Kevlarförstärkta kläder
Kevlarförstärkta kläder
Var inne på Handelsboden häromdan och hittade en uppsjö av kevlarförstärkta jeans och chinos. Det fanns även underställ av typen långkalsonger och tröja som var sydda i 100% kevlar. Snubbarna i affären sa att de aldrig skulle åka en meter utan sina säkerhetskläder med CE-skydd och ryggskena. Fick mig en funderare som alltid kör i jeans och jacka, även i 110 kmh på motorvägen. Är det någon här som kör scooter i kevlarförstärkta kläder?
Hittade även en jacka med airbag, där man hakar i en krok i bågen så löser bagen ut om man ramlar av. Antar att hela jackan blir stel och stötdämpande, vilket låter ganska smart.
Ni som har kraschat med scooter, hur ramlade ni och var skadar man typiskt sig. Jag antar att vanligaste olyckan är när en bil kör ut framför eller prejar en.
Jag valde scooter framför MC bl.a. för att jag inte har lust att dra på skinnstället på varje tur. Samtidigt kan jag känna att det på längre turer i höga hastigheter kanske inte vore så dumt med någ on form av säkerhetsklädsel.
Hittade även en jacka med airbag, där man hakar i en krok i bågen så löser bagen ut om man ramlar av. Antar att hela jackan blir stel och stötdämpande, vilket låter ganska smart.
Ni som har kraschat med scooter, hur ramlade ni och var skadar man typiskt sig. Jag antar att vanligaste olyckan är när en bil kör ut framför eller prejar en.
Jag valde scooter framför MC bl.a. för att jag inte har lust att dra på skinnstället på varje tur. Samtidigt kan jag känna att det på längre turer i höga hastigheter kanske inte vore så dumt med någ on form av säkerhetsklädsel.
Just ja, den tävlingen hade ju jag tänkt att vinna. Hoppas det inte är försent att skicka in vad det nu var man skulle skicka in.
Det verkar ju vara ett ganska smidigt skydd måste jag säga plus att det verkar se helt ok ut. Nu har jag inte inspekterat byxorna närmare men det ser ok ut på bilderna i alla fall.
Det verkar ju vara ett ganska smidigt skydd måste jag säga plus att det verkar se helt ok ut. Nu har jag inte inspekterat byxorna närmare men det ser ok ut på bilderna i alla fall.
@ http://ekensmcklubb.se/
mejiro in da house:
Är det någon här som kör scooter i kevlarförstärkta kläder?
Eftersom jag säljer sånt så JA!!! Skulle inte åka en meter 2hjuligt utan ryggskydd, hjälm & handskar utöver det har jag flera olika varianter på byxor från LindSTRands, från kevlarförstärkta jeans till textil med goretex liknade membran i, finns en massa coola och praktiska varianter med eller utan hårda CE skydd. Jackor samma sak textil eller skinn, Jofama, Halvarssons och LindSTRands är toppen prylar, passform & kvallite som heter duga www.jofama.se Sen säljer Garage24 MoCycle jeans som är kevlarförsträrkta och är nog bland dom bästa på marknaden, finns svarta & blå....
DP says: Finns även en hel del Kina junk på marknaden tyvärr...
Är det någon här som kör scooter i kevlarförstärkta kläder?
Eftersom jag säljer sånt så JA!!! Skulle inte åka en meter 2hjuligt utan ryggskydd, hjälm & handskar utöver det har jag flera olika varianter på byxor från LindSTRands, från kevlarförstärkta jeans till textil med goretex liknade membran i, finns en massa coola och praktiska varianter med eller utan hårda CE skydd. Jackor samma sak textil eller skinn, Jofama, Halvarssons och LindSTRands är toppen prylar, passform & kvallite som heter duga www.jofama.se Sen säljer Garage24 MoCycle jeans som är kevlarförsträrkta och är nog bland dom bästa på marknaden, finns svarta & blå....
DP says: Finns även en hel del Kina junk på marknaden tyvärr...
Jag provade dem i butiken, och de var helt klart snyggast. Istället för att kevlarpartierna är sydda direkt i jeanstyget (så att sömmarna syn på utsidan) så satt de fast i en innerbyxa. De var ganska varma, så nog inget man har på sig hela dagen på jobbet. Jag ska kolla in Mocycles jeans på Bergsundsgatan innan jag beslutar mig för köp.
Jag undrar dock fortfarande hur vanligt det är vid en scooterolycka att man skrapar arslet i asfalten. Lägger man till 800 spänn får man airbag-jackan istället...
Jag undrar dock fortfarande hur vanligt det är vid en scooterolycka att man skrapar arslet i asfalten. Lägger man till 800 spänn får man airbag-jackan istället...
Re: Kevlarförstärkta kläder
Låter inte så kul att vara hakad i en krok i bågen..mejiro wrote:Hittade även en jacka med airbag, där man hakar i en krok i bågen så löser bagen ut om man ramlar av. Antar att hela jackan blir stel och stötdämpande, vilket låter ganska smart.

Hur kommer man ihåg det?
Re: Kevlarförstärkta kläder
Haha ! Ja, vilken syn varje gång man hoppar av scootern för att kila in på ICA och köpa tobak... Ser framför mig vad som kommer hända eftersom jag till och med brukar glömma att knyta skorna på morgonen... eller är det en "engångsjacka" ? Intressant lösning iaf....fritte wrote:Låter inte så kul att vara hakad i en krok i bågen..mejiro wrote:Hittade även en jacka med airbag, där man hakar i en krok i bågen så löser bagen ut om man ramlar av. Antar att hela jackan blir stel och stötdämpande, vilket låter ganska smart.
![]()
Hur kommer man ihåg det?
Vespa Rally 180 1971
DP wrote:Jackor samma sak textil eller skinn, Jofama, Halvarssons och LindSTRands är toppen prylar, passform & kvallite som heter duga www.jofama.se
Halvarssons och Jofama tillverkas i ett land som har än sämre kvalitetsrykte än Kina...
Men inte dåliga för det

Nästan allt tillverkas ju här, dåligt som bra

Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle in da house:
Halvarssons och Jofama tillverkas i ett land som har än sämre kvalitetsrykte än Kina. Men inte dåliga för det
Det har med kvalitetskontroll på plats att göra, finns inte det så blir det som det blir. Halvarssons/Jofama/Lindstrands har en otroligt hög kvalite på sina kläder om man jämför med en del av det "no name" kläder vi får skickde till oss lite då & då från "tillverkare" i samma länder så är det som natt & dag, jag har sett en hel del av detta "no name" stuff med diverse "Svenska" namn hos handlare som sen i sin tur försöker distribuera det till andra handlare.....
DP says: Skulle inte sälja & själv åka i LindSTRands om jag inte kunde stå bakom det till min kund...
Halvarssons och Jofama tillverkas i ett land som har än sämre kvalitetsrykte än Kina. Men inte dåliga för det
Det har med kvalitetskontroll på plats att göra, finns inte det så blir det som det blir. Halvarssons/Jofama/Lindstrands har en otroligt hög kvalite på sina kläder om man jämför med en del av det "no name" kläder vi får skickde till oss lite då & då från "tillverkare" i samma länder så är det som natt & dag, jag har sett en hel del av detta "no name" stuff med diverse "Svenska" namn hos handlare som sen i sin tur försöker distribuera det till andra handlare.....
DP says: Skulle inte sälja & själv åka i LindSTRands om jag inte kunde stå bakom det till min kund...
Efter många om och men bar det iväg till Mocycle Jeans på Bergsundsgatan. Designern Moses tar emot och bjuder på kaffe, och plockar sen fram de snyggaste MC-jeans jag någonsin sett. Helt rätt stuk, sitter perfekt och man kan välja om man vill ha med knä- och höftskydd eller inte. Jag kan bara rekommendera Mocycle å det varmaste. På provkörningsdagarna i Barkarby blev jag först nekad att köra i Suzuki-depån. Du får inte köra i jeans, menade de på. Då visade jag att det är kevlarjeans, och snubben blev klart impad. Så snygga kevlarjeans hade han inte sett förut.
Har ett par blå Draggin, med de extra skydden för höft och knä. Har också ett par svarta - som enbart har kevlarförstärkningarna, inga extra skydd. Utmärkta jeans. Skydden värmer lite extra i fartvinden.
De blå går som "hojjeans" (passar bra i kombo med skinnpaj till trajjan :-) och de svarta går som "kundbesöksjeans" på TMaxen.
Har dock (tack och lov) inte vurpat med dem så att jag kan ge något omdöme hur de är om det skulle smälla.
De blå går som "hojjeans" (passar bra i kombo med skinnpaj till trajjan :-) och de svarta går som "kundbesöksjeans" på TMaxen.
Har dock (tack och lov) inte vurpat med dem så att jag kan ge något omdöme hur de är om det skulle smälla.
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton