Kopplingsschema Touring -58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Kopplingsschema Touring -58

Post by Clater »

Hej!
Blir inte klok på kopplingsschemat till min Touring. Enl Scooterhelp ska det se ut så här:

http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... B1_VL1.pdf

Min Touring har dock inte två lampor i strålkastaren, 5 kontakter i omkopplare och inte 8 eller 9, samt att jag har tändningslås. Inte många rätt där.....Tips?

/Clas
/Clas
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Här http://www.meshmen.com/touring/frameset.html finner du det mesta om Vespa Touring, troligen det kopplingsschema du behöver också. Framtagen av Federico här på forumet :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det är för att just touring 58 (VGL) har tyska eldelar. Varför vet jag inte.
Jag skruvade med en på EHR för något år sedan och på den stämde schemat för GS150, VS1, bra. Testa och jämför. Du har väl bromsljuskontakten också, men den kopplingen är enkel (blå sladd från likriktaren (tillsammans med tutan), till kontakten under motorn och sedan vidare till bromslampan.)
http://www.rollerladen.com/images/schaltplaene/VS1.html
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jencla wrote:Här http://www.meshmen.com/touring/frameset.html finner du det mesta om Vespa Touring, troligen det kopplingsschema du behöver också. Framtagen av Federico här på forumet :D
/jens
tyvärr finns bara material för 59- och framåt.
Federico
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Tack för upplysningar. Bromsljuskontakt saknas på min Touring. Har kollat på Meshmen, men inte hittat ngt nyttigt. Har beställt en kabelstam från en välkänd svensk firma som ska vara till Touring (ACMA) utan bromsljus. Får se hur den ser ut.......roligt det här med el :lol:
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Berätta hur det går.
Annars skulle jag kunna tänka mig att den här stämmer bra: http://www.rollerladen.com/products/en/ ... -T3-D.html
Lite bilder på en tysk T3:
http://www.flickr.com/photos/34565212@N ... 0962/show/

Lite fler GS-delar, men ändå ganska likt en svensk VGL.
/P
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Tack för bra länkar. Ska meddela hur det går. Det ligger dock i framtiden.....Måste ha kablar och vajerhöljen på plats innan jag svetsar dit golvplattan. Sen lack, motor osv.......
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det behövs inte. Går utmärkt att stoppa i dem senare.
/P
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Jo, jag vet. Men när jag ändå har öppet under är det lika bra att passa på.
/Clas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Clater wrote:Jo, jag vet. Men när jag ändå har öppet under är det lika bra att passa på.
Finns det inte en risk att man skadar de nya kablarna med värme, svetsloppor och annat?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
Clater wrote:Jo, jag vet. Men när jag ändå har öppet under är det lika bra att passa på.
Finns det inte en risk att man skadar de nya kablarna med värme, svetsloppor och annat?
jomenvisst...
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Några går i rör så det är nog inga problem. F ö har jag tänkt att punktsvetsa och sedan löda skavarna, så det går nog bra det oxå. Annars får jag väl göra om :)
/Clas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Clater wrote: Annars får jag väl göra om :)
Mmmm..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Clater wrote:Några går i rör så det är nog inga problem. F ö har jag tänkt att punktsvetsa och sedan löda skavarna, så det går nog bra det oxå. Annars får jag väl göra om :)
tror det är vajerhöljena som går i rör och kabelstammen ligger öppet i tunneln.
Federico
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Jo det stämmer. Försöker lägga upp en bild på kalaset. Det verkar väl vara rätt gott om plats för att klara punktsvets.
Image
/Clas
Post Reply