Äntligen!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Äntligen!

Post by Scooter »

Idag damp anlände paket från både SIP och EM, jag rusade ivrig som en 4 åring på julafton, ut och skruvade bort kopplingen. Nu ska den sättas ihop och ny låsringen ska i.

Jag chansar och skruvar på sito-dämparen trots varningar, jag orkar inte med att returnera tillbaka den.

Jag funderar på att lacka om fälgarna, var dom silver orginal eller? Kan nån tipsa om bra och hållbar färg på sprayflaska?

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Orginal var fäljarna samma färg som ramen. Silver, dvs aluminiumfärgen, kom fr.o.m. GS 160 (-62), sprint (-65) och super sport (-65). Före det var det alltid ramfärgen.

Det där med att få paket känner jag igen! Vi hämtade ett paket från M.Pascoli på måndagen. Med Vespa. Litet paket sade karln min, det går bra där bak på min Vespa. Jaha, sa jag när han kom ut med det "lilla paketet", det går nog ändå... Och det gjorde det. Och sedan hemma så var det rosiga kinder när vi dök in i lådan. Underbart!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Äntligen!

Post by henrikborjeson »

Scooter wrote:Idag damp anlände paket från både SIP och EM, jag rusade ivrig som en 4 åring på julafton, ut och skruvade bort kopplingen. Nu ska den sättas ihop och ny låsringen ska i.

Jag chansar och skruvar på sito-dämparen trots varningar, jag orkar inte med att returnera tillbaka den.

Jag funderar på att lacka om fälgarna, var dom silver orginal eller? Kan nån tipsa om bra och hållbar färg på sprayflaska?
Berätta gärna hur den gick, vore trevligt att veta om någon fått Sito-dämparen med korta anslutningen att fungera ordentligt. Annars ska jag kapa upp min och kolla om man kan hitta problemet. I nuvarande skick är den ändå obrukbar.

mvh/HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det är något fuffens med Super Sportens ljuddämpare också. En kompis här i Finland öppnade sin och hittade att ett rör hade svetsats ungefär rakt mot en vägg så att gaserna inte kunde röra sig fritt som borde. Han kapade röret (eller hur han nu fixade det) och det blev genast bättre. Men det är visst något fuffens ännu. Esa har testat vår SS och den vill inte heller komma upp i de hastigheter den borde. Misstankarna går till dämparen, också den är en ny Sito.

Kanske de försöker tvinga en att köpa en med en massa plus till? Suspekt...
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast

Lacka fälgarna.

Post by SIGGE_1 »

Hej, jag lackade precis mina fälgar och resultatet blev finfint, iallafall utseendemäsigt tycker jag.

Eftersom jag kände att det var för kostsamt att lämna in den för lack (har bränt en hel del pengar på renoveringredan)och de redan var lackade i silver mattade jag bara ned dem, lackade med dem gräddvita och lade på sista lagrena klarlack nere i en varm tvättstuga vilket gjorde min sambo vansinnig.

Det blev iallafall fint och vi får se om det håller framöver om jag får min vespa rullande.

Jag har använt Hagmans lackfärg på sprayburk.

Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

ok

Post by Scooter »

Som det verkar nu, så lär det dröja läääääääääääänge innan jag får möjlighet och tillfälle att testa sito-dämparen, för om det nu är sprickor i blocket till vevhuset, så måste jag ha tag i nytt block/motor.

Jag ska också lacka om fälgarna och bromsnaven, så Vespan får nog fortsätta sin vila på obestämd framtid.

Tack för tips och råd om lack!

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Post Reply