Helhydrauliskt till px

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
arfwidson
Entusiast
Entusiast

Helhydrauliskt till px

Post by arfwidson »

Jag letar efter delar så jag kan hel-hydraulisera min frambroms.

Det idealiska vore: 12" splitfälgar med typ 160/40-12 däck, moddat nav utan ekrar (inget 5 ekrat fult nav iaf), stor skiva med ett stort schysst ok. Skulle det gå? Vart brister det?

Om jag kör med befintligt 130/70-10 och originaldelar (troligaste!):
Har för mig att jag sett 2-kolvs ok till px på någon brittisk sida som jag inte hittar nu. Vilka ok från modernare scootrar passar? Finns det alternativnav som ser bra ut? Diameter på skivan? Hur har ni löst styret?

Någon som har beggat att sälja?

/Samuel
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

PX har tvåkolvsok från grimeca.

sip säljer skivbromskit. finns också nån variant av hållare för PX styre utan att kapa eller svetsa.

finns visserligen ingen annan variant av ok som passar direkt, men ET2/4 ok passar om man borrar upp hålbilden i okhållaren. det oket har större bromsbelägg, men samma kolvdiameter.

120/90-10 och 130/90-10 går på bak men knappast någon större.

allt går väl, men ska du ha på 12-tums hjul runt om får du jobba.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

är du ute efter att ändra looken med 12" hjul eller annan anledning?

LML har helhydrauliskt med hel bromstrumma, kanska kan vara ngt?

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Jag skulle montera en halvhydralisk broms med bromsok och skiva från grimeka 98(Stjärnan) .My98 bromsoket har 30mm bromskolvar och gamla grimekan som är snyggare i min smak har bara 25mm bromskolvar, och är inte lika bra i kombo med halvhydraliskpump.
Trumman skulle jag ta från Stella/LML (Klassiska PX locken) den kan du köpa från en firma som heter Eddy Bullit i england. den är kompatibel med grimekas 98 ok och skiva.

jag har just bytt ut min helhydraliska huvudcylinder mot halvhydraliskt och tycker inte det är någon nämnbar skillnad.
Därför rekomenderar jag dig att skaffa halvh då du slipper mycket bök.
mvh calle
Post Reply