hej , måste verkligen ha svar rätt så fort nu då jag ska raca 19 september med min vespa här i helsingborg.
undrar vad jag behöver till 4 lamellers konvertering ? lameller såklart men mer ?
hur gör jag med primere drev ? det går att byta ut mot ett större/mindre? vet inte vad som sitter på nu orginal på min vespa pk50 motor men kan tänka mig att jag behöver ett annat drev , ska köra med en riktigt vasst portat polini 75cc på vespan och ett avstämt avgasrör, ska köra 150 meter och skulle vilja att den han varva ur på alla växlar ( eller iallafall 3an oxå , har 4a växlar men 4an är en överväxel så kör nästan alltid bara upp till 3an )
kan man byta ut utväxlingen i tex bara 4ans växel? så jag får en lägre 4a istället för en så hög 4a som jag har nu ?
hoppas verkligen på snabba svar nu, är rätt så desperat !;P
trimma min vespa pk50 !
tack tack ! hitta dock inte om kopplingen så frågar här igenThomas wrote:Hej Hampo titta överst på "Vespa smallframes rule" där finns det
trimmtipps och skulle det vara att du inte hittar där sök uppe i
hörnet och klicka på "Search".Skriv in det du söker efter bara..
![]()
![]()
ska sätta på en 4lamellers koppling på min vespa pk50 och undrar om de räcker med lamellerna så jag behöver inte byta kopplings korg?
tack ! ska skicka beställningen till helgen och började bli lite stressad !;PThomas wrote:Jag har bytt från 3 lameller till 4 på min V50 och det funker med samma korg,men du ska ha en extra hård fjäder till en 4 lamellers koppling.
Är det fler saker som du ska byta förutom kopplingen..
blir nog en kolfiber lamell satts till min motor

ska köpa zirri´s låga fjärde växel oxå !

har en polini 75cc cylinder oxå som håller på att portas till ca 190/130 grader i duration om jag mins rätt !;P
så blir en topp efekt på ca 10000 rpm, bör jag byta mitt primere drev ? större eller mindre ? något mer än själva drevet som behövs bytas ?
Hampo, ursäkta att jag säger det, men tidspress/stress är ingen bra grund för att trimma på. Och kunskapen om hur man gör en bra trimning är A och O.
Ta exemplet med primärdrevet. Har du inte generell koll på vad det drevet/drevparet gör i en motor så kanske du inte ska satsa på trim det första du gör, kan man tycka. Satsa på en fungerande motor först. Ta det lugnt..var brinner det? I varvräknaren?
Oavsett vilket - lycka till!
Ta exemplet med primärdrevet. Har du inte generell koll på vad det drevet/drevparet gör i en motor så kanske du inte ska satsa på trim det första du gör, kan man tycka. Satsa på en fungerande motor först. Ta det lugnt..var brinner det? I varvräknaren?
Oavsett vilket - lycka till!
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
låter lite okunnig i tråden kanske men har hållt på att trimma 2-t motorer i ca 5 år, men aldrig just en vespa motor , inte såhär som jag ska göra med denna iallafall.Bluesman wrote:Hampo, ursäkta att jag säger det, men tidspress/stress är ingen bra grund för att trimma på. Och kunskapen om hur man gör en bra trimning är A och O.
Ta exemplet med primärdrevet. Har du inte generell koll på vad det drevet/drevparet gör i en motor så kanske du inte ska satsa på trim det första du gör, kan man tycka. Satsa på en fungerande motor först. Ta det lugnt..var brinner det? I varvräknaren?
Oavsett vilket - lycka till!
primere drev har jag faktist aldrig pillat med förut, men läste här på forumet att man bytte det för att dreva om en vespa? större för topphastighet och mindre för axx om jag mins rätt?, och skulle bara vilja veta på ett ungefär vilken storlek jag bör ha för att köra 150/201meters racing med den.
hade o portad polini 75cc , 19.19 mm förgasare , avstrypt vev / ny trimm vev ( vet inte vad som sitter i , lite osäker ) och lite så på den förut som jag fixa med den , gick rätt så bra , lagon bruks fart lixom

anledningen till att jag vill ha den "klar" ( vilket en racing motor aldrig blir enligt mig ) är att jag aldrig har hinnit köra med den i år , missat en sådär 10 race som jag skulle på men blev inte av pågrund av att bak hjulet slog i blocket och fick verkligen inte rätt på det i tid, och vill verkligen köra lite med den iår iallafall ! får lite mindre än en månad på mig att bygga ihop allt och ställa in förgasaren ordentligt , och tycker det låter rätt så rimligt ändå om man meckar varje dag som jag brukar göra , slänga i växellådan och kopplingen och det tar ju bara någon timme , men ska ta fram ett avstämt avgassysten och bygga insug timm lin 21mm delorto förgasare oxå och ställa in den helt 100%
så skulle vilja ha alla delar hemma på engång så jag slipper skicka en beställning till och missa allt igen

Hej
Vad jag vet så hänger alla delar ihop. En ny växel
med att kopplingen drevet mm funkar tillsammans,
att det är rätt antal kuggar mm.
Bara att byta/lägga till en växel 4an måste den nya funka med dom andra redan befintliga kugghjulen.
Det finns olika kit att köpa på sip,titta på dom kitten vad det
är för typ av drev du skulle kunna ha till just din 4:e växel mm.

Vad jag vet så hänger alla delar ihop. En ny växel
med att kopplingen drevet mm funkar tillsammans,
att det är rätt antal kuggar mm.
Bara att byta/lägga till en växel 4an måste den nya funka med dom andra redan befintliga kugghjulen.
Det finns olika kit att köpa på sip,titta på dom kitten vad det
är för typ av drev du skulle kunna ha till just din 4:e växel mm.

aha okej !Thomas wrote:Hej
Vad jag vet så hänger alla delar ihop. En ny växel
med att kopplingen drevet mm funkar tillsammans,
att det är rätt antal kuggar mm.
Bara att byta/lägga till en växel 4an måste den nya funka med dom andra redan befintliga kugghjulen.
Det finns olika kit att köpa på sip,titta på dom kitten vad det
är för typ av drev du skulle kunna ha till just din 4:e växel mm.

men bör köpa nya sånna " låsbrickor " till primere drevet och kopplingen ? för dom är ju inte alltid så fina efter att man har tagit av kopplingen och primere drevet

ja jusste de är ju ett drev bakom kopplingen oxå som måste stämma med primere drevet om jag byter de ?


hitta faktist bara 1 kitt som inte verkar vara " orginal 4 växlad låda med överväxel "

kan du något om dom olika kitten annars då? något du skulle rekomendrea såfall då?:)