Fälg däck o slang

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Mon 10 Aug 2009, 11:10
Location: Valbo

Fälg däck o slang

Post by Scooter »

Hej kamrater! Jag tänkte spraya på lite ny färg på fälgar och trummor. Så idag tog jag isär fälgarna, men jädrar anåda vad trelleborgarna satt!! Jag slet så svetten sprutade.

Nu några följdfrågor angående detta:

1. Finns det nåt listigt knep att få isär respektive ihop fälgar med däck?
2. Kan man förebygga på nåt sätt för att underlätta nästa isärtagning genom att tex. smörja in kontaktytorna med fett eller dyligt?
3. Är det ok att ersätta hjul och trum-muttrar med M8 kupolmuttrar, som jag tycker är mycket snyggare än vanliga "öppna" muttrar?

Nu har jag muttrat klart för denna gång.
_________________
Återfalls-scooterist

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Däckfirmorna har något som påminner om tjock såpa som de målar på däcken när de ska monteras, då glider de på fint. man ska inte använda fette eller olja eftersom det kan vara aggressivt mot gummit i däcket. Fråga på närmsta däckfirma om en klick - ibland får man gratis.

Gamla däck kan ha rostat fast och då är det bara däckjärn och 556 i massor som gäller.

Det går fint att använda kupolmuttrar istället, se bara till att de inte bottnar i kupolen. Eventuellt kan man behöva en extra bricka under.

mvh/HB
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

prova diskmedel i lite vatten när du ska sätta på däcken igen.. funka kanon..
ingen fett eller olja..för om du gasa lite för fort så spinner fälgen runt däcket.. ganska koolt egentligen men inte såå smart om man har slang under.. :)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Använder du kupolmutter så använd lite gänglåsning ala locktite.
De tenderar till att gå upp efter ett tag. Inte så jättekul när man är ute och kör.
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

I "Sticky's" guide till Lambretta tipsar han om ett sätt att få bort hjulet om man inte ska återanvända det. Hans tips är att sätta fast däckgummit i en skruvstäd och skruva åt som tusan och bända lite lagom på fälgen tills det lossnar.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Fälg däck o slang

Post by Federico »

Scooter wrote:Hej kamrater! Jag tänkte spraya på lite ny färg på fälgar och trummor. Så idag tog jag isär fälgarna, men jädrar anåda vad trelleborgarna satt!! Jag slet så svetten sprutade.

Nu några följdfrågor angående detta:

1. Finns det nåt listigt knep att få isär respektive ihop fälgar med däck?
2. Kan man förebygga på nåt sätt för att underlätta nästa isärtagning genom att tex. smörja in kontaktytorna med fett eller dyligt?
3. Är det ok att ersätta hjul och trum-muttrar med M8 kupolmuttrar, som jag tycker är mycket snyggare än vanliga "öppna" muttrar?

Nu har jag muttrat klart för denna gång.
biltema har små fina däckjärnn som man får in mellan gummi och fälgkant, jag brukar bända isär och spruta ner 5-56 (det kan man torka bort när allt är isär.

för montering efter lack brukar man kunna pumpa ut däcket på plats, använd då temporärt vanliga m8 mutter utan brickor som du skruvar på för hand.

Vad gäller kupolmuttrar så har jag kört väldigt många mil med endast fjäderbrickor bakom kupolmuttern (fjäderbrickor av bra kvalitet, inte biltema). Använder man för hård gänglåsning på fälgmuttrarna finns en risk att man vid nästa demontering "drar igenom" pinnulten i trumman med gängpaj som resultat, men det ska inte ske med en "blå" locktite.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Fjäderbrickor, loctite? Varför krångla till det?
Enklast & säkrast är rostfria Nyloc muttrar.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Snyggast var väl ledordet... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

patrikgrann wrote:Snyggast var väl ledordet... :wink:
Hmm, undrar vad det betydde..
Jag svarvade djupare kupolmuttrar till hjulen, 25 st, nu ersätts dom allteftersom med Nyloc.
Förnuftets seger över fåfängan.. :mrgreen:

Image

Image
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

kupolmuttrar är för wimps..
det ska vara pike nut.. 8)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

BD-Robert wrote:kupolmuttrar är för wimps..
det ska vara pike nut.. 8)
Menar du såna, finns dom fortfarande, e inte de 70-tal?
Image
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Kan vara klokt att skippa "extra bricka". Vad jag förstått ska man _enbart_ ha en låsbricka bakom muttern på fälgarna. Dubbla låsbrickor är nog inte heller en hit.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

det finns olika typer av pike nut.
dem du har på bilden är klart koolast.. lite pimpvarning på dem..
skulle gifta bra ihop sig med en snygg leopardklädsel på sadeln..
dem jag har på min är bara lite högre än vanliga kupol fast spetsiga..
och i rostfritt..
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Mon 10 Aug 2009, 11:10
Location: Valbo

Post by Scooter »

Det var värst vad ni muttrar på!

Nu är fälgarna lackade, men hjälp vad det gick dåligt ( den här dagen var en katastrofal vespadag för mig, allt gick åt h-e ) Jag lackade dom gräddvita, men sen skulle jag såklart klarlacka för att "få till det lilla extra" och naturligtvis drällde jag på för mycket, alldeles för mycket, så nu ser dom ut som om mag hällt sirap på dom... jösses ... så nu är det väl bara att låta dom torka, sen slipa bort sirapen och hoppas att jag kan få till en ny fin bas att klarlacka om på... ja jävlar vilket pulver man är!

Appropå pulver, pulverlack hade suttit som en smäck i det här fallet!
_________________
Återfalls-scooterist

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Scooter wrote: naturligtvis drällde jag på för mycket, alldeles för mycket, så nu ser dom ut som om mag hällt sirap på dom... jösses ...
Bara lugn, vi har alla varit där....
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

finns ett enkelt sätt o slippa det..
köp kromat..!
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Mon 10 Aug 2009, 11:10
Location: Valbo

Post by Scooter »

Ja, tänk om man kunde köpa allt man ville ha till Vespan. Men tyvärr så är jag en vanlig knegare som strävar efter att få ihop en fungerande enhet utan att det ska kosta skjortan. J

ag försöker hålla mig till att bara köpa nytt när det är oundvikligt.

Det jävliga är ju också att man måste slutföra projektet om den ska vara värd något. Man får väl max en 10 papp för en fungerande Touring i bruksskick.
_________________
Återfalls-scooterist

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Blästring plus pulverlack brukar ge fälgar som ser ut som nya, det har jag på mina hojar. Har du tur och får det gjort på kafferasten behöver det inte kosta mycket heller :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Mon 10 Aug 2009, 11:10
Location: Valbo

pulverlack

Post by Scooter »

Ringde en firma här i trakten och hörde vad dom skulle ha för att blästra och pulverlacka mina fälgar. 1200:- ... nej tack sa jag.

Pulverlackare är en bristvara i denna trakt.
_________________
Återfalls-scooterist

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Mon 10 Aug 2009, 11:10
Location: Valbo

Jag handpenslar

Post by Scooter »

Hej, jag bestämde mig till slut för att handpensla dom med en fin, cremébeige färg som jag hade över från en gammal Opel. Det blir i alla fall bättre än det var innan.
_________________
Återfalls-scooterist

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Post Reply