Projekt Vespa 50 -67

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Projekt Vespa 50 -67

Post by jalle »

Image

Det här plus några lådor med delar skall bli mitt vinter projekt.
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Grattis till ett kul projekt! Jag har precis gjort samma sak själv och håller på och slutmonterar.
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Ditt bygge blir kanonsnyggt! Hoppas jag får ihop något liknande.Listerna på fotplåtarna ,är dom svåra att montera och var köper man dom? det har suttit gummilister på min.
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Lister

Post by SIGGE_1 »

Hej, jag köpte mina på EM i GBG. De är i aluminium och enkla att montera. Jag Popnitade faktiskt dit mina för jag är inte så van vid att använda den typ av nitar som medföljde.
Mvh// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Nja, att det är enkelt att montera aluminiumlister istället för gummilister kan jag inte hålla med om.

Gummilisterna har inte samma hålbild & hålstorlek i fotplåten som aluminiumlisterna har, i alla fall inte dom jag köpte på SIP.

Jag tyckte nog att det var klurigare med listerna än att klyva motorn....
Vespa 50/N -71
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Rickard wrote:Nja, att det är enkelt att montera aluminiumlister istället för gummilister kan jag inte hålla med om.

Gummilisterna har inte samma hålbild & hålstorlek i fotplåten som aluminiumlisterna har, i alla fall inte dom jag köpte på SIP.

Jag tyckte nog att det var klurigare med listerna än att klyva motorn....
när jag ser sigges bilder så verkar det vara en Vespa 50L. Vad jag vet så hade "L" alu-lister original, alltså precis samma som Primavera, därför kunde han montera utan problem.
Federico
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Ok, då förstår jag varför jag inte hade några problem. De passade ju inte klockrent men om man sätter främre niten först, knackar fram listen med gummiklubba försiktigt så att den får den formen som sköld och "golv" har och sätter nästa o.s.v tills man kommit ända bak så gick det fint i mitt fall. Hålen i listen var dessutom frästa så att det fanns en liten justermån.

Vill man vara extra försiktig med lacken under kan man sätta tape undertill på listen och sedan dra bort den allteftersom. Detta fungerar även på den "lackdödar-bensköldslist" från cuppini som EM säljer (den 2-delade vassa listen som man inte vågar montera utan att ha samlat mod en väldigt lång stund om man har ny lack.
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

aha L=alulist ,ok då får det nog bli gummilist på min. Vad tro ni om färg
PIA 302 chockgrön på den??
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jalle wrote:aha L=alulist ,ok då får det nog bli gummilist på min. Vad tro ni om färg
PIA 302 chockgrön på den??
"L" är ofta originalutrustad med långsadel, alulister, kromsarg runt framlyse m.m.

http://vespaclub.online.fr/affiches/mod ... L_V5A1.jpg
Federico
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

jalle wrote:Vad tro ni om färg
PIA 302 chockgrön på den??
Det tror jag blir kanon - fanns visserligen bara på 125'or, men WTF - den är en av mina favoriter och borde funka fino på en V50. Jag är för! :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

bufflig wrote:
jalle wrote:Vad tro ni om färg
PIA 302 chockgrön på den??
Det tror jag blir kanon - fanns visserligen bara på 125'or, men WTF - den är en av mina favoriter och borde funka fino på en V50. Jag är för! :D
Är chockgrön samma färg som "vede mela"?

Image
Image
Image
Federico
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Ja VERDE MELA stog det på en sida jag hitta.
I helgen blir det plåtarbete på vespan,svetsning av fotstöd+ div ritkning.
Framskärmen+ motorlucka ser ut som russin,får se om jag kan få dom lite bättre.
Bilder kommer när jag fått klämm på hur man gör.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Cool färg! Men...är hastighetsmätaren överlackad?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Ronnie wrote:
Cool färg! Men...är hastighetsmätaren överlackad?
nej, det är ett lock i hastighetsmätarhålet i stället för hastighetsmätare, vanligt i Italien på de Vespa 50 man fick köra som 14-åring på 60-talet. Ett vitt plastlock med gamla loggan på de tidiga och sedan ett svart med nya loggan (samma sak på Ciao mopparna (eller SI som de heter i Italien)

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +V50N.aspx
Federico
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Bildtest!
ImageImage[/img]
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Hmmm. Hur får jag bort den blåa texten efter bilden?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Image
Federico
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Historian bakom min Vespa 50 -67!
Fick den av min fars farbror när jag var 14 år,(är+40 nu)kommer ihåg när han hälsa på oss om sommrarna ibland ,häftig redan då tyckte jag.
Med slirandes koppling och växlar som hoppade ur brukades den en sommar.
Den Plockades isär vid 15år ålder för att piffas till, hmmm det gick inget vidare skall jag säga borrades hål lite här och var ,försökte måla om den med en elspruta .Resultat FIASKO!!!!!!(köpte en puch isället)Har sedan dess legat i lådor.Men nu
tänkte jag att försöka få ihop den igen. Bättre sent än aldrig eller?
Har ingen ambition om strikt original .Motortrimm blir senare när ramen är klar.Ser att jag hamnat på rätt forum för att få svar på allt när det gäller vespa, kan behövas idetta fallet ,vet ju inte riktigt var all satt :) .
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Påbörjad motorlucka!
Bucklig som attan,kanske läge för ny.
Image

Kom ju på jag och min Vespa är ju lika gammla(eller unga) :P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jalle wrote:Påbörjad motorlucka!
Bucklig som attan,kanske läge för ny.
Image

Kom ju på jag och min Vespa är ju lika gammla(eller unga) :P
kan vara bättre att lägga en halvtimme på plåtarbete än att köpa nytt, jag köpte en ny som visserligen passade men hade en kraftigare utbuktning jämfört med en original-lucka (=fulare). efter en vurpa var reprokåpan ändå rätt bra, kanske skulle släggat till den från början.

slutsats; ibland är nytillverkade vespadelar så dåliga att renovering är många gånger bättre. på Lambrettasidan var detta ett ännu större problem med de nytillverkade indiska plåtdelarna.
Federico
jalle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 16 Aug 2009, 14:29
Location: Tidaholm

Post by jalle »

Inpassning av motorlucka!!!!
Image
Lite rikning och igensvetsning av 3st hål,så kan jag behålla den gammla luckan

Finns det nya gummipluppar, de som sitter i ramen att köpa?
Behöver nog ett nytt vred också...Måste nog ha det vid sista justeringarna.
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Fri 11 May 2007, 22:18
Location: Ekerö

Post by Liberto »

Jodå de finns att köpa. Kolla www.sipscootershop.com och/eller www.emscooters.se :)
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jalle wrote:Inpassning av motorlucka!!!!
Image
Lite rikning och igensvetsning av 3st hål,så kan jag behålla den gammla luckan

Finns det nya gummipluppar, de som sitter i ramen att köpa?
Behöver nog ett nytt vred också...Måste nog ha det vid sista justeringarna.
pluggarna finns som sagt hos vespahandlare men är "standard" på annat också, http://www.kuntze.se är en av flera med stort sortiment av gummidetaljer. Men om vespahandlare har det så slipper du mäta och vet att det blir rätt på en gång.
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Va? Visst heter väl Ciao "Ciao" i Italien? Si är väl en helt annan modell? Finns ju Grillo, Bravo, Boxer, Avanti också...
/P

Federico wrote:
Ronnie wrote:
Cool färg! Men...är hastighetsmätaren överlackad?
nej, det är ett lock i hastighetsmätarhålet i stället för hastighetsmätare, vanligt i Italien på de Vespa 50 man fick köra som 14-åring på 60-talet. Ett vitt plastlock med gamla loggan på de tidiga och sedan ett svart med nya loggan (samma sak på Ciao mopparna (eller SI som de heter i Italien)

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +V50N.aspx
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Det där har du koll på. Men visst står det väl SI på alla motorer o.s.v, är SI själva "fordonsnamnet" och Ciao m.fl hur ramarna utrustas?
Paka wrote:Va? Visst heter väl Ciao "Ciao" i Italien? Si är väl en helt annan modell? Finns ju Grillo, Bravo, Boxer, Avanti också...
/P

Federico wrote:
Ronnie wrote: Cool färg! Men...är hastighetsmätaren överlackad?
nej, det är ett lock i hastighetsmätarhålet i stället för hastighetsmätare, vanligt i Italien på de Vespa 50 man fick köra som 14-åring på 60-talet. Ett vitt plastlock med gamla loggan på de tidiga och sedan ett svart med nya loggan (samma sak på Ciao mopparna (eller SI som de heter i Italien)

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +V50N.aspx
Federico
Post Reply