Mer än hundra mil innan service?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Mer än hundra mil innan service?

Post by Nicko35 »

Har fått tid för hundramilaservicen på tisdag nästa vecka men i morse när jag körde hem från jobbet så passerade mätaren hundra och jag räknar med att jag behöver köra ca 20 mil till innan det är dags,kan väll inte spela så stor roll eller?
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Du kan alltid byta oljan själv och säga åt dem att du var tvungen till det pga deras långa väntetid. Det är det kritiska vid inkörning, den börjar bli duktigt smutsig efter 100 mil.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Ok!men nog fan ska den rulla 20 mil till,eller?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Nicko35 wrote:Ok!men nog fan ska den rulla 20 mil till,eller?
Jag gjorde min 100-mila vid 130 på Innovan, eftersom jag inte fick en passande tid. Inget problem enligt återförsäljaren.

Jag håller för en gång skull inte med PapaD, oljan blir inte smutsigare på de första 100 milen än under senare service intervaller. Anledningen, god som ingen annan är att det kan finnas grader och annat skräp i en ny motor som hamnar i oljan. Sen är det en del efterjustering på slitdetaljerna. Men 100 eller 120 mil har knappast någon som helst påverkan.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jag kan ha fel i det (smutsig olja) men jag har alltid trott att det finns monteringsfett i motorn som körs ut i oljan vid inkörning. T.ex. vid kambyte skall man fetta in kammen med ett speciellt fett och göra ett oljebyte ganska snart efter kambytet. Har jag missat något Putte?
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Jag kan ha fel i det (smutsig olja) men jag har alltid trott att det finns monteringsfett i motorn som körs ut i oljan vid inkörning. T.ex. vid kambyte skall man fetta in kammen med ett speciellt fett och göra ett oljebyte ganska snart efter kambytet. Har jag missat något Putte?
Mvh
PapaD
Njae. Det finns speciella fetter och oljor (molybden) man använder vid montering av kolvringar, kamaxlar m.m. som har till uppgift att underlätta montering och att smörja tills en 4-taktare fått upp sitt oljetryck första gången.
Det har dock ingen större påverkan på oljan och gör den knappast smutsig, tar inte bort någon smörjförmåga eller så.

Logiken med en 100-mila service är snarare att få bort packningsrester, damm, grader o.s.v. och inte minst i motorer som har våtkoppling som har gemensamt tråg med motorn, då samlar oljan upp det som lossnar...

Men jag skulle nog vilja påstå, utan att på något sätt vara bevandrad i just MC-service att injustering av rörliga delar, då främst ventilerna, är det viktigaste eftersom det ändras en hel del efter att prylarna slitit in sig.

Jodå, oljebytet är viktigt och på den tiden det begav sig att man skruvade hästkraftsstinna maskiner i race-bilar böt vi ofta oljan direkt efter en ordentlig varmkörning, inte för att den var 'smutsig', utan för att inte dra in något skräp i lagerbanor eller som täpper till någon oljekanal.

Så mina 50 öre är nog att du utan större problem kan köra några mil extra om du redan kört problemfritt i 100 mil men att nyttan av 100 mila servicen inte skall förringas.

/putte
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Låter bra!ska köra så lugnt jag kan,hmmm eller inte.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

putte in da house:
Så mina 50 öre är nog att du utan större problem kan köra några mil extra om du redan kört problemfritt i 100 mil men att nyttan av 100 mila servicen inte skall förringas.

Så är det nog men 100mila på en nyare scooter/mc är ganska viktig eftersom man i princip alltid kollar ventilerna & justerar (vid behov) då, görs inte det så kan man bränna ventiler på hojen ganska kvickt, dessutom är oljebytet A & O både i motor & slutväxel då dom tenderar att ha ganska mycket spån i oljan, dessutom gäller i princip INTE garantin om 100mila inte är gjort ganska precis vid just 100mil. Har ett par kunder med Aprilia's nya RSV4 där importören inte hunnit med att utbilda alla ÅF att serva den så hos Starol Racing är det lite kö just nu på dom, där är både vi och importören väldigt tydliga att INGA garantier gäller om den gått över 100 mil men på en Piaggio/Vespa borde dom flesta handlare kunna överse med några fler mil på mätaren....

DP says: Några mil hit eller dit blir 1000km....
Post Reply