Jag köpte en Aplillia Habana 50cc (För den hade lite vespastuk).
1) Dag 1 lägger den av.
2) Lämnar in den för lagning på Jofi på stålkulegatan i Malmö.
3) En månad går och mopeden är kvar på verkstaden.
4) Ännu en månad går utan att det händer något. Jag får reda på att bränslepumpen är trasig och att en sådan beställdes för några veckor sedan.
5) Ytterligare tre dagar går och jag skriver ett mejl till verkstaden där jag uttrycket mina synpunkter, artigt men bestämt.
6) Två dagar senare får jag ett mejl om att mopeden är klar.
7) Det tog bara 9 veckor att få den fixat.

9) Man har dock "köpt" en renoveringssats, "så din pump är som ny"
10) Det skulle kostat 1800 men jag fick det för 1600 för att det "dröjt något."
11) Mopeden startar numera endast när man har full gas, och i bland får man gasa flera gånger innan motorn går igång.
12) När man kör de första metrarna så driver motorn som den ska, sedan tappar den drivet några sekunder, efter det börjar motorn varva upp igen och går som den ska. Detta händer oavsett om motorn är varm eller kall.
13) Om jag kör något långsammare än full gas (ca 40-45 km/h) så börjar den tappa driv för att ibland gå bra och ibland med mindre driv. Detta händer aldrig på full gas när moppen redan är i rörelse.
Misstänker att Jofis renoveringssats består av tuggummi och ståltråd, kan deras pill med bränslepumpen ha med detta att göra?
Tacksam om ni motorkunniga kan ge mig ett svar så jag vet vad som gäller då jag lämnar in den till nästa verksad (Aldrig mer Jofi)