Vespa 50 (?) ingen gnista

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast

Vespa 50 (?) ingen gnista

Post by janove »

da kunde jeg ikke motstå fristelsen å kjøpa meg ytterligere en vespa;-)

Kjøpte denne meget billigt (2000.-), med kun en utfordring.

Den har ingen gnista. Den startet og gikk som bare..... en vespa 50 kan;-) før to år siden når den blev satt i garasjen. Men nå er det som sagt ikke noen gnist på pluggen.

Hva er normalt at kolla først? jeg tenker på kablar som kan ha irret, osv. men tenkte høre her inne hva folk tenker.

Videre lurer jeg litt på modellen. Utifra reg bevis så er det en 1999 vespa 50. Er dette samme som en PK?

Har lagt vid ett par bilder sånn at man kan se farts vidundret :wink:

http://yfrog.com/0jvespa1kj
http://yfrog.com/0kvespa2zj
http://yfrog.com/12vespa3pj
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Da har jeg vart ute i garasjen for og kjøre litt feilsøking.

Jeg kan konstatera at det kommer strøm til lys osv, når jeg tråkker på kicken, men ingen gnista.

Har kikket på alle kabler men kan ikke se at det er noen som har hoppet av eller der isoleringen er slitt.

Lurer på hvis dette kan ha noe med start låset å gjøre?

Eller cdi enheten?

Noen forslag?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Etter ytterligare en tur ut i garasjen har jeg nå kuttat av kabeln som går til stiftet en cm, och skruvat den på plats igjenn. Ingen reaksjon.

Tenkte at jeg skulle kolla avståndet mellan brytar spetsarna, men det var inte något inspeksjons hål på svænghjulet.

Har denna modellen brytar spetsar eller styrs allt från CDI boksen? Har førsøkt at hitta service manual til vespa 50, men kan inte hitta den någonstans..........

Ær det noen her inne som kan komma med ett eller två inspill på hva det kan vara som gjør så at jag inte har gnista.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

vespa PK50 har inte brytare utan elektronisk tändning. Om du inte har gnista kolla med
* nytt stift
* ny tändhatt
* Oxiderade kontakter i CDI boxen
* att inte tändiggen jordar den gröna kabeln, tar man loss den från CDI enheten ska det vara cirka 500 ohm mellan kabel och jord när tändningen är på. Mät med ohm-meter
* Att pickupspolen är hel, ska vara kring 100 ohm mellan röda kabeln och jord när den är bortkopplad från CDI enheten
* Brott i kablarna till CDI boxen, kolla genom att dra ganska hårt i kabeln och se om den oxiderat av. En frisk kabel ska vara helt stum
* Defekt CDI enhet, prova med en annan

mvh/HB
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Hei Henrik,

takk før et meget utfyllande svar på min frustruasjon.

Ett par frågor. pickupspolen, hva er det og hvor sitter den?

Har du sett på mina bilder og vil si at det er en PK jeg har?

Blir litt forvirrad med tanke på at det står vespa 50 i reg beviset, men chassi nummer osv viser til at det er en PK.

mvh/HB[/quote]
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Pickupspolen sitter på tändplattan och är den som känner av magneten i svänghjulet och skickar en puls till CDI när magneten passerar.

Jag tror det är en PK XL, fanns visst en vespa 50N som såg ungefär likadan ut men i vilket fall så lär den ha elektronisk tändning.

I värsta fall får du ta av svänghjulet och se om det sitter en liten extra svart spole med två synliga metallytor eller om du har brytarspetsar. Jag har dock aldrig sett en CDI-enhet som drivs med brytare utan det är alltid en magnetisk eller optisk givare

mvh/HB
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

da har jeg feilsøkt litt mer og har funnit ut at det kun er 75 ohm på pickupspolen.

Primærtændspolen var det riktiga verdier på.

Spørsmålet er da. Kan jeg bytte pickupspolen, og hvis ja. Hvordan går man til væga. Ser at det er en skruv som er skrudd i den, men den lossnade inte nær jag tog bort skruven.

Hvor kan man få kjøpt pickupspolen. Søkte på ordet pickup hos em men fikk ikke upp noen alternativer.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

janove wrote:da har jeg feilsøkt litt mer og har funnit ut at det kun er 75 ohm på pickupspolen.

Primærtændspolen var det riktiga verdier på.

Spørsmålet er da. Kan jeg bytte pickupspolen, og hvis ja. Hvordan går man til væga. Ser at det er en skruv som er skrudd i den, men den lossnade inte nær jag tog bort skruven.

Hvor kan man få kjøpt pickupspolen. Søkte på ordet pickup hos em men fikk ikke upp noen alternativer.
Om du lossat skruven och lödat loss kabeln ska det bara vara att lyfta pick-upspolen rakt ut, den kan sitta lite tajt men det finns inget mer som håller den på plats.

Sök på ordet "pickup" på SIP-scootershop.com så hittar du de olika varianterna, eller ring till EM

mvh/HB
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Da er pickupen bytta og jeg har tatt meg min første tur in til stan på cyckeln.

ett par utfordringer. Det ser ut til at den stopper når den går varm, noen tips på hva det kan va?

klart æven og punktere....... Men det er ju noe vi alle ska gjøre førr eller siden
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply