Dags för första servicen

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Dags för första servicen

Post by Nicko35 »

Har snart kört 80 mil på min GTS300 och det börjar att bli dags för första servicen!vad brukar 100 mila servicen kosta,och vad gör dom egentligen förutom att byta olja?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Dags för första servicen

Post by fritte »

Nicko35 wrote:Har snart kört 80 mil på min GTS300 och det börjar att bli dags för första servicen!vad brukar 100 mila servicen kosta,och vad gör dom egentligen förutom att byta olja?
Fyller i serviceboken. :mrgreen:
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Har för mig att det kostade drygt 1200 spänn och den enda märkbara skillnaden var att den var full av oljiga fingeravtryck när jag hämtade den. Servicepunkterna framgår av servicehäftet soim följer med dokumentationen.
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Byte av olja och oljefilter (om sådant finns såklart)
Åtdragning bultar
Smörjning reglage/rörliga delar (bromshandtag, stöd etc)
Kontroll av ljus, tuta och luft i däcken.
Stämpel i boken :wink:

Så är det för de flesta märken och modeller men det kan förstås skilja sig lite. Har jobbat på verkstäder där de bara byter olja och sen konstaterar att det är klart...
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Om jag inte minns fel är det en hel del som ska kontrolleras. Att saker fortfarande sitter fast och att inget blev dåligt monterat på fabriken. Sedan gäller det förstås att verkstan verkligen kollar de punkter de ska.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply