nån som testat GS kitet för PX?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

nån som testat GS kitet för PX?

Post by BD-Robert »

det har funnits en firma i England som har plockat fram ett kit
så du kan bygga om en PX så den ser ut som en GS lookalike..
sidokåpor, tutkåpa o framskärm i glasfiber..
känner ni nån som har testat det?
passform?

hade
Robert
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag skrev en artikel om bl a det i ett nummer av Scooteristen för några år sedan. Någon här på forumet (bufflig?) har monterat deras retro-tutkåpa. Den blev snygg men det krävde mycket jobb, det han fick var mera råmateral än färdig produkt. Den krävde mycket bearbetning men blev snygg! Han beskrev det här på forumet, du kan försöka finna det med "Sök" alternativt sända honom ett PM. Om han inte läser detta :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Var det så att man skulle kapa sina gamla kåpor för att svetsa fast de nya? Något motsvarande skrevs det om på vårt finska forum. Litet synd att uppoffra hela kåpor.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ja, man skall kapa ner de gamla kåporna, fast nu pratar vi om PX-kåpor och de är ju inte bristvara. Sedan monterar man retro-kåporna på "fästdelarna" av de nedkapade, så här http://www.moto-build.com/mainsite/retr ... tting.html
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

jencla wrote:Någon här på forumet (bufflig?) har monterat deras retro-tutkåpa. Den blev snygg men det krävde mycket jobb, det han fick var mera råmateral än färdig produkt. Den krävde mycket bearbetning men blev snygg! Han beskrev det här på forumet, du kan försöka finna det med "Sök" alternativt sända honom ett PM. Om han inte läser detta :wink:
/jens
Stämmer precis - finns bilder längst ner på den här sidan: http://www.chockgul.se/frame-_0-px200.html
Stämmer också att glasfiberklumpen jag fick var ganska rå, Dremmel, spackel och lack i många timmar innan jag blev relativt nöjd :-? IKan bara gissa att liknande (eller större) arbetsinsatser krävs för skärm och sidokåpor. Blinkers måste ju också konstrueras på ett någorlunda acceptabelt sätt (för bilprovningen t ex...) Kåpan var dock gedigen, det är en rejäl glasfiberklump, så jag tror inte man behöver vara orolig för att grejorna ska kännas fladdriga, iallafall inte om man får döma av den del jag köpte.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Undrar varför de inte gjorde hela kåpan på en gång? Hade varit så mycket enklare för användaren också.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaco wrote:Undrar varför de inte gjorde hela kåpan på en gång? Hade varit så mycket enklare för användaren också.
och väldigt mycket dyrare....
Federico
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

sidokåporna borde inte bli så mkt dyrare
jag har deras info cd och man ska använda endast den biten som sitter an mot karossen av sidokåporna + några cm att fästa plasten på..
så det borde ha funkat att göra en mer komplett..
o andra sidan ett par sidokåpor på en skrot i England kan inte vara dyra..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Eftersom kanten mot chassit inte är en rak linje samt att kanten är uppvikt för gummilisten så lär en grovgjuten kåpa knappast vara en dröm att få till en perfekt passform på... :-?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

En nytillverkad GS160 kåpa kostar 700kr (x2+frakt) hos t.ex. ScootRS, då är den helt i plåt. Kan tänkas att även denna behöver modifieras för att passa en PX, jag har ingen koll på hur kompatibla de är.
Federico
Post Reply