Vespa LX 190

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Okej. Enligt vissa ska man byta huvudmunstycket, men du har ju förstahandsinformation, till skillnad från mig. ;)

Jag har aldrig sett (eller hört) dig i stan. Skulle vara kul att jämföra hur våra går vid tillfälle. Jag har kört min dryga 400 mil nu och har vant mig alltför väl med accet. Jag är rätt sugen på att lägga en order på en cylinder...

/Johan
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Du är välkommen att prova, jag skulle uppskatta om du tar med dig primaveran i så fall, den är jag sugen på att provsitta...

Vi kan ta en espresso på lämpligt ställe om vädret tillåter framöver?

// Kristian
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Hej krro!

Var du tvungen att ta ur motorpaketet ur ramen? Jag förstår att det underlättar mekandet när hela paketet är fritt, men som sagt, är man tvungen att ta ur motorn ur ramen för att sätta dit cylinder och annat. En sista fråga- var det bara att montera cylindern på plats, eller var du tvungen att göra något mer än bara monteringen?

Vilken är den största skillnaden mellan originalet och trimcylindern, ja alltså i prestanda menar jag. Högre toppfart? Bättre drag förstår jag ju att det blir, men som sagt, hur blev det med toppfarten?

Funderar nämligen att göra som du, plus att jag funderar på en annan variator (Malossi multivar 2000), men jag vet inte om variatorbytet är värt de pengar man lägger ut för det kontra den "effektökning" detta ger, kanske du eller någon annan kan ge lite tips på det.

Vägkung
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Jag svarar mig själv, jo det är bäst och enklast att ta ur motorn ur ramen, och det är bara att "smocka dit" dit cylinder och annat.

Vad gäller s.k trimvariatorer så råder det olika meningar om vilket fabrikat som man "ska" ha.
Själv satsar jag på Malossi multivar
hoch
Drömmare
Drömmare

Post by hoch »

krro wrote:Efter att ha lusläst modernvespa så verkar det som om det egentligen inte rekommenderas att man uppgraderar högfartsmunstycket men om man skall uppgradera så är det 87.5-90 som gäller samt 38 för lågfart.

Standard är tydligen 35 & 82

Jag skall nog sätta i större och se om det blir skillnad...
När det är en annan bestyckning på 150cc (versus 125) LEADER motorens förgasare, samt annan tändingskurva, varför skulle man släppa undan modifikasjoner vid montering av en 186cc cyl.? Tänk nu; alla dom här produkten ifrån Malossi och Polini etc. är för race. Racerna vet oftast själva vilka komponenter som galler tilsammans med custom cyl. och så vidare. Blandt annat därför vedläggs inte detaljerat dukumentasjon vid produkten. Det villa inkludera alldeles för många alternativer.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Hej vägkung, hur går det med trimningen, är malossi cyllen på plats ännu?

Hoch: Jag fattar inte ett smack av din post men angående bestyckning har jag även provkört med 90 munstycke och det gick sämre än med original 87.5. 38 lågfart däremot ger bättre knuff i de lägre registret...

Hur många ET/LX med 190 kit finns det nu i klubben?
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Krro- Nej malossi-cylindern är inte på plats ännu, och dessutom har jag nog tänkt att inte bara byta cylindern, jag funderar också på att göra något åt toppen innan jag börjar skruvar på allt.
Jag känner en trimmare som har gjort några toppar på mina motorcyklar, jag ska kontakta honom och resonera om det är möjligt att tex porta toppen och ev höja kompet en aning, men vi får se om det är möjligt.

En annan aspekt av trimmandet är ju förbrukningen av bensin, den lär ju inte bli mindre med trim, och har man i åtanke den lilla bensintank vi har på 125:orna, ja då kanske man får fundera på hur mycket trim som är vettigt, en annan sak som avgör är ju motorns relativa litenhet, den kanske inte tål så mycket mer än bara cylinderbytet.
Men å andra sidan, trimma är ju hur fränt som helst :lol:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ingen som provat Malossis kamaxlar?
hoch
Drömmare
Drömmare

Post by hoch »

krro wrote:Hej vägkung, hur går det med trimningen, är malossi cyllen på plats ännu?

Hoch: Jag fattar inte ett smack av din post men angående bestyckning har jag även provkört med 90 munstycke och det gick sämre än med original 87.5. 38 lågfart däremot ger bättre knuff i de lägre registret...

Hur många ET/LX med 190 kit finns det nu i klubben?
"..fattar inte ett smack ..." Forsøk igjen då. Ni är nog lite ute och cyklar här ... Lågfartsmunstycket är til eksempel fullstendig irrelevant.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

hoch: Har försökt igen men fattar fortfarande inte... Däremot är lågfartsmunstycket inte irrelevant enligt min empiriska studie även om det tydligen är det i din teori.

fritte: finns det annan kam till LX:en(?), trodde att det bara fanns till de större vattenkylda maskinerna.

vägkung: min drar 0.5 i stan och det är irriterande ofta jag måste besöka macken men som du säger, trimma är ju hur fränt som helst! :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

krro wrote:hoch: Har försökt igen men fattar fortfarande inte... Däremot är lågfartsmunstycket inte irrelevant enligt min empiriska studie även om det tydligen är det i din teori.

fritte: finns det annan kam till LX:en(?), trodde att det bara fanns till de större vattenkylda maskinerna.

vägkung: min drar 0.5 i stan och det är irriterande ofta jag måste besöka macken men som du säger, trimma är ju hur fränt som helst! :D
Tyckte jag såg en på SIPs hemsida tidigare, kollade nu o jag hade fel. :oops:
hoch
Drömmare
Drömmare

Post by hoch »

krro wrote:hoch: Har försökt igen men fattar fortfarande inte... Däremot är lågfartsmunstycket inte irrelevant enligt min empiriska studie även om det tydligen är det i din teori.

Nej, irrelevant betyder det motsvarande av relevant. Jäg är konsttruktiv och lösningorienterad. Om ni upvisade nogot av det samma här framör at tona fram som en tonåring skulle jäg ledat et steg vidare.

wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

fritte wrote: Tyckte jag såg en på SIPs hemsida tidigare, kollade nu o jag hade fel. :oops:
Jag har också för mig att jag har sett dem där.
Om inte minnet sviker så var det några anställda på Vespa Soho (NYC) som tog fram prototypen till dessa?
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Nej, irrelevant betyder det motsvarande av relevant. Jäg är konsttruktiv och lösningorienterad. Om ni upvisade nogot av det samma här framör at tona fram som en tonåring skulle jäg ledat et steg vidare.
Ehhh, jag har inte påstått att du har fel, men jag FÖRSTÅR inte riktigt vad du skriver...

Om du bemödar dig om att förklara din teori ang. bestyckning kanske vi kan ha en fruktbar dialog.
Post Reply