styrstopp
styrstopp
Hej alla.
Jag undrar bara om Vespan har/ska ha en styrstopp?
Mitt styre har då inget stopp, och vore det inte för benskölden så hade man förmodligen kunnat snurra hjulet ett helt varv. Det är även bucklor i skölden (där listen skulle ha suttit) där kromsargen på lyset slagit i.
Tack för svar.
Mitt styre har då inget stopp, och vore det inte för benskölden så hade man förmodligen kunnat snurra hjulet ett helt varv. Det är även bucklor i skölden (där listen skulle ha suttit) där kromsargen på lyset slagit i.
Tack för svar.
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Re: styrstopp
den ska ha styrstopp, men det är inga problem att köra utan bortsett från bucklorna.Scooter wrote:Hej alla.
Tack för svar.
styrstoppet brukar ryka när man kör omkull, det kan vara av på gaffeln eller så kan plåtdelen i chassiet vara böjt.
Federico
-
- Mästare
Styrstoppet på touring är ganska tajt, det är inte så att du åt ena hållet har 10mm marginal styrstopp och åt andra slår det i skölden? På min 59:a har jag fått ställa styret så att det inte slår i, även om det innebär att styret står några grader snett vid färd rakt framScooter wrote:Hej alla.
Tack för svar.
/HB
jag hade samma problem på min 61:a, tog fram svetsen och satte en 2-3mm loppa på metallblecket i chassiet som gjorde att den stoppade precis innan skölden. min 60:a har jag kört utan styrstopp, men eftersom jag har sidostöd på den så slår inte lyset i kanten när man parkerar.henrikborjeson wrote:Styrstoppet på touring är ganska tajt, det är inte så att du åt ena hållet har 10mm marginal styrstopp och åt andra slår det i skölden? På min 59:a har jag fått ställa styret så att det inte slår i, även om det innebär att styret står några grader snett vid färd rakt framScooter wrote:Hej alla.
Tack för svar.
/HB
Federico
Under körning, menar jag. Stoppen är väl för att framhjulet inte skall kunna svänga för mycket i paniksituation. Förstått att det är underkänt i eventuell besiktning, om man nu skulle behöva göra en sådan i Finland i dags läge. Det är väl sak samma med stoppen om man inte kör, då är det ju bara kosmetik.
Isåfall är gammelvespor och GS1955 livsfarliga menar du? så stor skillnad är det inte på utslaget med eller utan styrstopp, men man slipper bucklor och skavmärken på lyse och sköld.vespaco wrote:Under körning, menar jag. Stoppen är väl för att framhjulet inte skall kunna svänga för mycket i paniksituation. Förstått att det är underkänt i eventuell besiktning, om man nu skulle behöva göra en sådan i Finland i dags läge. Det är väl sak samma med stoppen om man inte kör, då är det ju bara kosmetik.
En vanlig cykel har ju inget styrstopp, det fungerar ju utmärkt ändå. På tal om cyklar så mötte jag en tjej som köpt biltemas cruisercykel (ni vet en sån man monterar ihop själv.) framgaffeln var monterad åt fel håll!!!. visst finns det trackcyklar med bakvänd gaffel, men inte biltemas cruiser. Detta hade naturligtvis varit svårare att montera fel om cykeln hade styrstopp

Federico
Jag menar inget, undrar bara i massor...Federico wrote:Isåfall är gammelvespor och GS1955 livsfarliga menar du? så stor skillnad är det inte på utslaget med eller utan styrstopp, men man slipper bucklor och skavmärken på lyse och sköld.

Den där felvända gaffeln får mig att assocciera till den där bilden med tjejen som hade hjälmen fel åt... Ja, man skall inte skratta, snart blir man väl haffad för något lika knäppt.
Precis, jag tänkte också för några sekunder att det kanske var samma tjej. Synd att man inte har kameran framme så snabbt. Eller så är det ett nytt 80-tals retromode i criss cross anda som jag helt missat.vespaco wrote:Den där felvända gaffeln får mig att assocciera till den där bilden med tjejen som hade hjälmen fel åt... Ja, man skall inte skratta, snart blir man väl haffad för något lika knäppt.
Federico