärtom ?

! :)
ja :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du köper hela transmissionen som ett kit och ju större drev du har på vevaxeln, ju mindre måste du ha på kopplingen och då drevar du upp vespan = mer fart på lägre varv men mindre ork.

Till smallframes finns dreven t. ex i relation 22/63 och 27/69 där först siffran är lilla drevets kugg. Båda dessa ska enligt SC Köln passa upp till 136ccm cylindrar - sedan finns det ännu större utväxling om man vill ha högre fart. ska du köra dragrace borde någon av ovanstående räcka. 27/69 ger dig 120 km/h på 8300 rpm i 4:an på en primavera, 22/63 ger 110 vid 8510 rpm - frågan är vad du hinner upp i på banan?

Raka drev viner mer men håller bättre vid hög belastning

mvh/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

henrikborjeson wrote: Raka drev viner mer men håller bättre vid hög belastning

mvh/HB
Varför? :roll:
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

fritte wrote:

mvh/HB
Fysik... men i korthet så beror det på att de raka dreven möter raka drev och den större anslagsytan gör att man får ett kraftigare ljud vid varje anslag och då det sker ganska ofta (tänk på hur mycket den roterar) så blir det högre än om om man "skär" in drevet i ett annat.

Det finns säkert bättre förklaringar men så är det i korthet. Kolla howstuffworks de har säkert en bra förklaring också eller skicka in frågan till valfri vetenskapstidning.

Edit:
Raka drev håller förmodligen längre för att kraftresultanten tas upp av hela kuggytan eftersom den är i kontakt hela tiden medans de sneda kuggen kommer att "vandra" över ytan.
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

henrikborjeson wrote:Du köper hela transmissionen som ett kit och ju större drev du har på vevaxeln, ju mindre måste du ha på kopplingen och då drevar du upp vespan = mer fart på lägre varv men mindre ork.

Till smallframes finns dreven t. ex i relation 22/63 och 27/69 där först siffran är lilla drevets kugg. Båda dessa ska enligt SC Köln passa upp till 136ccm cylindrar - sedan finns det ännu större utväxling om man vill ha högre fart. ska du köra dragrace borde någon av ovanstående räcka. 27/69 ger dig 120 km/h på 8300 rpm i 4:an på en primavera, 22/63 ger 110 vid 8510 rpm - frågan är vad du hinner upp i på banan?

Raka drev viner mer men håller bättre vid hög belastning

mvh/HB
tackar :D

har min vespa 50 motor liggandes här på rummet brevid mig och den har bara 15 kuggar på det lilla drevet, och skulle väll tänka mig att pk50 har ungefär samma ?

har inte motorn hemma just nu så kan inte kolla efter , men efekten på min vespa kommer komma på 9000-10000 rpm ungefär , 4 växlar ,den fjärde växlen är en överväxel så kär väll iprinsip bara på 3 växlar ;P sträckan jag kommer köra på nu första gången jag racar med den är 150 meter lång, har inte kört sträckan alls så har ingen aning om hur det går med orginal utväxlingen , men undrar om inte orginal utväxlingen skulle räcka ?eller dreva upp den lite lite kanske ? har ingen aning alls faktist , men förhoppningsvis har jag motorn hemma igen till helgen så jag kan uppge vilken utväxling som sitter i den.

du verkar lite kunnig med det här med utväxlinga osv ? du har ingen aning om hur ett http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +cogs.aspx sånt kitt hade funkat ?

står att eftersom fyrans växel är en överväxel så sänker man utväxlingen på den växlen med detta kittet , och får då nytta av fjärde växlen när man racar , står att de är rekomenderat för polini 133 cc kittet , men jag kommer "bara " köra på polini 75cc kittet ( får ha max 90cc när jag ska raca ) hade det fungerat bra iallafall tror du ?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Zikes wrote:[Raka drev håller förmodligen längre för att kraftresultanten tas upp av hela kuggytan eftersom den är i kontakt hela tiden medans de sneda kuggen kommer att "vandra" över ytan.
Vilken yta? Kontakten mellan kuggarna sker i en linje. :D
Image
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

fritte wrote:
Zikes wrote:[Raka drev håller förmodligen längre för att kraftresultanten tas upp av hela kuggytan eftersom den är i kontakt hela tiden medans de sneda kuggen kommer att "vandra" över ytan.
Vilken yta? Kontakten mellan kuggarna sker i en linje. :D
Image
En linje är en yta. Hela kuggytan blir väl visserligen lite fel sagt men för att förtydliga så är det väl bättre att kanske säga hela kontaktytan. Som du ser på bilden du klistrat in så visar den ett visst ögonblick och den gäller just för hela "ytan" i det ögonblicket medans ett snett skuret kugg kommer den att gälla för just denna punkt medans en punkt längre in i skärmen kommer att ha en annan genomskärningsbild.

Jag har svårt att precisera mig mera, ta upp en bok om grundläggande maskinelement så kanske den kan förklara bättre.
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du verkar lite förvirrad... :D
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

fritte wrote:Du verkar lite förvirrad... :D
Inte speciellt, men det är inte så himla lätt att förklara så att alla förstår. :-)
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

fritte wrote:

mvh/HB
Snedskurna drev har större benägenhet att sära på sig vid hög belastning. Pressar isär varandra axiellt...
Mao du måste "skala" upp snedskurnadrev för att vidhålla samma max moment som ett rakskuret.

Men jag tror du vet detta Fritte, du e bara på humör :wink:
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Hampo! Tänk på att man brukar få en väldigt hög 4:a när man ändrar utväxling. Har du en "toppig" effektkurva på höga varv kan du med lite oflyt och valt en stygg utväxling åka fortare på 3:an än 4:an.
Detta löses med en Zirri/DRT 4:a.

Jag kör 27/69 med en zirri 4:a i min primavera, funkar perfekt!
-1967 Primavera 154cc-
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Zikes wrote:En linje är en yta.
Tungt. Lite fransk poststrukturalistisk touch på mekandet. Jag gillar det!
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

subitus wrote:Hampo! Tänk på att man brukar få en väldigt hög 4:a när man ändrar utväxling. Har du en "toppig" effektkurva på höga varv kan du med lite oflyt och valt en stygg utväxling åka fortare på 3:an än 4:an.
Detta löses med en Zirri/DRT 4:a.

Jag kör 27/69 med en zirri 4:a i min primavera, funkar perfekt!
sånna här svar gillar jag ! :D

som den var innan jag rev ner den så gick den fortare på 3an än på 4an för den orkade inte med 4an alls :S

jusst nu på den cylindern jag kommer köra på till vår kommer efekten komma på 9000-10000 rpm ungefär ( en avgas duration på 182 )

funderar på om jag ska köpa en zirri 4a eller en drt 4a , DRT har fler kitt med olika utväxlingar om jag har förstått rätt? vet inte vilket jag ska köra alls faktist , tanken är att den ska gå och köra både 150/ 201 meter med och samtidigt kunna tävla i topspeed på 1000 meter har jag för mig det är ?

och eftersom ett kitt med primere drev och de andra stora drevet är rätt så dyrt så vill jag hälst inte köpa alla och prova mig fram :/

skulle vilja ha en snabb 1a , samma med 2an , lite högre utväxling på 3an och på 4an skulle jag vilja ha rätt hög men ändå så att den orkar fortsätta axxelerera upp till efekten.

undrar förästen hur jag får av drevet som sitter under kopplings korgen oxå? inte haft av kopplings korgen alls så den kanske bara sitter löst under typ men de käns inte riktigt så?
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

har fått hem motorn nu igen och räknade kuggarna på det lilla drevet 24st var det , och det ser verkligen inte ut som det går och ha ett större , alltså har någon redan drevat om min vespa till " max drevning " eller ?

då borde jag inte behöva oroa mig över att drevningen blir för klen sen när jag trimmar mera ?:)

så nu är de 4 vxl lådanjag funderar på , den som sitter på är helt klart en överväxel på 4an så hade tänkt och byta ner den lite så att vespan orkar med 4an oxå , frågan är bara vilken utväxling jag ska ha på 4an , fins 4-5st att välja på ju ;P

vad bör jag tänka på vid val av detta då?
Post Reply