Bensin i växellåda Touring 150 -59:a, vad måste bytas?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
tret2
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Tue 25 Aug 2009, 21:20
Location: Jönköping

Bensin i växellåda Touring 150 -59:a, vad måste bytas?

Post by tret2 »

Efter att väckt liv i svärfars Vespa 150 Touring -59:a, som stått avställd sedan -83, så blev det ett par rundor till jobbet. Den gick jättebra, startar alltid, bra kompression, bra bottenvrid och ingen nämnvärd trötthet i backar, inga direkta missljud i motorn. (Gjorde självklart en grundlig genomgång och bytte en del vajrar, kablar, olja, justerade, smorde osv innan jag fick allt till att lira)
Tills jag en dag kom jag ut till garaget och fann en stor bensin/oljepöl under Vespan.

Bensintanken (som är tillfällig och saknar kran) är nästan tom och när jag skruvar ut påfylllningsskruven(!!) till växellådan pissar det ut bensinblandad olja!

Har sökt lite på forumet och har förstått att det någon packbox som måste bytas eller?

Har förstått att det finns en hel del kunniga människor i detta forumet och tänkte mest för ens egen okunnighet försöka få lite klarhet i vad som hänt och vad som måste åtgärdas.

1. Är det den "läckande" förgasaren som förorsakat att packboxen givit upp eller vad är det som förorsakat detta?
2. Exakt var läcker bensin över från vevhuset in i växellådan?
3. Exakt vilka detaljer på nedan sprängkiss behövs bytas?
Image
Image
4. Har insett i efterhand att det fanns ett missljud i växellådan / lammellerna när man frikopplade, samt att varje gång man växlade, oavsett varvtal eller belastning så var det ett rejält "klonk", har detta något med haveriet att göra, måste fler saker bytas samtidigt som man ev delar motorn?

Tacksam för alla svar!

/Kalle
Last edited by tret2 on Tue 25 Aug 2009, 22:24, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Den aktuella packboxen är 49290.
För att så mycket bensin skall nå vxl-lådan krävs nog mer än ett fel.
Om förgasarfottören inte funkar så kan vevhuset ha fyllts med bensin som sedan via en trasig packbox fyllt växellådan.
Om du ändå öppnar motorn kan det vara ide att byta lager o samtliga packboxar o även vxl-korset om dessa delar verkar slitna.

Växelklonket har alla, det är en del av Vespan charm. :mrgreen:
Post Reply