Ytterligare en dum fråga
Ytterligare en dum fråga
Jo, jag fipplar ju med kopplingen, har duttat ihop alla plattor och lameller nu och fick ihop det hela med en gängstav och lite brickor och muttrar. Men så slog det mig att jag kanske borde ha inspekterat lamellerna bättre, och så kom jag på lite mer frågor:
Hur ser man om lamellerna är slitna, och när vet man när dom måste bytas?
Ska man dränka in lameller och plattor i olja innan man skruvar ihop kopplingen?
Blir man mer avkopplad efter att man monterat kopplingen eller blir det svårare att koppla av om kopplingen inte kopplar?
Har jag kopplat det hela rätt så kan jag koppla bort det här ämnet och koppla av.
Hur ser man om lamellerna är slitna, och när vet man när dom måste bytas?
Ska man dränka in lameller och plattor i olja innan man skruvar ihop kopplingen?
Blir man mer avkopplad efter att man monterat kopplingen eller blir det svårare att koppla av om kopplingen inte kopplar?
Har jag kopplat det hela rätt så kan jag koppla bort det här ämnet och koppla av.
_________________
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Det är dags att byta när kopplingen inte fungerar länge
Välkänt symptom är svampig kick
Kolla om korken på lamellerna är utsliten. "Taggarna" längst ut, de som spårar i korgen brukar vara nedslitna också så att de glappar.
Lamellerna bör ligga i ett oljebad över natten så att korken får suga i sig lite innan man monterar dom.

Kolla om korken på lamellerna är utsliten. "Taggarna" längst ut, de som spårar i korgen brukar vara nedslitna också så att de glappar.
Lamellerna bör ligga i ett oljebad över natten så att korken får suga i sig lite innan man monterar dom.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Ytterligare en dum fråga
1. Ytorna är ofta brända och glansiga och strukturen på lamellerna har slitits ned, ibland saknas bitar av friktionsmaterialet.Scooter wrote:Jo, jag fipplar ju med kopplingen, har duttat ihop alla plattor och lameller nu och fick ihop det hela med en gängstav och lite brickor och muttrar. Men så slog det mig att jag kanske borde ha inspekterat lamellerna bättre, och så kom jag på lite mer frågor:
Hur ser man om lamellerna är slitna, och när vet man när dom måste bytas?
Ska man dränka in lameller och plattor i olja innan man skruvar ihop kopplingen?
Blir man mer avkopplad efter att man monterat kopplingen eller blir det svårare att koppla av om kopplingen inte kopplar?
Har jag kopplat det hela rätt så kan jag koppla bort det här ämnet och koppla av.
2. Ja, över natten är bra men jag har testat med 1h och det har (ta i trä) fungerat bra
3. Så länge du inte ansluter kopplingen till kopplingsboxen eller ljusomkopplaren ska det kunna fungera. Avkoppling görs med pilsner eller 10uF kondensator beroende på läggning.
mvh/HB
chansar
jag köper grisen i säcken och skruvar dit eländet, jag tror/hoppas den är ok. Fast det var det här med oljan då, men lamellerna har ju legat tätt ihop sedan jag tog isär dom, och dom var ju "fuktiga" av olja redan då, så jag tror det räcker att dutta i olja från utsidan av den ihopmonterade kopplingen.
Ja jävlar.
Ja jävlar.
_________________
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
byte
Ok, Om jag nu vill byta lameller, hur ska jag veta vilken sort jag ska ha? Det finns ju hur många varianter som helst på SIP och EM i alla fall.
_________________
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
BD-scooters:
V3548 Kopplingslameller "till alla mod" Alla fr. 169.00
http://www.bd-scooters.com/lists/ves_motor.html
----------------------------
EM scooters:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 358&kId=76
----------------------------
Kopplingslameller, 3 stycken: Touring 150 1959-62, GL 150 1963-65, Super 150 1959-65, Sprint 150 1966-69 GTR 125 1969-77, Popolino 125 1959-65, P-PX 125 1978- : Pris 150:- Artnr:MK002
http://www.scooter-kiosken.se/
----------------------------
SIP:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50GTR.aspx
V3548 Kopplingslameller "till alla mod" Alla fr. 169.00
http://www.bd-scooters.com/lists/ves_motor.html
----------------------------
EM scooters:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 358&kId=76
----------------------------
Kopplingslameller, 3 stycken: Touring 150 1959-62, GL 150 1963-65, Super 150 1959-65, Sprint 150 1966-69 GTR 125 1969-77, Popolino 125 1959-65, P-PX 125 1978- : Pris 150:- Artnr:MK002
http://www.scooter-kiosken.se/
----------------------------
SIP:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50GTR.aspx
Federico
Jag håller med! Jag skulle reagera på samma sätt som du, och eftersom du hjälper mig har jag ju bestämt mig för att köpa från dig.BD-Robert wrote:Ja du..
nu kommer vi till ett intressant ämne..
bör en Svensk firma hjälpa en scooterist som handlar sina delar från tex Tyskland...??
vi sitter med kunskaperna och svarar på mail och tel inom 1-2 timmar...
men Tyskarna säljer billigare delar..
VAD ÄR BÄTTRE?
Men det är ju likt förbannat ett virrvarr av olika delar där "ute på webben" att förstå sig på och jämföra priser och fraktavgifter på.
Det bästa är ju allt som oftast en kompromiss, lågt pris går sällan hand i hand med god service, men i det här fallet verkar det ändå förhålla sig så!
_________________
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Scooterkiosken?!
Hade inte en susning att det ens fanns ett dylikt ställe...
...inom scooteravstånd hemifrån!

//M
Last edited by Marcelli on Tue 18 Aug 2009, 20:27, edited 1 time in total.