Fälg däck o slang
Fälg däck o slang
Hej kamrater! Jag tänkte spraya på lite ny färg på fälgar och trummor. Så idag tog jag isär fälgarna, men jädrar anåda vad trelleborgarna satt!! Jag slet så svetten sprutade.
Nu några följdfrågor angående detta:
1. Finns det nåt listigt knep att få isär respektive ihop fälgar med däck?
2. Kan man förebygga på nåt sätt för att underlätta nästa isärtagning genom att tex. smörja in kontaktytorna med fett eller dyligt?
3. Är det ok att ersätta hjul och trum-muttrar med M8 kupolmuttrar, som jag tycker är mycket snyggare än vanliga "öppna" muttrar?
Nu har jag muttrat klart för denna gång.
2. Kan man förebygga på nåt sätt för att underlätta nästa isärtagning genom att tex. smörja in kontaktytorna med fett eller dyligt?
3. Är det ok att ersätta hjul och trum-muttrar med M8 kupolmuttrar, som jag tycker är mycket snyggare än vanliga "öppna" muttrar?
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
-
- Mästare
Däckfirmorna har något som påminner om tjock såpa som de målar på däcken när de ska monteras, då glider de på fint. man ska inte använda fette eller olja eftersom det kan vara aggressivt mot gummit i däcket. Fråga på närmsta däckfirma om en klick - ibland får man gratis.
Gamla däck kan ha rostat fast och då är det bara däckjärn och 556 i massor som gäller.
Det går fint att använda kupolmuttrar istället, se bara till att de inte bottnar i kupolen. Eventuellt kan man behöva en extra bricka under.
mvh/HB
Gamla däck kan ha rostat fast och då är det bara däckjärn och 556 i massor som gäller.
Det går fint att använda kupolmuttrar istället, se bara till att de inte bottnar i kupolen. Eventuellt kan man behöva en extra bricka under.
mvh/HB
-
- Lärling
I "Sticky's" guide till Lambretta tipsar han om ett sätt att få bort hjulet om man inte ska återanvända det. Hans tips är att sätta fast däckgummit i en skruvstäd och skruva åt som tusan och bända lite lagom på fälgen tills det lossnar.
@ http://ekensmcklubb.se/
Re: Fälg däck o slang
biltema har små fina däckjärnn som man får in mellan gummi och fälgkant, jag brukar bända isär och spruta ner 5-56 (det kan man torka bort när allt är isär.Scooter wrote:Hej kamrater! Jag tänkte spraya på lite ny färg på fälgar och trummor. Så idag tog jag isär fälgarna, men jädrar anåda vad trelleborgarna satt!! Jag slet så svetten sprutade.
för montering efter lack brukar man kunna pumpa ut däcket på plats, använd då temporärt vanliga m8 mutter utan brickor som du skruvar på för hand.
Vad gäller kupolmuttrar så har jag kört väldigt många mil med endast fjäderbrickor bakom kupolmuttern (fjäderbrickor av bra kvalitet, inte biltema). Använder man för hård gänglåsning på fälgmuttrarna finns en risk att man vid nästa demontering "drar igenom" pinnulten i trumman med gängpaj som resultat, men det ska inte ske med en "blå" locktite.
Federico
-
- Lärling
-
- Administrator
Det var värst vad ni muttrar på!
Nu är fälgarna lackade, men hjälp vad det gick dåligt ( den här dagen var en katastrofal vespadag för mig, allt gick åt h-e ) Jag lackade dom gräddvita, men sen skulle jag såklart klarlacka för att "få till det lilla extra" och naturligtvis drällde jag på för mycket, alldeles för mycket, så nu ser dom ut som om mag hällt sirap på dom... jösses ... så nu är det väl bara att låta dom torka, sen slipa bort sirapen och hoppas att jag kan få till en ny fin bas att klarlacka om på... ja jävlar vilket pulver man är!
Appropå pulver, pulverlack hade suttit som en smäck i det här fallet!
Nu är fälgarna lackade, men hjälp vad det gick dåligt ( den här dagen var en katastrofal vespadag för mig, allt gick åt h-e ) Jag lackade dom gräddvita, men sen skulle jag såklart klarlacka för att "få till det lilla extra" och naturligtvis drällde jag på för mycket, alldeles för mycket, så nu ser dom ut som om mag hällt sirap på dom... jösses ... så nu är det väl bara att låta dom torka, sen slipa bort sirapen och hoppas att jag kan få till en ny fin bas att klarlacka om på... ja jävlar vilket pulver man är!
Appropå pulver, pulverlack hade suttit som en smäck i det här fallet!
Ja, tänk om man kunde köpa allt man ville ha till Vespan. Men tyvärr så är jag en vanlig knegare som strävar efter att få ihop en fungerande enhet utan att det ska kosta skjortan. J
ag försöker hålla mig till att bara köpa nytt när det är oundvikligt.
Det jävliga är ju också att man måste slutföra projektet om den ska vara värd något. Man får väl max en 10 papp för en fungerande Touring i bruksskick.
ag försöker hålla mig till att bara köpa nytt när det är oundvikligt.
Det jävliga är ju också att man måste slutföra projektet om den ska vara värd något. Man får väl max en 10 papp för en fungerande Touring i bruksskick.
pulverlack
Ringde en firma här i trakten och hörde vad dom skulle ha för att blästra och pulverlacka mina fälgar. 1200:- ... nej tack sa jag.
Pulverlackare är en bristvara i denna trakt.
Pulverlackare är en bristvara i denna trakt.
Jag handpenslar
Hej, jag bestämde mig till slut för att handpensla dom med en fin, cremébeige färg som jag hade över från en gammal Opel. Det blir i alla fall bättre än det var innan.