Fortsatt krångel med mopedh*lvetet

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Fortsatt krångel med mopedh*lvetet

Post by skrevspark »

Bakgrund:
Jag köpte en Aplillia Habana 50cc (För den hade lite vespastuk).

1) Dag 1 lägger den av.

2) Lämnar in den för lagning på Jofi på stålkulegatan i Malmö.

3) En månad går och mopeden är kvar på verkstaden.

4) Ännu en månad går utan att det händer något. Jag får reda på att bränslepumpen är trasig och att en sådan beställdes för några veckor sedan.

5) Ytterligare tre dagar går och jag skriver ett mejl till verkstaden där jag uttrycket mina synpunkter, artigt men bestämt.

6) Två dagar senare får jag ett mejl om att mopeden är klar.

7) Det tog bara 9 veckor att få den fixat.

8) Kommer dit och frågar vad som gjorts, killen skruvar på sig och säger att det fanns inga bränslepumpar att beställa (Han ljög alltså tidigare).

9) Man har dock "köpt" en renoveringssats, "så din pump är som ny"

10) Det skulle kostat 1800 men jag fick det för 1600 för att det "dröjt något."

11) Mopeden startar numera endast när man har full gas, och i bland får man gasa flera gånger innan motorn går igång.

12) När man kör de första metrarna så driver motorn som den ska, sedan tappar den drivet några sekunder, efter det börjar motorn varva upp igen och går som den ska. Detta händer oavsett om motorn är varm eller kall.

13) Om jag kör något långsammare än full gas (ca 40-45 km/h) så börjar den tappa driv för att ibland gå bra och ibland med mindre driv. Detta händer aldrig på full gas när moppen redan är i rörelse.

Misstänker att Jofis renoveringssats består av tuggummi och ståltråd, kan deras pill med bränslepumpen ha med detta att göra?

Tacksam om ni motorkunniga kan ge mig ett svar så jag vet vad som gäller då jag lämnar in den till nästa verksad (Aldrig mer Jofi)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

skrevspark in da house:
kan deras pill med bränslepumpen ha med detta att göra?

Det låter som om den inte får soppa, ett problem med soppapumparna är att gummimembranet brukar ta duktigt med stryk av Etanolen som är tillsatt till all 95octan, dom blir tunna som kondomer och spricker. Dessa soppapumpar som är ganska enkla vakumstyrda varianter sitter även i Gilera Runner, Aprilia Area 51 och där ser vi också dessa problem så jag skulle nog också tro att det är pumpen som spökar, vad jag vet så finns inget renoveringskitt till dom (så tuggummi & ståltråd stämmer nog), det finns en leverantör http://www.maxmc.se kolla deras "Scooter Nyckeln" katalog för den sen kollar du vem som säljer deras produkter i närheten och ber dom ta hem en åt dig, förhoppningsvis löser det dina problem men eftersom jag inte sett och hört den kan jag ju inte säga att det till 100% är felet.....

DP says: Lycka till....
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag skulle nog också gjort en rejäl genomblåsning och rengöring av förgasaren. Det låter som om lågfartsmunstycket är delvis? blockerat eftersom den strular när du inte ger full gas

mvh/HB
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Tack så mycket för hjälpen, väldigt vänligt av er, två funderingar:

Kan motorn ta skada av att jag kör med den på detta vis?

Moppen går betydligt fortare på full gas sedan jag lämnat in den, kan det ha något med bränslepumpen att göra?

Korkade frågor men jag är kass på motorer. :oops:
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Felpost
Post Reply