50N med 125 motor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Landgren
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 18 Aug 2009, 08:56
Location: Ystad

50N med 125 motor

Post by Landgren »

Köpte en Vespa 50N till dottern i helgen
Tyckte dock den gick lite väl bra.
När jag kollade motornr visar det "125cc Primeramotor"(VMA2M)
Passar dessa motorer rakt av i mopeden?
Nån som vet?
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Japp

Primaveran som motorn är ifrån har samma ram som Vespa 50 fast 10" hjul istället för 9". Vad har du för hjul på din?
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Japp, dom passar.
Bakhjulet borde dock vara ett 5 bultars 10" (om det är nya fälgen).
Den är nog 4 växlad även om det inte är märkt på styret?
Grattis, kanske lite för pigg som 30-moppe men kul i alla fall.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Har du kollat ramnumret?
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

man kan konvertera om bakhjulet till 9" om man byter bromsbackar och trumma samt fälg. Det går väl också att bygga om till 50cc, men då tillkommer cylinder, vev, tändsystem, svänghjul m.m. alltså billigare med en beg 50 motor.
Federico
Landgren
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 18 Aug 2009, 08:56
Location: Ystad

Post by Landgren »

Vilket skit!!!
Har nog blivit blåst!
Vill inte släppa ut en 15 åring med motorcykelmotor.
Får bli till att byta motor eller köra den själv.

Hur vet jag att det är en moped överhuvudtaget?
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Lätta på luckan vid motorn, kolla på plåtkanten efter ett ramnummer och ett typ nummer (för att veta om det är en moped).
Ramnummret ska börja med V5A****
Tynumret som svenska myndikheter kräver är normalt "VoV1390".
Det sistnämda bevisar att det är en sk. "30 moppe", klass 2.

Om Du är osäker på vad jag menar så kolla på http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html, det är en smallfame Du har.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Landgren wrote:Vilket skit!!!
Har nog blivit blåst!
Vill inte släppa ut en 15 åring med motorcykelmotor.
Får bli till att byta motor eller köra den själv.

Hur vet jag att det är en moped överhuvudtaget?
mopederna har rundare styre och rund hastighetsmätare, 9" hjul är alltid original i Sverige med undantag för 50S som är en lätt MC med 50cc motor.


bild på v50:

Image

primavera:

Image
Federico
Landgren
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 18 Aug 2009, 08:56
Location: Ystad

Post by Landgren »

Vespalun wrote:Lätta på luckan vid motorn, kolla på plåtkanten efter ett ramnummer och ett typ nummer (för att veta om det är en moped).
Ramnummret ska börja med V5A****
Tynumret som svenska myndikheter kräver är normalt "VoV1390".
Det sistnämda bevisar att det är en sk. "30 moppe", klass 2.

Om Du är osäker på vad jag menar så kolla på http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html, det är en smallfame Du har.

Tack!!
Vilka snabba svar!!!! :P
VoV1390 står stämplat i hjulhuset.
Då vet man att åtminstone chassiet är en "30 moppe"
Får väl försöka hitta en motor.......
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Man kanske kunde plugga blåset på ngt sätt... Otrimmad Primavera går ju inte så snabbt i sig och brukar fungera bättre än V50-motorer.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

primavera133 wrote:Man kanske kunde plugga blåset på ngt sätt... Otrimmad Primavera går ju inte så snabbt i sig och brukar fungera bättre än V50-motorer.

/JM
Blir den laglig då?
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Nej, det blir den ju iofs inte. Men om den inte går för fort och ser ut som en V50, vad är problemet i praktiken? Ingen polis lär väl se att det är en PV-motor.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Man kan inte heller strypa ner en Primavera motor till 50cc utan att byta vev. Primavera har 51mm slaglängd och v50 har 43mm. Det enklaste är att annonsera efter en original V50 motor på scooterklubbens hemsida - det är ingen ovanlig motor.

Kör du själv med moppen med primaveramotorn i och blir stoppad kan ditt körkort ryka, så jag avråder..

mvh/HB
bjsv_75
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 25 Jun 2009, 15:05

Post by bjsv_75 »

Jag kan byta den mot min original Vespa 50 :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

bjsv_75 wrote:Jag kan byta den mot min original Vespa 50 :D
och bjsv_75 är säkert inte ensam om det. är säker på att en liten annons "primaveramotor bytes mot original v50 motor" också skulle få några positiva svar. Problemet kanske är att hitta en helt komplett V50 motor med förgasare, avgasystem, trumma, hjul, däck m.m. det drar iväg om du måste komplettera.
Federico
Post Reply