ET4 toppfart?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

ET4 toppfart?

Post by henrikborjeson »

Testade en ET4 2002 idag eftersom dottern vill ha en automatväxlad vespa. Blev lite förvånad över att den var ganska slö och att den inte gick fortare än 39 km/h (GPS) trots att mätaren visade 45.

Var det ett måndagsexemplar eller går de inte fortare än så?. Den gick jämnt och bra och hackade inte men kändes väldigt trött trots att den bara gått 1200 mil

mvh/HB
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Det låter ungefär som vår ET4 50cc, kanske något lägre toppfart. Vår visar 50 på mätaren och dryga 40 verklig fart.

Den är slö, inget tal om annat, men det finns positiva saker med den också, förutom att den är jäkligt snygg!

1. Den är RIKTIGT bra byggd. Enkel att serva, robust, kraftigt dimensionerad i alla delar. Bromsarna är t.ex. grymma, bättre än på mina två Honda 125:or.

2. Den är snål. Kanske inte snålare än andra i sin årskull, MEN om man tar bort varvtalsbegränsningen (5 minuters arbete med 10 nyckel och bågfil) drar den ca 0.25 l/mil. Den toppar då 60-70 på mätaren, vilket ger 50-60 verklig fart. Den drar drygt 0.3l/mil ostrypt.

Tvåtaktarna känns mycket vassare i responsen på de här små motorerna, men det spelar ingen större roll om man inte kör racing med dem, de går lika fort framåt.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Thu 28 May 2009, 00:18

Post by vägkung »

Ehhhhh, kanske jag är helt fel ute nu, men kanske det sitter andra strypningar på en ET4 50cc.
Kolla i så fall den s.k variatorringen som sitter mellan variatorns "skivor" och hindrar att remmen kan gå längre ner.

Eller kanske jag är helt fel ute nu :oops: :oops: ?

vägkung
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Nej, det finns ingen strypning i variatorn. Enbart cdi varvtalsbegränning. Eftersom det är förgasare innebär den strypningen att gnistan missas ibland men bensinen flödar ut oförbränd genom avgasröret. Därför drar den mindre ostrypt och går bättre.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

PapaD wrote:Nej, det finns ingen strypning i variatorn. Enbart cdi varvtalsbegränning. Eftersom det är förgasare innebär den strypningen att gnistan missas ibland men bensinen flödar ut oförbränd genom avgasröret. Därför drar den mindre ostrypt och går bättre.
Jag hade en ET4 50 för ett par år sedan. Den hade iaf. en strypning i variatorn.
Jag tog bort varvtalsbegränsaren och plastringen i variatorn. Efter det gjorde den runt 70 på mätaren.
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Det var som tusan! Då måste den varit borttagen på vår? Hur ser strypningen ut?
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Thu 28 May 2009, 00:18

Post by vägkung »

Om du tittar mellan variator"skivorna" så ser du en "liten" plastring som är ditsatt för att hindra remmen att gå ner maximalt. Du kan inte missa den om det sitter en "strypring/variatorring" där.
Ta väck den och släng den åt helvete så ska du se att "moppen" går bättre.

Kolla även så att det inte sitter en extra "tarm" påsvetsad på avgasröret, den sitter där på de flesta EU-mopeder jag skruvat med (visserligen 2-takt). "Tarmen" sitter där som en form av avgasstrypning, avgaserna kan inte färdas ut rakt genom röret som det är tänkt, avgaserna kommer att först gå genom "tarmen" för att sedan färdas ut normala vägen (beskrivningen låter ju som nåt lavemangsliknande :shock: :lol: :shock:

vägkung
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Tack för många bra svar. Nu är jag inte ute efter att trimma mopeden utan ville gärna att den skulle göra 45 s.a.s. av sig själv. Känns lite onödigt att skaffa en EU45 moped som bara går 1-2km fortare än en klassisk 30-moped.

Av svaren så drar jag slutsatsen att om man inte tar bort strypningarna så är det svårt att få en ET4 att gå i 45-50?

mvh/HB
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Går NÅGON EU-moped mer än 45 ärlig fart utan att man tar bort strypning(ar)? Hur kan de då blivit godkända?
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Thu 28 May 2009, 00:18

Post by vägkung »

Ja, det finns en del modeller som gör mer än lagstadgade 45-kmh, kymco till exempel, och en del andra märken.

Jag anser inte att det är att trimma när man tar bort den s.k variatorringen, lika lite lite tycker jag inte att det är och trimma genom att ta bort "tarmen" på avgasröret och återställa det till som det från första början var tänkt.
Jodå, jag vet att det är olagligt, men dessa små åtgärder får ju moppen att gå så mycket bättre och lugnare i motorn :lol: :wink:

vägkung
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

vägkung wrote:Ja, det finns en del modeller som gör mer än lagstadgade 45-kmh, kymco till exempel, och en del andra märken.

Jag anser inte att det är att trimma när man tar bort den s.k variatorringen, lika lite lite tycker jag inte att det är och trimma genom att ta bort "tarmen" på avgasröret och återställa det till som det från första början var tänkt.
Jodå, jag vet att det är olagligt, men dessa små åtgärder får ju moppen att gå så mycket bättre och lugnare i motorn :lol: :wink:

vägkung
Dels borde det vara lite spridning och dels testar de väl farten med en fullvuxen förare på 80kg? Men i ET4 fallet verkar det som om man kombinerat varvtalsbegränsare med variatorring men strypt ner för hårt eftersom maxhastigheten var ungefär densamma uppför och nedför oberoende av om jag eller min dotter körde.

mvh/HB
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Toppfarten, ja, den var densamma när jag (90 kg) skjutsade min son (65kg)!!!
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Thu 28 May 2009, 00:18

Post by vägkung »

Ta bort dom där jävla :twisted: strypningarna :twisted: så får ni ju moppar som går bättre, och kanske snålare. Varför ska man åka omkring med varvtalsbegränsare som gör att tändningen slår ifrån och gör så att oförbränd bensin går till spillo?
Det är ju rena rama miljöförstöringen :P .

vägkung
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

Post by skrevspark »

PapaD wrote:Går NÅGON EU-moped mer än 45 ärlig fart utan att man tar bort strypning(ar)? Hur kan de då blivit godkända?
/PapaD
Min Habana gå i ca 60 (på mätaren) och den är inte trimmad. De flesta klass 1 moppar går runt 50-55.

Man typgodkänner modellen, inte enskilda mopeder tror jag.
Post Reply