Bröder och systrar. Nu är det depp a´la depp här. Efter mycket om och men, mest men, så fick jag idag ihop en ny koppling med nya lameller, och monterade dit den så fint och försiktigt jag kunde.
Äntligen skulle jag kunna provkicka och se om jag har gnista!
Nästan yr och darrig av iver, skruvade jag ur tändstiftet och kopplade på tändkabeln, lade stiftet på topplocket, sprayade lite 5-56 på stiftet och lite till ner i cylindern (lite smörj skadar ju aldrig) , och kickade till ... ingen gnista ... nä, jag såg nog fel, kickade igen, nu med utstående panikslagna ögon ... ingen gnista.
Skit! Jag började titta och dutta lite på plastprylarna där alla kablar kommer ifrån ... en tändspole ... jaha ... en kopplingsbox med en massa kablar och jox, sprayade på massor av 5-56, detta undermedel. Men inte fan hjälpte det!
Så nu sitter jag här, med besvikelsen som en grå kofta upp över öronen och deppar. Inte fan kan ju jag sånt här, jag ville bara höra motorn hosta till, det var allt jag begärde, men inte då. Nä för fan, här ska det jävlar in i det sista, det verkar nästan som om scooterhelvetet vill få en friplåt till återvinningen!
Hur felsöker jag eländet? Vart börjar jag? Stiftet var ok, går man bakåt nu? ska jag dra loss svänghjulet och kolla brytarna? Är tändspolen kaputt?
Suck.
Nu har jag tappat gnistan ...
Nu har jag tappat gnistan ...
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Heisann!
Først og fremst, kutt ut 5-56. Et dårlig middel i lengden...
Når du har et nytt og TØRT stift, prøv igjen.
Og jeg antar at du holder stiftet til sylinder/motor, slik at det får jording?
Ellers er det å sjekke at ledninger er som de skal.
Lykke til! -dette går bra skal du se!
Først og fremst, kutt ut 5-56. Et dårlig middel i lengden...
Når du har et nytt og TØRT stift, prøv igjen.
Og jeg antar at du holder stiftet til sylinder/motor, slik at det får jording?
Ellers er det å sjekke at ledninger er som de skal.
Lykke til! -dette går bra skal du se!

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
jord
Ja, jag hade jordat stiftet på topplocket, och provade även när det var torrt. Jag vet dock inte hur man felsöker och mäter sig fram.
Eftersom det här är en svart dag så utgår jag ifrån att ett brott på tändkabeln är ett önske-fel. Jag åker säkert på att byta hela tändsystemet med allt vad det innebär ... farväl skatteåterbäring!
Du det där med elsystemet är inte så svårt så ha tålamod
Jag har fixat till min Vespa helt inkl. elsystem, och jag var också helt novis på allt detta med meckande, men man lär sig mycket och det är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Det är ju gamla grejjer det här och inte vidare high-tech precis
Hade jag varit du, så hade jag kollat brytarna (eller brytaren) först.
Har du ett svänghjul där det sitter en låsbricka utanför muttern så är det lätt att ta loss svänghjulet för att ta en titt inuti. Du bara håller fast svänghjulet med något lämpligt (var försiktig med flänsarna) och lossar muttern med låsbrickan fortfarande på plats, så lossar allt så snällt skall du se.
Lycka till
Rickard

Jag har fixat till min Vespa helt inkl. elsystem, och jag var också helt novis på allt detta med meckande, men man lär sig mycket och det är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Det är ju gamla grejjer det här och inte vidare high-tech precis

Hade jag varit du, så hade jag kollat brytarna (eller brytaren) först.
Har du ett svänghjul där det sitter en låsbricka utanför muttern så är det lätt att ta loss svänghjulet för att ta en titt inuti. Du bara håller fast svänghjulet med något lämpligt (var försiktig med flänsarna) och lossar muttern med låsbrickan fortfarande på plats, så lossar allt så snällt skall du se.
Lycka till
Rickard
Vespa 50/N -71
-
- Mästare
Innan du offrar skatteåterbäringen så skaffa en billig multimeter och mät mellan gängorna på stiftet(jord) och mittelektroden. Det ska vara >2MOhm, helst oändligt och om du sprayat 556 kan du ha skapat en brygga i stiftet som hindrar att det gnistrar.
har svårt att se hur ett kopplingsbyte skulle kunna slå ut ditt elsystem.
Eller kom ner på Run&Party i Nybro så fixar vi hojen i en paus
mvh/HB
har svårt att se hur ett kopplingsbyte skulle kunna slå ut ditt elsystem.
Eller kom ner på Run&Party i Nybro så fixar vi hojen i en paus

mvh/HB