Hej
jag försöker att få min trumbroms fram att funka bättre på en ss.
som det är nu är ett par träskor till större nytta...
några förslag? allt som kan hjälpa är välkommet då jag har misslyckats totalt.
hade en gång superbroms på min T5 så det ska gå att få, men inte för mig...
mvh c
hur får jag ordning på trumbromsen fram!
Re: hur får jag ordning på trumbromsen fram!
har du kunnat börja använda bromsen nu med hårdare fjäder?freeway wrote:Hej
jag försöker att få min trumbroms fram att funka bättre på en ss.
som det är nu är ett par träskor till större nytta...
några förslag? allt som kan hjälpa är välkommet då jag har misslyckats totalt.
hade en gång superbroms på min T5 så det ska gå att få, men inte för mig...
mvh c
på min GS fungerar den hyfsat, jag har nya backar och ruggade bromstrummans stålbana med scotch-brite trissa.
kommer du ihåg att Gert Z från skåne förlängde bromsarmen på sin lambretta så han fick kraftigare moment. det skulle kunna vara ett alternativ att testa. Han fick flytta ut vajerhöljesjusteringen så att vajern inte vinklades, det kan man nog fixa till snyggt på en SS då befintlig gänga kan användas som hållare för en ny utflyttad. Förlängningen av bromsarmen bör nog svetsas, på Lambrettan var det enklare då kopplingsarmen från samma modell passade på broms splines, men vespans arm är ju lödd.
Federico
-
- Mästare
Jag gick till en bromsfirma som sysslade med racing och bad dem att limma på ett par nya lite mjukare belägg. fantastisk skillnad och kostade inte mer än ett par nya. Vissa after-market bromsbackar blir hårda som glas efter ett par inbromsningar
Sedan måste du även se till att vajern är i topptrim, att hylsorna inte skaver mot innervajern. Använd gärna teflonhälje. Till sist kolla att infästningen av bromsarmen så att vajern löper rakt mot armen och att bromsarna börlar ta då vinkeln mellan vajer och arm är cirka 90 grader
mvh/HB
Sedan måste du även se till att vajern är i topptrim, att hylsorna inte skaver mot innervajern. Använd gärna teflonhälje. Till sist kolla att infästningen av bromsarmen så att vajern löper rakt mot armen och att bromsarna börlar ta då vinkeln mellan vajer och arm är cirka 90 grader
mvh/HB
Hej igen
ja,jag har monterat fjädern, men bara som första steget Fritte räknat ut.
Bromsen är så dålig att jag inte riktigt fått grepp om det behövs att göra den styvare men det tror jag.
jag demonterade bromsen igår och såg att backarna bara tagit på en yta av ca 2-3 cm och var stenhård på bromsytan...eftermarknadbackar som går i soppsäcken.
Dock har jag piaggioorginal som ska på för test.
Vad beträffar förlängning av bromsarmen så är det redan fixat, men jag har inte löst flytten av vajerfästet ännu. Det är nu en vinkel på vajern som inte är till min fördel
har du någon ide fredrik på fästesflytten så är jag nyfiken. Jag var rädd att matrialet runt fästet inte är tillräkligt starkt för en flytt.
Vad är en scotch-brite trissa, köper man en eller gör själv?
tror att det skulle vara något för min nuvarande trumma.
Jag har en trumma som är hos Bil och Indistribromsar på tomtebogatan för ursvarvning och nya belägg. Men jag vill först försöka få lite ordning på prylarna som nu finns tillgängliga garaget.
Tack för svaren
mvh calle
J
ja,jag har monterat fjädern, men bara som första steget Fritte räknat ut.
Bromsen är så dålig att jag inte riktigt fått grepp om det behövs att göra den styvare men det tror jag.
jag demonterade bromsen igår och såg att backarna bara tagit på en yta av ca 2-3 cm och var stenhård på bromsytan...eftermarknadbackar som går i soppsäcken.
Dock har jag piaggioorginal som ska på för test.
Vad beträffar förlängning av bromsarmen så är det redan fixat, men jag har inte löst flytten av vajerfästet ännu. Det är nu en vinkel på vajern som inte är till min fördel

har du någon ide fredrik på fästesflytten så är jag nyfiken. Jag var rädd att matrialet runt fästet inte är tillräkligt starkt för en flytt.
Vad är en scotch-brite trissa, köper man en eller gör själv?
tror att det skulle vara något för min nuvarande trumma.
Jag har en trumma som är hos Bil och Indistribromsar på tomtebogatan för ursvarvning och nya belägg. Men jag vill först försöka få lite ordning på prylarna som nu finns tillgängliga garaget.
Tack för svaren
mvh calle
J
-
- Lärling
rugga upp bromsbackens beläggning med en bit grovt sandpapper/smärgel, går även att såga skåror i backarna så de själva flyttar bromsdamm åt sidan.
Last edited by patrikgrann on Wed 26 Aug 2009, 14:51, edited 1 time in total.
Dom ser ut som Afrokrull..
hos Clas Ohlson
3M Scotch-Brite rengöringsrondeller.
Fin - för färg- och lackborttagning, även på trä.
Grov - för färg- och rostborttagning, rensning av svetsfogar m.m.3M Rondell Fin. Skaft 6 mm.Läs mer Art. nr. Mått mm 1- Antal Köp
30-6454 127 x 12 99,00 st.
3M Rondell Grov. Skaft 6 mm.Läs mer Art. nr. Mått mm 1- Antal Köp
20-5482 101 x 12,7 99,00 st.

hos Clas Ohlson
3M Scotch-Brite rengöringsrondeller.
Fin - för färg- och lackborttagning, även på trä.
Grov - för färg- och rostborttagning, rensning av svetsfogar m.m.3M Rondell Fin. Skaft 6 mm.Läs mer Art. nr. Mått mm 1- Antal Köp
30-6454 127 x 12 99,00 st.
3M Rondell Grov. Skaft 6 mm.Läs mer Art. nr. Mått mm 1- Antal Köp
20-5482 101 x 12,7 99,00 st.